ارث از فرزند؛ قانون ارث برای فرزند فوت شده چیست؟

ارث از فرزند؛ قانون ارث برای فرزند فوت شده چیست؟

آبان 4, 1399
  /  
منتشر شده در ارث
،
مقالات
،

یکی از موارد مهم در تقسیم ارث و مباحث تقسیم ترکه، ارث از فرزند است. ارث از فرزند فوت شده خصوصا فرزند پسر، از جمله مباحث مهمی است که نکات حقوقی خاص خود را دارد. عدم آگاهی در مورد مسائل حقوقی منجر به ضایع شدن حق و حقوق شما می‌شود. بنابراین بد نیست تا حدودی با مسائل حقوقی در این زمینه آشنایی داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم درمورد ارث فرزند فوت شده توضیحاتی به شما ارائه دهیم. این موارد ممکن است در زندگی روزمره، برای هر شخصی رخ دهد. اگر به این موضوع علاقه دارید و یا پرسش‌هایی در مورد ارث از فرزند و نحوه تقسیم آن برایتان پیش آمده، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

شرایط ارث مادر و پدر از فرزند

 در مورد ارث والدین از فرزند فوت شده، بر اساس قوانین باید گفت که:

با توجه به این که والدین از وراث طبقه اول محسوب می‌شوند و در زمان فوت فرزندشان زنده بوده‌اند، از فرزند فوت شده‌ خود ارث می‌برند. این قانون در مورد تمام اموال به‌ جامانده و حتی دیون و بدهی‌های متوفی نیز صدق می‌کند.

اگر فرزند فوت شده همسر یا فرزندی نداشته باشد، پدر دو سوم و مادر یک سوم از او ارث خواهد برد. در این فرض اگر هر یک از پدر یا مادر تنها وارث فرزند باشد، تمام اموال به او خواهد رسید.

اگر فرزند فوت شده خود دارای فرزند باشد، چند حالت ممکن است رخ دهد. اگر آن فرزند یک دختر باشد، سهم هر یک از پدر و مادر یک ششم ترکه و سهم دختر نصف آن خواهد بود و ما بقی باید بین تمام وراث به نسبت فرض آنها تقسیم شود.

اگر فرزندان او چند دختر باشند، سهم تمام دخترها دو سوم ترکه خواهد بود که به طور مساوی بین آنها تقسیم می‌شود و فرض هر یک از پدر و مادر یک ششم و مابقی اگر باشد، بین تمام ورثه به نسبت فرض آنها تقسیم می شود.

چنانچه وراث فرزند فوت شده، پدر و مادر و فرزندان پسر او باشند، سهم هر کدام از پدر و مادر از ترکه، یک ششم بوده و بقیه ترکه به فرندان می‌رسد.

البته در مورد مادر اگر حاجب برای او وجود داشته باشد، دیگر از مازاد بر یک ششم سهم خود چیزی نخواهد برد. حاجب مادر به معنی آن است که وقتی برای میت چند برادر یا خواهر باشد، در این صورت مادر میّت از بردن بیش از یک سدس محروم می‌شود؛ مشروط بر این‌که:

  • لااقل دو برادر یا یک برادر با دو خواهر یا چهار خواهر باشند.
  • پدر آنها زنده باشد.
  • از ارث ممنوع نباشد مگر به سبب قتل.
  • ابوینی یا ابی تنها باشند.
حتما بخوانید:مشاوره انحصار وراثت

سهم ارث پدر و مادر از فرزند پسر متاهل

درصورتی‌که فرزند فوت شده متاهل باشد، ارثیه بین پدر و مادر و همسر و فرزندان، بنا به میزان سهمشان تقسیم خواهد شد. درصورتی‌که متوفی فرزندی نداشته باشد، سهم زوج و زوجه به ترتیب یک دوم و یک چهارم از ترکه است. همچنین درصورتی‌که متوفی دارای فرزند باشد، سهم ایشان به ترتیب یک چهارم و یک هشتم خواهد بود.

ابتدا سهم همسر بر اساس میزان بالا پرداخت می‌شود و سپس سهم پدر و مادر و فرزندان بر اساس چیزی که قبلا گفته شد، بین ایشان تقسیم می‌گردد.

سهم مادر و پدر از حقوق فرزند فوت شده

حقوقی که فرد دریافت می‌کند نیز می‌تواند به ارث برسد. شرط برقراری حقوق متوفی برای پدر و مادر فرد این است که بیمه‌شده در زمان حیاتش درخواست «کفالت» پدر و مادرش را به علت ناتوانی در تامین معاش، داده باشد. ‌برای تحت پوشش قرار گرفتن والدین، باید سن پدر ۶٠سال تمام و مادر ۵۵ سال تمام باشد.

به غیر از شرایط سنی، تامین معاش پدر و مادر باید به عهده بیمه شده باشد و از هیچ سازمانی مستمری دریافت نکنند یا به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ٩١ این قانون، از کارافتاده باشند. همچنین، در زمان ارائه تقاضای کفالت برای والدین، آنها بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی نباشند. در این صورت سهم هریک از پدر و مادر ۲۰ درصد از حقوق متوفی خواهد بود.

ارث از فرزند فوت شده قبل از مادر

اگر متوفی فرزند داشته باشد و زودتر از مادر فوت شده باشد، مادر یک ششم را به ارث می‌برد و اگر متوفی فرزند نداشته باشد، مادر یک سوم به فرض و مابقی را به قرابت ارث می‌برد.

قانون ارث از فرزند فوت شده بعد از پدر

اگر فرزندی بعد از پدر فوت کند، بر اساس قانون از پدر ارث خواهد برد. همچنین ارثی که از پدر می‌برد، بخشی از اموال او حساب شده و آنها نیز به وراث او می‌رسد. به عنوان مثال، اگر یک دانگ از خانه پدری به او ارث رسیده باشد، بعد از فوت او همان یک دانگ علاوه بر اموال دیگرش به ورثه‌ او خواهد رسید.

سهم الارث مادر از فرزند دختر فوت شده

اگر دختر زودتر از مادر فوت کند و پدر دختر نیز فوت کرده باشد، درصورتی‌که در زمان حیات دختر، پدرش در قید حیات بوده باشد و متوفی در زمان فوت مجرد بوده باشد، تمامی ارث به مادر متوفی می‌رسد. اما اگر پدر دختر نیز زنده باشد، سهم الارث مادر یک سوم از ماترک و بقیه برای پدر متوفی است.

سهم ارث مادر از فرزند پسر فوت شده

اگر متوفی پسر و تنها وارث، مادر او باشد، تمام ارث به مادرش می‌رسد. در مورد پسر متوفی (فوت شده) نیز تمام قانون‌هایی که در مورد دختر ذکر شد، صدق می‌کند.

در این مقاله در مورد قوانین ارث از فرزند فوت شده، مطالب مهمی را با شما در میان گذاشتیم. در صورت نیاز به مشاوره یا به دست آوردن اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مشاوران پلتفرم حقوقی ترازو مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱. تکلیف سهم الارث مادر از فرزند فوت شده بعد از فوت خودش چه می شود؟

سهم الارثی که به مادر رسیده، مانند بقیه اموالش بین ورثه‌ او تقسیم می‌شود.

۳.۹/۵ - (۴۰ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۲ دیدگاه ثبت شده
سمیه مرداد 23, 1401
پاسخ

سلام
وقت بخیر
عمه من چند سال بعد از فوت پدرشون فوت کردند و بعد مادربزرگم فوت کردند، یعنی قبل از مادربزرگم، حالا که در قید حیات نیستند، ارثی به عمه ام از اموال پدربزرگ و مادربزرگم تعلق میگیرد؟

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 24, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
عمه شما فقط از پدرشون ارث میبرن.

آناهیتا امانی مرداد 23, 1401
پاسخ

سلام و عرض ادب
ببخشید پدر در قید حیات نیست ، راهی وجود داره که مادر از اموال دختر ( دارای همسر و فرزند) ارث نبره؟
اگه خودش( مادر) تعهد محضری به عدم دریافت ارث بده چی؟

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 23, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
خیر چنین چیزی امکان نداره.

سارا مرداد 22, 1401
پاسخ

سلام،خاله من ۵ سال پیش فوت شدن و فرزندی نداشتن، مادربزرگم به تازگی فوت کردند، پدر بزرگم هم خیلی سال پیش فوت شدند، آیا همسر خاله من هم جزو ورارث هستند و از مادربزرگ و پدربزرگم ارث میبرند؟

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 23, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
همسر خاله شما صرفا جزو وراث همسرشون هستند.

احمد مهر 24, 1402
پاسخ

سلام نه نده مفت خوری کنه شوهر خاله که فامیل نیست خون اونا تو بدنش نیست

سید علی حسینی مرداد 20, 1401
پاسخ

سلام دایی بنده فوت کرد و چند سال بعدش پدربزرگم فوت کرد. آیا به مادرم از اموال دایی بنده حتی اگر فروخته شده باشد ارث می‌رسد. دایی مرحوم من دارای یک دختر و یک پسر هستش.

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 21, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
خیر چون از طبقه اول وارث بوده به مادر شما ارثی نمیرسه.

نیما شمیرانی تیر 6, 1401
پاسخ

پدرم فوت شده و دارای همسر و دو فرزند پسر میباشد
ولی مادر متوفی زنده هست
تقسیم ارث چگونه است
ممنونم

کارشناس حقوقی ترازو تیر 8, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر نیمای عزیز
سهم مادر: یک ششم
سهم همسر: یک هشتم
مابقی بین دو پسر به تساوی تقسیم میشه.

شیما خرداد 20, 1401
پاسخ

سلام وقتتون بخیر.چندسال پیش پدربزرگ من فوت شدن و بعدش پدرم فوت شدن و بعدش مادربزرگم.و هنوز اموال پدربزرگ تقسیم نشده.میخواستم بدونم به چه صورت باید تقسیم بشه(با توجه به اینکه پدرم دوتا خواهر دارن و برادری ندارن)؟و اینکه آیا مادربزرگ فوت شده از پدر من ارثی میبرن؟

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 24, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر شیمای عزیز
مادربزرگ از پدر شما ارث بردن.
در خصوص اموال پدر بزرگ سهم هر وارث از ۳۲ سهم به این ترتیبه: همسر ۴ سهم، هر دختر ۷ سهم، پسر۱۴ سهم

فریده خرداد 11, 1401
پاسخ

سلام پدرمادرم چندسال قبل فوت شدن وبعداز چندسال برادرم فوت شدن .حالا اگه ما بخواهیم خونه وزمین پدریمونو بفروشیم آیا امضای فرزندان برادر فوت شده برای فروش خانه وزمین پدرمون نیازه ؟ آیا حتما اونا باید موافقت کنن تا ما خونه رو بفروشیم ؟

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 12, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
به نسبت سهم الارثشون مالک هستند و باید موافق باشند.
موفق باشید.

مهدیس خرداد 5, 1401
پاسخ

سلام وقت بخیر
پدربزرگ‌من خانه اش را به نام مادربزرگم کرده بود و ۲۰ سال پیش فوت کردن
وحالا مادرم ۴ سال پیش فوت شده و پارسال مادربزرگم فوت کردن
مبخواستم ببینم از ان خانه سهمی به ما تعلق میگیرد یا خیر؟؟؟

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 8, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر مهدیس عزیز
با وجود فرزند برای متوفی، نوه ها ارث نمیبرن.
موفق باشید.

نیما اردیبهشت 8, 1401
پاسخ

سلام وقت بخیر
خانه به نام پدر بزرگم بود و پدربزرگم فوت شدن بعد از ان دوتا از فرزندانشان فوت کردن و بعد مادربزرگم فوت کردن
الان ان خانه ای که مانده به ان دو فرزند که فوت کردن میرسه؟؟
در صورتی که ان دو مرحوم از همسرانشان طلاق گرفته بودن

کارشناس حقوقی ترازو اردیبهشت 9, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر نیمای عزیز
بله چون در زمان فوت پدربزرگ زنده بودن ارث بردن و بعد از فوتشون این سهم الارث مثل سایر اموال به ورثشون میرسه.
موفق باشید.

زهرا اسفند 23, 1400
پاسخ

با سلام خواهش می کنم جواب بدید. پدربزرگ‌ من زمانی که فوت شدن در یک دست نوشته یک فردی نوشت که یک هشتم از کلیه ارث پدری اموال پدر من به مادربزرگم برسد به خاطره این که مادربزرگ من زن صیغه ای بودن این کار رو کردن که حالا آبروداری کنن و پدر من هم آن دست نوشته را امضا کرد پدربزرگ من همچین چیزی رو ننوشته بود یک فرد دیگه نوشته بود و پدرم امضا کردش الان که مادربزرگم فوت شده عمو من ادعا آن ارث یک هشتم را دارد در حالی که بین بقیه فرزندان مادربزرگم این یک هشتم اتفاق نیفتاده و فقط برای پدر من نوشتن آیا مادر می تواند از فرزند پسر خود ارث یک هشتم بگیرد الان که مادر فوت شده تکلیف چیه ایشون آخه زن صیغه ای پدربزرگ من هم بودن ولی اسم ایشون به اسم مادر در شناسنامه پدر من وجود دارد در ضمن پدر من در قید حیات هم هستن

کارشناس حقوقی ترازو اسفند 23, 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر زهرای عزیز
باید اون دست نوشته ای که پدر شما امضا کردن مطالعه بشه و سپس نظر تخصصی داده بشه. پیشنهاد میکنم از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا با بررسی دقیق، راهکار مناسبی به شما ارائه بدن.
موفق باشید.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو