تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

آبان 26, 1399
  /  
منتشر شده در ارث
،
خانواده
،
مقالات
،

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا مهریه به ارث میرسد؟ طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، هر کدام از زن و شوهر پس از مرگ، از آن‌ یکی ارث می‌برد. توارث نیز بین زن و شوهر وقتی برقرار می‌شود که رابطه زوجیت آنها دائمی باشد. در ازدواج موقت، رابطه توارثی برقرار نمی‌گردد و زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند. در این مقاله در مورد موضوعاتی همچون تکلیف مهریه بعد از فوت زن، مهریه زن بدون بچه و ارث بردن شوهر از مهریه زن، مطالبی را با شما در میان خواهیم گذاشت و آن را از نگاه تقسیم ارث بررسی می‌کنیم.

مهریه‌ بعد از فوت زن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وقتی زنی فوت می‌کند، تمام حقوق و مطالبات او به ورثه‌اش می‌رسد. از جمله حقوق زن، مهریه‌ اوست که در زمان حیاتش از شوهر نگرفته باشد. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که پدر و مادر زن از مهریه‌ او ارث می‌برند. شوهر و فرزندان نیز جزء ورثه هستند و علاوه بر والدین زن، از مهریه ارث می‌برند.

مهریه زن بدون بچه

برای محاسبه مهریه زن فوت شده بدون فرزند، باید سهم شوهر از مبلغ مهر کسر شده و طبق سهم‌الارث پدر و مادر، به آنها پرداخت ‌شود. اگر در ایام زناشویی دخول انجام نشده باشد، زن و ورثه او مالک نصف مهریه و اگر دخول انجام شده باشد، مالک تمام مهریه او هستند.

مطالبه مهریه توسط وراث زوجه

اگر مردی فوت کند و مهریه همسر خود را پرداخت نکرده باشد، با توجه به این که مهریه طلب ممتاز محسوب می‌شود، پس از فوت مرد مهریه به زن پرداخت می‌شود.

اگر زنی فوت کند و مهریه‌اش را نگرفته باشد و یا به شوهر نبخشیده باشد، شرایط به این صورت خواهد بود:

 حق مطالبه مهریه همواره برای ذی­‌نفع آن وجود خواهد داشت، حتی اگر زوجه در قید حیات نباشد. یعنی با فوت زوجه، حق مطالبه مهریه مانند هر حق  یا مال دیگری به وراث او منتقل می‌گردد.

وراث می‌توانند بعد از فوت زوجه و به قائم‌ مقامی از طرف او، مهریه متوفی را از  زوج مطالبه کنند و به هیچ دلیلی زوج نمی‌تواند از پرداخت مهریه زوجه متوفی خود به ورثه او، امتناع کند؛ زیرا دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز است.

حتی در صورت وجود دیون متعدد زوج، باز هم تادیه مهریه زوجه بر سایر دیون او مقدم است.

وراث زوجه برای مطالبه مهریه او، وراث زوجه دادخواستی تنظیم می‌کنند و به نسبت سهم‌الارث خود به طرفیت زوج، حقوق قانونی زوجه متوفی را مطالبه می‌کنند. ورثه زوجه باید مدارکی مثل گواهی انحصار وراثت و عقدنامه زوجه را نیز به دادگاه تقدیم کنند.

ارث بردن شوهر از مهریه زن

شوهر نیز جزو ورثه زن به حساب می‌آید و از مهریه او ارث می‌برد. بنابراین اگر مهریه را پرداخته باشد، از همان ارث خواهد برد و اگر مهریه را نپرداخته باشد، به نسبتی که قانون مشخص کرده است مالک مهریه خواهد شد و دیگر آن مقدار را پرداخت نخواهد کرد. مثلا اگر تمام اموال زنی که فوت شده ۱۰۰ سکه بهار آزادی مهریه او باشد، درصورتی‌که زن دارای فرزند باشد، مرد یک چهارم یعنی ۲۵ سکه را به ارث برده و تنها ۷۵ سکه را باید به سایر وراث بپردازد. اما اگر زن فرزندی نداشته باشد، مرد یک دوم یعنی ۵۰ سکه را به ارث برده و باید ۵۰ سکه باقی را به سایر وراث پرداخت کند.

در چه صورت مهریه بعد از فوت زن قسطی پرداخت می‌شود؟

مهریه بعد از فوت زن نیز جزو دارایی‌های زوجه محسوب می‌شود و به ورثه می‌رسد. ورثه زن می‌توانند به نسبت سهم خود از این دارایی‌ها، آن را مطالبه کنند. شوهر نیز در صورت رابطه زوجیت ارث می‌برد. با توجه به اینکه پرداخت مهریه بعد از فوت زن، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زن فوت‌ شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

حتما بخوانید: وکیل وصول مهریه

شرایط گرفتن مهریه بعد از فوت زن

اگر زن ورثه‌ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید. با توجه به این که مهریه بعد از فوت زن، مانند کلیه حقوق و مطالباتش به ورثه‌ وی می‌رسد و از جمله حقوق زن، مهریه اوست، اگر در زمان حیات مهریه خود را از شوهر نگرفته باشد، این حق به گردن مرد است و باید آن را به ورثه زن پرداخت کند.

محاسبه مهریه زن متوفی

برای محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ مهریه کسر می‌شود و مطابق سهم‌الارث به پدر و مادر او داده خواهد شد.

مهریه‌ زن از جمله دیونی است که بر گردن زوج است و تا پس از مرگ زوج نیز قابل مطالبه است. اگر زن در قید حیات نباشد، وراث ایشان می‌توانند به نیابت از او، مهریه زوجه یا مادرشان را از اموال زوج مطالبه کنند. البته در این موارد باید قوانین مربوط به طبقات وراثت و سهم الارث به طور کامل مشخص شده و مورد توجه قرار گیرد.

اگر زن قبل از مطالبه‌‌ مهریه فوت کند و مهریه وجه رایج باشد، ورثه‌اش می‌توانند آن را دریافت کنند.‌ با توجه به این که بعد از فوت مرد، اموالش به وراث وی می‌رسد، معمولاً وراث برای دریافت مهریه مادرشان از طریق اقامه و طرح دعوا برای دریافت آن اقدام می‌کنند و طبق قانون، مهریه به ورثه می‌رسد.

سخن پایانی

 در این مقاله به بررسی تکلیف مهریه بعد از فوت زن یا مهریه زن فوت شده پرداختیم. امیدواریم مطالب این پست برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشد. جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر می‌توانید به مشاوران حقوقی پلتفرم ترازو مراجعه فرمایید. 

سوالات متداول

۱. مهریه زن متوفی به چه کسانی میرسد؟

به ورثه‌ای که در زمان فوت زن زنده بودند؛ مثل همسرش، فرزندانش و پدر و مادرش.

۲. آیا بعد از فوت زن مهریه به او تعلق میگیرد؟

بله؛ مهریه بعد از فوت هم به او تعلق می‌گیرد و باید مانند بقیه اموالش، بین ورثه تقسیم شود.

۳. آیا مهریه زن فوت شده به پدر مادر او به ارث میرسد؟

از آنجایی که به محض وقوع عقد، زن مالک تمام مهریه می‌شود و بخشی از اموال او به حساب می‌آید، پس از فوت او حتی اگر شوهر آن را پرداخت نکرده باشد، باید مهریه را به ورثه پرداخت کند. بنابراین اگر پدر و مادر زن متوفی در زمره وارثان باشند، از مهریه و سایر اموال او ارث خواهند برد.

۴. آیا مهریه زن متوفی نیز قابل تقسیط است؟

با توجه به اینکه حکم مهریه زن فوت‌شده، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زوجه فوت‌شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

۳.۳/۵ - (۱۰۲ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۷۱ دیدگاه ثبت شده
شیدا مرداد 17, 1400
پاسخ

باسلام و وقت بخیر. ببخشید مادر من هشت سال پیش فوت کردن بعداز اون پدرم مجدد ازدواج کردن و اموالش رو چهار تقسیم کردن یعنی بین من و دو برادرم و همسر دومشون. الان سوال من این هست که ایا مادر من که سال ها پیش فوت کردن و مهریه اش رو نگرفته، میتونه از اموال پدرم ارث ببره؟

پاسخ

سلام شیدای عزیز
مادر شما مالک مهریه اش بوده که در اموال پدر شما بوده و بعد از مرگش به ورثه یعنی بچه هاش و همسرش میرسیده
بنابراین الان شما میتونید سهم خودتون از مهریه مادرتونو از پدرتون مطالبه کنید
موفق باشید

Mavali 2381 مرداد 14, 1400
پاسخ

سلام دخترم۶سال پیش فوت مهر کرده استدرسال۸۳ ازدواج کرده مهریه اش ۲۰۰ سکه طرح قدیم است شوهر ودخترش در قید حیات است از مهریه دخترم چقدر به مادر وپدر وچقدر به دختر وچقدر به شوهرش می رسد با تشکر م.م

پاسخ

سلام دوست عزیز
پدر و مادر هر کدام یک ششم و همسر یک چهارم و ما بقی به فرزندش میرسه
موفق باشی

عنایت مرداد 4, 1400
پاسخ

سلام.مادرمن ۲۲سال پیش فوت شده پدرم هم همون موقع اقدام به ازدواج کرد میخواستم بدونم ما شش فرزند مادرم میتونیم مهریه مادرمو بگیریم یا نه ؟ودر آخر ما به غیر از مهریه مادرمون میتونیم اقدام واسه سهم قانونی اش(به غیر از مهریه)کنیم یا نه.باسپاس

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 7, 1400
پاسخ

سلام دوست عزیز؛
بله می‌تونید برای مهریه مادر سایر اموالی که در دست داشته برای انحصار وراثت و تحریر ترکه به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. در این مسیر هم پیشنهاد می‌کنیم از وکیل متخصص استفاده کنید. می‌توانید در بخش معرفی وکیل سایت ما درخواست معرفی وکیل رو به صورت رایگان ثبت کنید.

آزیتا اباذری مرداد 3, 1400
پاسخ

سلام دختر من چند سال پیش طلاق گرفته وپرونده مهریه اش در دادسرا بازه ولی چند وقت پیش فوت کرد ویک پسر هم داره تکلیف مهریه ی او چه میشود؟؟ ممنون که وقت میزارید

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 7, 1400
پاسخ

سلام آزیتای عزیز؛
با توجه به فوت ایشون مهریه در قالب تقسیم ارثیه قابل پیگیری و مطالبه است.

آزیتا اباذری مرداد 3, 1400
پاسخ

سلام دختر من چند سال طلاق گرفت ودو سالی میشه که پرونده مهریه ش بازه وبه تازگی فوت شده ویک پس هم داره تکلیف مهریه چی میشه؟؟ ممنون که وقت میزارید

پاسخ

سلام آزیتای عزیز
شما میتونید به عنوان وارث به میزان سهم خودتون مهریه رو از همسرش مطالبه کنید.
البته ب دلیل پیچیدگی های این مورد خاص توصیه میکنم از طریق لینک زیر با وکلای ما مشاوره کنید حتما
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

طوطی کالا مرداد 2, 1400
پاسخ

کامل و جامع بود…‌ ممنون

sunsoso مرداد 1, 1400
پاسخ

سلام سوالی داشتم اینکه اگر مردی بفوت کند ایا به مادر او هم ارث میرسد و این وسط مهریه زن اول پرداخت میشود یا سهم مادر داده میشود ؟

پاسخ

سلام دوست عزیز
به مادر هم ارث میرسه
منتها پس از کسر مهریه از اموال شوهر
موفق باشی

مهدی قلعه قوند تیر 3, 1400
پاسخ

سلام برادرم وزن داداشم وبچه ها هم فوت کردن ایامهریه به خانواده زن داداشم میرسه یانه

کارشناس حقوقی ترازو تیر 22, 1400
پاسخ

سلام مهدی عزیز. وراث همسر برادرتون از مهریه ایشون ارث خواهند برد.

منوچهر خرداد 25, 1400
پاسخ

سلام
اگر زن پیش از شوهر فوت کند و یک فرزند دختر داشته باشد والدین دختر میتوانند برای چه مواردی ادعا مطالبه کنند ماننده مهریه، جهیزیه، مواردی که به نام زن بوده و تمام موارد ممکن.

پاسخ

سلام منوچهر عزیز
مهریه زن، نفقه و اجرت المثل زن و جهیزیه بخشی از اموال زن هستند و در صورت فوت به ورثه میرسند
موفق باشید

عباس خرداد 19, 1400
پاسخ

با سلام
من مقاله شما را مطالعه کردم
ولی سوالی برایم پیش آمد
اگر زنی سالها قبل از شوهر خود فوت کند و وراث زن بخواهند مهریه مادر خود را مطالبه کنند مهریه تا چه تاریخی به آنها تعلق میگیرد تا تاریخ فوت زوج یا زوجه؟

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 22, 1400
پاسخ

سلام عباس عزیز
تاریخ فوت شوهر ملاک است.