ارث از فرزند؛ قانون ارث برای فرزند فوت شده چیست؟

ارث از فرزند؛ قانون ارث برای فرزند فوت شده چیست؟

آبان 4, 1399
  /  
منتشر شده در ارث
،
مقالات
،

یکی از موارد مهم در تقسیم ارث و مباحث تقسیم ترکه، ارث از فرزند است. ارث از فرزند فوت شده خصوصا فرزند پسر، از جمله مباحث مهمی است که نکات حقوقی خاص خود را دارد. عدم آگاهی در مورد مسائل حقوقی منجر به ضایع شدن حق و حقوق شما می‌شود. بنابراین بد نیست تا حدودی با مسائل حقوقی در این زمینه آشنایی داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم درمورد ارث فرزند فوت شده توضیحاتی به شما ارائه دهیم. این موارد ممکن است در زندگی روزمره، برای هر شخصی رخ دهد. اگر به این موضوع علاقه دارید و یا پرسش‌هایی در مورد ارث از فرزند و نحوه تقسیم آن برایتان پیش آمده، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

شرایط ارث مادر و پدر از فرزند

 در مورد ارث والدین از فرزند فوت شده، بر اساس قوانین باید گفت که:

با توجه به این که والدین از وراث طبقه اول محسوب می‌شوند و در زمان فوت فرزندشان زنده بوده‌اند، از فرزند فوت شده‌ خود ارث می‌برند. این قانون در مورد تمام اموال به‌ جامانده و حتی دیون و بدهی‌های متوفی نیز صدق می‌کند.

اگر فرزند فوت شده همسر یا فرزندی نداشته باشد، پدر دو سوم و مادر یک سوم از او ارث خواهد برد. در این فرض اگر هر یک از پدر یا مادر تنها وارث فرزند باشد، تمام اموال به او خواهد رسید.

اگر فرزند فوت شده خود دارای فرزند باشد، چند حالت ممکن است رخ دهد. اگر آن فرزند یک دختر باشد، سهم هر یک از پدر و مادر یک ششم ترکه و سهم دختر نصف آن خواهد بود و ما بقی باید بین تمام وراث به نسبت فرض آنها تقسیم شود.

اگر فرزندان او چند دختر باشند، سهم تمام دخترها دو سوم ترکه خواهد بود که به طور مساوی بین آنها تقسیم می‌شود و فرض هر یک از پدر و مادر یک ششم و مابقی اگر باشد، بین تمام ورثه به نسبت فرض آنها تقسیم می شود.

چنانچه وراث فرزند فوت شده، پدر و مادر و فرزندان پسر او باشند، سهم هر کدام از پدر و مادر از ترکه، یک ششم بوده و بقیه ترکه به فرندان می‌رسد.

البته در مورد مادر اگر حاجب برای او وجود داشته باشد، دیگر از مازاد بر یک ششم سهم خود چیزی نخواهد برد. حاجب مادر به معنی آن است که وقتی برای میت چند برادر یا خواهر باشد، در این صورت مادر میّت از بردن بیش از یک سدس محروم می‌شود؛ مشروط بر این‌که:

  • لااقل دو برادر یا یک برادر با دو خواهر یا چهار خواهر باشند.
  • پدر آنها زنده باشد.
  • از ارث ممنوع نباشد مگر به سبب قتل.
  • ابوینی یا ابی تنها باشند.
حتما بخوانید:مشاوره انحصار وراثت

سهم ارث پدر و مادر از فرزند پسر متاهل

درصورتی‌که فرزند فوت شده متاهل باشد، ارثیه بین پدر و مادر و همسر و فرزندان، بنا به میزان سهمشان تقسیم خواهد شد. درصورتی‌که متوفی فرزندی نداشته باشد، سهم زوج و زوجه به ترتیب یک دوم و یک چهارم از ترکه است. همچنین درصورتی‌که متوفی دارای فرزند باشد، سهم ایشان به ترتیب یک چهارم و یک هشتم خواهد بود.

ابتدا سهم همسر بر اساس میزان بالا پرداخت می‌شود و سپس سهم پدر و مادر و فرزندان بر اساس چیزی که قبلا گفته شد، بین ایشان تقسیم می‌گردد.

سهم مادر و پدر از حقوق فرزند فوت شده

حقوقی که فرد دریافت می‌کند نیز می‌تواند به ارث برسد. شرط برقراری حقوق متوفی برای پدر و مادر فرد این است که بیمه‌شده در زمان حیاتش درخواست «کفالت» پدر و مادرش را به علت ناتوانی در تامین معاش، داده باشد. ‌برای تحت پوشش قرار گرفتن والدین، باید سن پدر ۶٠سال تمام و مادر ۵۵ سال تمام باشد.

به غیر از شرایط سنی، تامین معاش پدر و مادر باید به عهده بیمه شده باشد و از هیچ سازمانی مستمری دریافت نکنند یا به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ٩١ این قانون، از کارافتاده باشند. همچنین، در زمان ارائه تقاضای کفالت برای والدین، آنها بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی نباشند. در این صورت سهم هریک از پدر و مادر ۲۰ درصد از حقوق متوفی خواهد بود.

ارث از فرزند فوت شده قبل از مادر

اگر متوفی فرزند داشته باشد و زودتر از مادر فوت شده باشد، مادر یک ششم را به ارث می‌برد و اگر متوفی فرزند نداشته باشد، مادر یک سوم به فرض و مابقی را به قرابت ارث می‌برد.

قانون ارث از فرزند فوت شده بعد از پدر

اگر فرزندی بعد از پدر فوت کند، بر اساس قانون از پدر ارث خواهد برد. همچنین ارثی که از پدر می‌برد، بخشی از اموال او حساب شده و آنها نیز به وراث او می‌رسد. به عنوان مثال، اگر یک دانگ از خانه پدری به او ارث رسیده باشد، بعد از فوت او همان یک دانگ علاوه بر اموال دیگرش به ورثه‌ او خواهد رسید.

سهم الارث مادر از فرزند دختر فوت شده

اگر دختر زودتر از مادر فوت کند و پدر دختر نیز فوت کرده باشد، درصورتی‌که در زمان حیات دختر، پدرش در قید حیات بوده باشد و متوفی در زمان فوت مجرد بوده باشد، تمامی ارث به مادر متوفی می‌رسد. اما اگر پدر دختر نیز زنده باشد، سهم الارث مادر یک سوم از ماترک و بقیه برای پدر متوفی است.

سهم ارث مادر از فرزند پسر فوت شده

اگر متوفی پسر و تنها وارث، مادر او باشد، تمام ارث به مادرش می‌رسد. در مورد پسر متوفی (فوت شده) نیز تمام قانون‌هایی که در مورد دختر ذکر شد، صدق می‌کند.

در این مقاله در مورد قوانین ارث از فرزند فوت شده، مطالب مهمی را با شما در میان گذاشتیم. در صورت نیاز به مشاوره یا به دست آوردن اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مشاوران پلتفرم حقوقی ترازو مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱. تکلیف سهم الارث مادر از فرزند فوت شده بعد از فوت خودش چه می شود؟

سهم الارثی که به مادر رسیده، مانند بقیه اموالش بین ورثه‌ او تقسیم می‌شود.

۳.۹/۵ - (۴۰ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۲ دیدگاه ثبت شده
سعید آبان 16, 1401
پاسخ

باسلام.اپارتمانی راپدرم خریداری کرده.وبیست سال هم هنوزسندتنظبم نشده ولی مبایعه نامه دارد.پدرم فوت شده.ویکی ازدخترانش هم فوت شده.مادرمم فوت شده.تکلیف این اپارتمان درزمان تنظیم سندکه فروشنده بایدبه ورثه بدهد.چیست.درضمن دخترفوت شده پنج دخترداردویک پسر.ممنون ازشما

کارشناس حقوقی ترازو آبان 20, 1401
پاسخ

سلام
باید دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی بدید. هر یک از ورثه میتونن مستقلا این دادخواست رو مطرح کنند.

هانیه آبان 5, 1401
پاسخ

با سلام، پدربزرگم ۲۵ سال پیش فوت کردند، پدرم ۳ سال پیش فوت کردند، مادرم هم یکماه پیش فوت کرد، ما۳ خواهر هستیم و ۴ عمو و یک عمه دارم. میخوام بدونم پدرِ مادرم که در قید حیاته چند سهم از ارثی که بما تعلق میگیره، ارث میبره؟
و اینکه پدربزرگم از اموال مادرم(دخترش) چقد ارث میبره؟
ممنون

مرتضی مهر 30, 1401
پاسخ

سلام وقت بخیر.
اگر مادر و فرزند پسر سه ساله در تصادف فوت کرده باشند و پسر سه‌ساله چند ساعت زودتر از مادر فوت کرده باشد و پدر در قید حیات باشد آیا به مادر فوت شده از پسر فوت شده خود ارثی میرسد؟؟

کارشناس حقوقی ترازو آبان 6, 1401
پاسخ

سلام مرتضای عزیز
بله اگر مادر دیرتر فوت کرده باشه از پسر ارث می‌برد.

حسین مهر 25, 1401
پاسخ

سلام، مادرم بعد از پدربزرگم)پدرخودش( فوت شد، حالا دایی بنده توی تقسیم یک خونه که از پدربزرگم مونده، سهم مادرم رو مقداری کم کرده، مثلا اگر ۶۰ متر بود، ۵۰ متر گفته، و میگه این جزء قانونه، لطفا راهنمایی کنید

کارشناس حقوقی ترازو آبان 20, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
هر یک از وراث به نسبت سهم الارث تعیین شده در قانون ارث میبرن و سایر وراث نمیتونن این مقدار رو کمتر کنند.

آف .ام مهر 18, 1401
پاسخ

با سلام اگر. فرزندی تنها پسر مادرش باشد و زودتر از مادر فوت کند آیا بعد از فوت مادر ارثش به نوه ها می‌رسد یا خواهر و برادرش ؟

کارشناس حقوقی ترازو مهر 22, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
اگه فرزندی نباشه در وهله اول به نوه ها میرسه و اگه نوادگانی برای متوفی نباشه به خواهر و برادر ارث میرسه.

زی زی مهر 18, 1401
پاسخ

سلام اگرپدرپسر فوت کرده باشد و تقسیم ارثیه نکرده باشن و پسر فوت کند وزن و بچه داشته باشد چیزی به ارث میبرنداز ارثیه پدرشوهر؟یاخیر؟

کارشناس حقوقی ترازو مهر 18, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
با فوت پدر، پسر به نسبت سهم الارث مالک اموال متوفی میشه بنابراین سهم الارث پدر که به پسر رسیده بعد از فوت پسر به همسر و فرزندش میرسه.

نسترن مهر 8, 1401
پاسخ

باسلام . اگر فرزندان دوقلو باشند و مجرد و یکی از انها فوت شود به پدر و مادر هم ارث میرسد یا فقط به قل دیگر که باقی مانده؟

کارشناس حقوقی ترازو مهر 9, 1401
پاسخ

سلام دوست عزیز؛
بله پدر و مادر هم ارث خواهند برد.

زهرا شهریور 19, 1401
پاسخ

سلام،در دیدگاه اهل تسنن اگر دختری که متأهل و داری فرزند است زودتر از پدر و مادرش فوت کند،فرزندان او از اموال پدر و مادر دختر ارثی میبرند،یعنی به نوه ها ارثی میرسد؟!

کارشناس حقوقی ترازو شهریور 20, 1401
پاسخ

سلام و و وقت بخیر
در صورتی که متوفی حین فوت فرزندی نداشته باشه به نوه ها ارث میرسه.

فاطمه مهر 14, 1401
پاسخ

سلام
ببخشید بعد از فوت پدر . فرزند دختر به پدر بزرگ میرسه یا مادر

کارشناس حقوقی ترازو مهر 16, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
بعد از فوت پدر، حضانت برعهده مادر خواهد بود مگر اینکه در دادگاه عدم صلاحیت مادر برای حضانت احراز بشه.

محسن شهریور 6, 1401
پاسخ

سلام وقت بخیر
شخصی متاهل بوده و دارای فرزند میباشد ،این شخص قبل از پدرش فوت میکند،آیا از اموال پدرش چیزی به فرزندانش به ارث میرسد؟؟

کارشناس حقوقی ترازو شهریور 7, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
در صورت وجود حتی یک فرزند، نوه ها ارث نمیبرن.

مهدی مرداد 28, 1401
پاسخ

سلام وقتتون بخیر.چندسال پیش پدربزرگ من فوت شدن و بعدش پدرم فوت شدن و بعدش مادربزرگم. میخوام بدونم پدر من که قبل مادربزرگم فوت شدن ارث میبرن از پدربزرگم‌؟؟

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 28, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
صرفا از پدربزرگ ارث میبرن.