قرارداد مشارکت در ساخت و انواع آن

قرارداد مشارکت در ساخت و انواع آن

7 آذر 1399
  /  
منتشر شده در اراضی و املاک
،
قرارداد
،
مقالات
،

یکی از قراردادهای مهم در حوزه املاک، قرارداد مشارکت در ساخت است که اخیرا کاربرد زیادی داشته است. این نوع قرارداد، عقدی است که بین یک یا چند مالک با یک یا چند سازنده تنظیم می‌شود و بر اساس آن سرمایه‌گذاری مشترکی برای احداث ساختمان با کیفیتی مشخص انجام می‌شود. در این قرارداد سرمایه مالک زمین است و سرمایه سازنده هزینه‌ای است که برای ساخت می‌آورد.

انواع قرارداد مشارکت در ساخت

برای این نوع از قرارداد، طبق قانون و عرف انواع مختلفی وجود دارد که در ادامه آنها را می‌خوانید:

  1. در نوع اول، طرف نخست زمینی را ارائه می‌دهد و طرف دوم هزینه‌های ساخت بنا را قبول می‌کند. در این نوع قرارداد می‌توان قیمت زمین و امثالهم را در قرارداد ذکر نکرد و فقط طرف مجری طرح تعهد می‌کند که ساختمان را با کیفیتی مشخص و در زمان معیّن تحویل دهد و پس از آن هر دو طرف در کل ملک شریک می‌شوند.
  2. در نوع دوم قراردادهای مشارکت در ساخت، عقد به صورت مرحله‌ای تنظیم می‌شود. یعنی پس از اتمام هر مرحله از ساخت، سهمی به طرف سازنده منتقل شود. مثلا ممکن است توافق شود که پس از اتمام زیرسازی و اسکلت‌بندی، یک دانگ به طرف سازنده منتقل شود.
  3. نوع سوم عبارت است از توافق بر این که اگر کار به مرحله مشخصی رسید، مالکِ زمین برای انتقال سهم طرف دوم به او وکالت بدهد تا بتواند برای تنظیم سند رسمی اقدام کند.
  4. نوع دیگری نیز وجود دارد که در آن ممکن است از ابتدا سه دانگ از ملک به سازنده واگذار شود تا کار ساخت را آغاز کند.

نکات مهم درباره قرارداد مشارکت در ساخت

می‌دانید که برای آسودگی خیال طرفین در طرح دعاوی احتمالی، باید در تنظیم هر عقدی از جمله قرارداد مشارکت در ساخت، نکات لازم در مورد آن رعایت شود. در ادامه با مهم‌ترین این موارد آشنا می‌شویم:

  • ملک آورده باید دارای سند رسمی باشد و طرف اول حتما باید یا مالک آن باشد و یا وکالت انجام قرارداد را داشته باشد.
  • در قرارداد باید شرایطی قید شود تا زمانی که یکی از طرفین به تعهداتش عمل نکرد، ضمانت اجرایی وجود داشته باشد.
  • شرایط و میزان سود و زیان و مدت زمان کار باید در قرارداد قید شود.
  • میزان آورده هر طرف قرارداد مشارکت در ساخت باید در آن به صورت مشخص بیان شود.
  • طرف سازنده باید تعهد کند که تمام هزینه‌های ساخت و مراحل اداری را بپردازد و مبلغی را برای اجاره‌بها در طول مدت ساخت به مالک بدهد.
  • سازنده باید تعهد کند که در تمام مراحل از مصالح مرغوب و استاندارد استفاده می‌کند و باید در قرارداد برای این کار و تمام تعهدات سازنده و مالک، شروطی برای ضمانت اجرایی ذکر شود.
  • بهتر است تاریخ دقیق هر یک از مراحل ساخت و ساز، در قرارداد مشارکت در ساخت قید شود. مثلا تاریخ خاک‌برداری، سفت‌کاری و…
  • در بالای هر صفحه از قرارداد باید عبارت «قرارداد مشارکت در ساخت» قید شود و از به کار بردن عباراتی مانند مبایعه‌نامه و… پرهیز شود.
  • نباید در قرارداد حق دریافت وام و واگذاری به غیر قید شود. هم‌چنین اعطای وکالت‌نامه به طرف سازنده برای انجام کارهای اداری باید مدت‌زمان کوتاهی داشته باشد و به صورت محدود برای انجام همان کار مورد نظر باشد.

نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت

علاوه بر مواردی که در بخش قبل ذکر شد، نکاتی را باید در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت در نظر داشته باشید:

  1. تنظیم قرارداد مشارکت باید در دفاتر وکالت یا اسناد رسمی انجام شود تا در صورت بروز مشکلات، ضمانت اجرایی محکمی داشته باشد.
  2. تمام تعهدات طرفین باید حتما به صورت کامل در قرارداد ذکر شوند.
  3. میزان سهم هر یک از طرفین باید حتما به وضوح قید شود.
  4. در پایان هر شرطی که برای محکم شدن ضمانت اجرایی برای انجام تعهدات طرفین لازم است باید با عنوان شروط ضمن عقد، نوشته شود.

خطرات قرارداد مشارکت در ساخت

اگر از مواد قانونی و روش نوشتن قراداد اطلاع کافی نداشته باشید، ممکن است در این معامله متضرر شوید. ابتدا بهتر است شخصی را به عنوان داور انتخاب کنید و نام او باید در عقد قید شود و اختیارات او باید در قرارداد به صورت روشن، مشخص گردد. امّا همیشه جانب اعتدال در دادن اختیار به داور را رعایت کنید.

در ادامه نکات مهمی را برای پیشگیری از خطرات قرارداد مشارکت در ساخت بیان می‌کنیم:

  • سازنده باید پیش از قرارداد از صحت سند ملک مطمئن شود تا پس از اتمام کار یا در میانه راه با خسارات سنگین مواجه نشود.
  • هم‌چنین مالک باید در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت توجه داشته باشد که حق گرفتن وام به سازنده ندهد، زیرا در این صورت سند ملک گروی بانک خواهد بود و در صورت متعهد نبودن سازنده، ملک مصادره می‌شود.
  • برای مدت زمان اتمام کار و تمام تعهدات سازنده و مالک، باید در قرارداد شرایط محکمی برای ضمانت اجرایی قید شود تا در صورت تخلّف، طرف مقابل متضرّر نشود.
  • حقوق مازادی از قبیل حق پیش‌فروش، وکالت بلاعزل فروش یا به نام زدن سهم سازنده در همان ابتدای کار ممکن است برای مالک مشکلات جبران‌ناپذیری داشته باشد که هنگام تنظیم قرارداد باید به آنها توجه داشت.

خسارت در قرارداد مشارکت در ساخت

در قرارداد مشارکت نیز مانند سایر قراردادها درصورتی‌که یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند، طرف مقابل می‌تواند اعلام خسارت نماید و شخص متعهد می‌بایست خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهدات را پاسخگو باشد و تقبل نماید. البته مطلبی در این خصوص آماده کرده ایم که از طریق لینک زیر می توانید به طور کامل مطالعه نمایید.

انواع قرارداد مشارکت در ساخت

در ادامه به بررسی مهمترین نمونه‌های قرارداد مشارکت و نکات کلیدی مربوط به آنها می پردازیم.

۱. نکات ساخت آپارتمان

در این نوع از قرارداد، معمولا طرف سازنده متعهد می‌شود ملک موردنظر را در چند طبقه معیّن با تعداد واحدهای مشخص بسازد و سپس واحدها بین دو طرف قرارداد طبق توافق تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین نکته در تنظیم این نوع قرارداد مشارکت در ساخت، تقسیم عادلانه واحدها است.

به طور معمول، شرکت‌های پیمانکار یا سازنده از میزان ارزش واحدهای مختلف در آپارتمان آگاه‌تر هستند و ممکن است مالک در این مورد اطلاعی نداشته باشد و واحدهای کم‌ارزش‌تر به او برسد. برای مثال، در یک آپارتمان پنج طبقه معمولا واحدهای طبقه اول و آخر نسبت به دیگر طبقات ارزش کمتری دارند که باید در تقسیم آنها به صورت عادلانه در قرارداد توجه شود.

۲. نکات ساخت خانه

وقتی مالک، خانه‌ای قدیمی و فرسوده دارد و نمی‌تواند آن را بازسازی کند، از روش مشارکت استفاده می‌کند. در این حالت این بهترین روش برای سود بردن هر دو طرف است. این مشارکت می‌تواند به اشکال مختلف انجام شود. مثلا می‌توانند قرارداد را برای ساخت دو طبقه واحد مسکونی تنظیم کنند و هر کدام از طرفین یک طبقه را در پایان کار داشته باشند. البته مبلغ بلاعوض برای اسکان و اجاره ماهیانه نیز در طول مدت ساخت به مالک تعلق می‌گیرد.

۳. نکات ساخت هتل

این قرارداد بین مالکی که قدرت مالی ساخت هتل را ندارد و سرمایه‌گذاری که قصد ساخت هتل را دارد، تنظیم می‌شود. حساسیت این نوع از قرارداد بسیار زیاد است و کوچکترین بی‌احتیاطی در تنظیم آن می‌تواند طرفین و مخصوصا مالک را متضرر کند.

ابتدا باید در نظر داشت که تمام شروط تنظیم قرارداد که در بخش‌های قبل بیان کردیم، باید دقیقا در این قرارداد نیز رعایت شوند. نکته دوم مکان احداث است که باید قابلیت تبدیل شدن به هتل را داشته باشد، یعنی ترجیحا نزدیک به اماکن گردشگری، زیارتی و جاذبه‌های طبیعی باشد.

همچنین این مکان باید حداقل متراژ را برای دریافت مجوز از مراجع قانونی داشته باشد. مثلا برای هتل حداقل باید ۴۰۰ متر و برای هتل‌آپارتمان باید حداقل ۳۰۰ متر مربع باشد. در پایان سرمایه‌گذار باید شرایط قانونی برای صدور مجوز احداث هتل را داشته باشد.

حتما بخوانید:وکیل تنظیم قرارداد

۴. نکات ساخت مجتمع تجاری

تعیین داور در تنظیم قرارداد مجتمع تجاری اهمیت زیادی دارد و در طرع دعاوی احتمالی کمک‌کننده است. در این نوع مشارکت طرفین باید حتما به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند؛ یعنی مالک حتما باید ملک را در موقع مقرر در اختیار سازنده قرار دهد و سازنده نیز باید مراحل ساخت را در فواصل زمانی معیّن به انجام برساند.

گرفتن مجوزهای شهرداری، پرداخت هزینه‌های ساخت و اجاره‌بها به مالک و رعایت اصول مهندسی و مقررات ساخت و ساز در ساخت مجتمع تجاری بسیار مهم است که باید حتما در قرارداد قید شوند. از طرف دیگر قوانینی در رابطه با میزان متراژ واحدهای تجاری در معابر مختلف محله‌ای، منطقه‌ای و ناحیه‌ای وجود دارد که حتما باید در قرارداد ساخت قید شده و رعایت شوند. مثلا حداکثر تراکم مجتمع تجاری در شهر باید چهارصد درصد کل زمین باشد و حداکثر زیربنای آن در طبقه همکف می‌تواند صددرصد مساحت زمین باشد.

۵. نکات ساخت کارخانه

در تنظیم این نوع از قرارداد باید علاوه بر نکات ذکرشده در مورد قرارداد مشارکت در ساخت، موارد زیر نیز رعایت شوند:

  • طرفین قرارداد باید به صورت یک نفر به عنوان شریک و دیگری به عنوان شرکت مشخص شوند.
  • موضوع باید به صورت شفاف بیان شود؛ معمولا سرمایه‌گذاری در این قرارداد برای ساخت و راه‌اندازی کارخانه‌ای برای تولید محصول مشخص است که طرفین را باید ملزم به رعایت بندهای قرارداد کند.
  • باید در تنظیم این نوع عقد، تابعیت و مکان و مرکز اصلی برای احداث مورد قرارداد تعیین شود.
  • مدیریت داخلی پروژه باید مشخص باشد. طرفین تا اتمام پروژه حق واگذاری سهم خود را نداشته باشند و تعهدات را در زمان معیّن به اتمام برسانند. هم‌چنین شریک یا طرف اول باید فعالیت را در برابر خسارات احتمالی در حین کار بیمه کند.
  • مرجع حل اختلاف و تعداد مواد و نسخه‌های قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه باید در متن آن ذکر شوند.
  • محل احداث کارخانه از نظر قانونی باید شرایط آن را داشته باشد و مجوزهای موردنیاز دریافت شود.

۶. نکات ساخت ویلا

مهم‌ترین نکته در تنظیم قرارداد مشارکت ساخت ویلا نحوه تقسیم سهم مشارکت برای هر یک از طرفین قرارداد است. برای این کار بسته به توافق دو طرف این مشارکت به انواع زیر انجام می‌شود:

۷. شراکت سهامی

در این شیوه، سرمایه‌گذار بخشی از ملک را از تعدادی از شرکای صاحب ملک که قصد واگذاری دارند خریداری کرده و سپس با مالکانی که سهم خود را نگه داشته‌اند، به صورت سهمی و مشارکتی برای ساخت ویلا اقدام می‌کند.

۸. مشارکت عادی

معمول‌ترین نوع مشارکت ساخت ویلا است که در آن میزان سهم هریک از طرفین قرارداد، به نسبت آورده آنها محاسبه می‌شود و به صورت درصدی معیّن از کل سهام مشخص می‌شود.

۹. شراکت تعویضی

در این نوع قرارداد مشارکت در ساخت، طرف سازنده مقداری از سهم خود در ملک دیگری را با قسمتی از ملک موردنظر معاوضه می‌کند، سپس برای ساخت ویلا قراردادی را با مالک تنظیم می‌کند.

۱۰. شراکت تهاتری

در این روش بخشی از سهم ملک توسط مالک در ازای هزینه‌های ساخت و ساز، به سازنده واگذار می‌شود.

۱۱. شراکت تکمیلی

اگر سازنده‌ای پروژه ساخت را به هر دلیلی رها کرده باشد، سازنده دیگری می‌تواند برای انجام ادامه کار با مالک و با احتساب میزان باقی‌مانده کار، وارد قرارداد شود.

۱۲. نکات ساخت سوله

بهتر است در تنظیم قرارداد برای ساخت سوله، حتما از راهنمایی کارشناسان حقوقی بهره بگیرید تا در مراحل بعدی دچار مشکل نشوید. نکته دیگر اینکه حتما حین نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت، داور را تعیین کنید.

لازم است امکان انجام تخلّف از سوی سازنده و چگونگی پرداخت جریمه آن در قرارداد ذکر شود و نحوه تقسیم افزایش ارزش احتمالی حاصل از آن نیز باید معیّن شود. نکته بعد، تعیین بررسی پیشرفت کار در فواصل زمانی مشخص است که باید صورت‌جلسه شده و به امضای مالکین یا نمایندگان آنها برسد.

۱۳. نکات احداث باغ

این نوع قرارداد معمولا برای پرورش گل و گیاه، سبزیجات، میوه، درختان و بوته‌های مختلف کاربرد دارد. برای این نوع از قرارداد نیز علاوه بر نکات کلی یادشده، باید به موارد دیگری نیز توجه داشت که در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • در نظر داشتن عوامل محیطی محل احداث باغ برای پرورش محصولی که مدنظر طرفین است، مانند: آب و هوا، خاک، شیب زمین و…
  • توجه داشتن به عوامل اقتصادی از قبیل بستر مناسب برای پرورش محصول در کوتاه‌ترین زمان به منظور بازگشت سرمایه، دسترسی آسان به بازار فروش، دسترسی به ابزار و نیروی انسانی و شرایط راه‌ها برای حمل و نقل.
  • نکته بعد امکان دیوار کشیدن به دور باغ است که شرایطی دارد: عرف بودن این کار در منطقه موردنظر، وجود سند مالکیت، رسیدن باغ به مرحله میوه دادن و وجود مساحت حداقل ۵۰۰۰ متری.

۱۴. نکات ساخت پمپ بنزین

برای انجام این نوع قرارداد، ابتدا باید شرایطی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مشخص کرده را فراهم نمود. این شرایط که سه دسته‌بندی فردی، شخصی و اختصاصی را شامل می‌شود، در دفترچه‌ای مخصوص بیان شده است. در مرحله دوم باید مراحل اخذ مجوز از مراجع مربوط طی شود و هزینه‌های ساخت و احداث آن برآورد شده باشد.

قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین، از نوع قراردادهای مدنی است که به معنای آمیختن سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی دو طرف قرارداد است. در این نوع قرارداد، فرد صاحب زمین با سرمایه‌گذار در زمینه تجهیزات نفتی برای احداث پمپ بنزین مشارکت می‌کند که در تنظیم آن باید نکات مهمی از قبیل مواردی که در بخش‌های قبل بیان شد، رعایت شوند؛ پس حضور کارشناس و مشاور حقوقی در این زمینه ضروری است.

حتما بخوانید:وکیل زمین شهری

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

ماده ۱

نظر به این که آقای ……………… فرزند ……………… به شناسنامه شماره ………….. صادره از ……………… ساکن ………………(که از این پس طرف اول قرارداد نامیده خواهد شد) مالک پلاک فرعی ……………… از اصلی ……………… اراضی ……………… بخش ………………واقع در ……………… است و قصد احداث بنا در پلاک مذکور را دارد و نظر به این که آقای ……………… فرزند ……………… به شناسنامه شماره ……………… صادره از ……………… ساکن ………………(که از این پس طرف دوم قرارداد نامیده خواهد شد) امکاناتی مالی لازم را جهت احداث بنا در ملک موصوفه دارد، به منظور احداث بنا در پلاک مذکور و شرکت در عرصه و اعیان پلاک مزبور این قرارداد بین طرفین منعقد شد.

ماده ۲

ارزش عرصه در تاریخ عقد قرارداد معادل ……………… ریال (…………………………تومان) برآورد شده و مورد قبول طرفین است.

ماده ۳

مقرر شد طرف دوم بنایی با مشخصات و طبق نقشه‌ای که پیوست این قرارداد و جزء لاینفک آن است و به امضای طرفین رسیده، در پلاک موضوف احداث کند.

تبصره ۱- طرف دوم مکلف است بنا را دقیقا بر مبنای پروانه شهرداری و نقشه‌های مصوب احداث نماید.
تبصره ۲- طرف دوم مکلف است کلیه ضوابط و قوانین مربوط به عملیات ساختمانی و اصول ایمنی را رعایت کند و طرف اول در این خصوص مسئولیتی ندارد.

ماده ۴

طرف دوم مکلف است فتوکپی کلیه اسناد هزینه را اعم از اسناد خرید اجناس یا دستمزدها امضا کرده در پایان هر هفته در اختیار طرف اول قرار دهد. همچنین مکلف است صورت‌حسابی در دو نسخه ترتیب دهد و در پایان هر هفته نسخه ثانی صورت‌حساب را امضا کرده و در اختیار طرف اول بگذارد. مدارک و صورت‌حساب‌های مذکور ملاک محاسبات و روابط مالی طرفین خواهد بود.

ماده ۵

پس از آن که هزینه‌های انجام‌شده از جانب طرف دوم طبق مدارک ماده ۴ به ارزش عرصه (طبق ماده ۲) بالغ شده مابقی هزینه ساختمان تا اتمام بنا بالمناصفه پرداخت خواهد شد. به این منظور طرفین حساب جاری مشترکی در بانک ……………… افتتاح کرده‌اند که برداشت از آن با دو امضا انجام می‌شود. طرفین مکلفند کلیه وجوهی را که برای مصرف در ساختمان لازم است به این حساب واریز کنند و کلیه پرداخت‌ها را نیز از این حساب انجام دهند.

ماده ۶

طرف دوم مکلف است بنا را مبنای برنامه زمان‌بندی شده‌ای که به عنوان ضمیمه شماره ۲ این قرارداد به امضای طرفین رسیده احداث کند.

ماده ۷

پس از اتمام بنا، طرف اول مکلف است نسبت به تنظیم سند رسمی و انتقال سه دانگ مشاع از ملک (اعم از عرصه و اعیان) به طرف دوم اقدام کند.

تبصره ۱- کلیه هزینه‌های لازم برای تنظیم سند رسمی انتقال (اعم از مالیات‌ها و عوارض و جرایم و هزینه تفکیک و غیره) بالمناصفه پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲- انتقال رسمی ظرف هفتاد و پنج روز از تاریخ صدور گواهی پایان ساختمان باید انجام شود.

ماده ۸

طرف اول در صورت تخیر در ایفای تعهد موضوع ماده ۷ مکلف است بابت هر روز تاخیر مبلغ ……………… ریال به طرف دوم بپردازد. پرداخت این وجه مسقط تعهد طرف اول نخواهد بود و انتقال سه دانگ باید انجام شود.

ماده ۹

در صورت بروز اختلاف در تفسیر یا اجرای این قرارداد آقای ……………… به نشانی ……………………………………………….. که ضمن قبول داوری این قرارداد را امضا کرده‌اند، در خصوص مورد به عنوان داور دارای حق صلح و سازش اظهارنظر خواهند کرد و رای ایشان برای طرفین قطعی و لازم‌الاجرا و غیر قابل اعتراض است.

ماده ۱۰

این قرارداد که مشتمل بر ده ماده و چهار تبصره است در تاریخ ……………… در ……………… بین طرفین امضا و مبادله شد. تعداد نسخ سه نسخه هر نسخه در ……………… صفحه و با اعتبار واحد است.

امضای طرف اول قرارداد امضای طرف دوم قرارداد امضای داور

دانلود نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

در ادامه چند نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را بصورت فایل pdf برای شما قرار داده‌ایم و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

دانلود نمونه قرارداد مشارکت در ساخت ۱

دانلود نمونه قرارداد مشارکت در ساخت ۲

دانلود نمونه قرارداد مشارکت در ساخت ۳

دانلود نمونه قرارداد مشارکت در ساخت ۴

دانلود نمونه قرارداد مشارکت در ساخت ۵

درصد مشارکت در ساخت

این روزها با افزایش قیمت ملک و بالا رفتن ساخت و ساز، افراد کمتری اقدام به ساخت ساختمان شخصی خود می‌کنند و عده زیادی ترجیح می‌دهند زمین خود را به دیگری بسپارند و در ساخت و ساز مشارکت کنند. بنابراین مشارکت در ساخت بیشتر از گذشته رواج دارد. در قرارداد مشارکت، بحث درصد مشارکت اهمیت بالایی دارد. معمولا درصد مشارکت در ساخت براساس میزان سرمایه نقدی یا غیرنقدی مشخص می‌شود، اما قوانین و نکاتی در این خصوص وجود دارد که می‌توانید در لینک زیر آن را مطالعه کنید.

ضمانت اجرایی در قراردادهای مشارکت

با توجه به این که این نوع قرارداد یکی از مهم‌ترین قراردادهای ملکی است، تعهد و ضمانت در آن اولویت بالایی دارد. تضمین از سازنده ملک گرفته می‌شود و این تعهد در قالب وثیقه، وجه نقد، ضمانت‌نامه بانکی و غیره خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر از جزئیات این موضوع، مقاله تضمین در قرارداد مشارکت در ساخت را مطالعه کنید.

لیست مصالح ساختمانی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های قرارداد مشارکت، لیست مصالح موردنیاز برای احداث ساختمان موردنظر است. این کار از بروز دعواهای احتمالی بین طرفین تا حدود زیادی می‌کاهد. این لیست شامل نوع مصالح به‌کاررفته در اسکلت، دیوارها، سقف، کف و… انواع اتصالات لوله‌ای، کلید و پریزها، سیم‌کشی، شیرآلات و حتی نوع کابینت‌ها، شوفاژ، درب و پنجره‌ها و انواع مصالح به‌کاررفته در تمام اجزای ساختمان و نمای بیرونی آن می‌شود.

سخن پایانی

وقتی که مالکی زمینی دارد و می‌خواهد یک یا چند واحد مسکونی یا تجاری بسازد، ولی پول کافی ندارد، می‌تواند از قرارداد مشارکت در ساخت بهره ببرد. برای تنظیم این قراردادها درصد مشارکت در ساخت و لیست متریال مشارکت در ساخت اهمیت بسیاری دارد. در پایان توجه داشته باشید که در انواع قراردادهای مشارکت در ساخت، نکات حقوقی ظریفی وجود دارد و نظارت کارشناس زبده بر تنظیم آنها ضروری است که با وجود پلتفرم حقوقی ترازو در این مورد نگران نخواهید بود.

سوالات متداول

۱. مهم ترین خطرات قرارداد مشارکت در ساخت کدام موارد است؟

۱- ملک مورد معامله فاقد سند رسمی باشد ۲- برای تاخیر در انجام تعهدات خسارتی ‍پیشبینی نشود.

۲. در قرارداد مشارکت در ساخت چه ضمانت اجراهایی در نظر گرفته می‌شود؟

با توجه به اهمیت بالای این قرارداد اصولا از سازنده ضمانتهایی اخذ می‌شود. توضیحات بیشتر را در مقاله تضمین در قرارداد مشارکت در ساخت مطالعه کنید.

۴.۳/۵ - (۳۷ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده
ابراهیم 15 فروردین 1401
پاسخ

آیا این نمونه قراردادهایی که گذاشتید برای شرایط خاصی قابل استفاده است؟

کارشناس حقوقی ترازو 15 فروردین 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر ابراهیم عزیز
این نمونه ها برای آشنایی با قراردادهایی هست که در عرف بین مردم منعقد میشه. بهتره برای تنظیم قرارداد از افراد متخصص و زبده استفاده کنید تا ریسک انجام معامله کاهش پیدا کنه. پیشنهاد میکنم از طریق لینک زیر از خدمات تیم ما که با حداقل هزینه انجام میشه استفاده کنید.
موفق باشید.
https://etarazoo.com/%D9%88%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C/