تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

26 آبان 1399
  /  
منتشر شده در ارث
،
خانواده
،
مقالات
،

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا مهریه به ارث میرسد؟ طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، هر کدام از زن و شوهر پس از مرگ، از آن‌ یکی ارث می‌برد. توارث نیز بین زن و شوهر وقتی برقرار می‌شود که رابطه زوجیت آنها دائمی باشد. در ازدواج موقت، رابطه توارثی برقرار نمی‌گردد و زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند. در این مقاله در مورد موضوعاتی همچون تکلیف مهریه بعد از فوت زن، مهریه زن بدون بچه و ارث بردن شوهر از مهریه زن، مطالبی را با شما در میان خواهیم گذاشت و آن را از نگاه تقسیم ارث بررسی می‌کنیم.

مهریه‌ بعد از فوت زن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وقتی زنی فوت می‌کند، تمام حقوق و مطالبات او به ورثه‌اش می‌رسد. از جمله حقوق زن، مهریه‌ اوست که در زمان حیاتش از شوهر نگرفته باشد. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که پدر و مادر زن از مهریه‌ او ارث می‌برند. شوهر و فرزندان نیز جزء ورثه هستند و علاوه بر والدین زن، از مهریه ارث می‌برند.

مهریه زن بدون بچه

برای محاسبه مهریه زن فوت شده بدون فرزند، باید سهم شوهر از مبلغ مهر کسر شده و طبق سهم‌الارث پدر و مادر، به آنها پرداخت ‌شود. اگر در ایام زناشویی دخول انجام نشده باشد، زن و ورثه او مالک نصف مهریه و اگر دخول انجام شده باشد، مالک تمام مهریه او هستند.

مطالبه مهریه توسط وراث زوجه

اگر مردی فوت کند و مهریه همسر خود را پرداخت نکرده باشد، با توجه به این که مهریه طلب ممتاز محسوب می‌شود، پس از فوت مرد مهریه به زن پرداخت می‌شود.

اگر زنی فوت کند و مهریه‌اش را نگرفته باشد و یا به شوهر نبخشیده باشد، شرایط به این صورت خواهد بود:

 حق مطالبه مهریه همواره برای ذی­‌نفع آن وجود خواهد داشت، حتی اگر زوجه در قید حیات نباشد. یعنی با فوت زوجه، حق مطالبه مهریه مانند هر حق  یا مال دیگری به وراث او منتقل می‌گردد.

وراث می‌توانند بعد از فوت زوجه و به قائم‌ مقامی از طرف او، مهریه متوفی را از  زوج مطالبه کنند و به هیچ دلیلی زوج نمی‌تواند از پرداخت مهریه زوجه متوفی خود به ورثه او، امتناع کند؛ زیرا دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز است.

حتی در صورت وجود دیون متعدد زوج، باز هم تادیه مهریه زوجه بر سایر دیون او مقدم است.

وراث زوجه برای مطالبه مهریه او، وراث زوجه دادخواستی تنظیم می‌کنند و به نسبت سهم‌الارث خود به طرفیت زوج، حقوق قانونی زوجه متوفی را مطالبه می‌کنند. ورثه زوجه باید مدارکی مثل گواهی انحصار وراثت و عقدنامه زوجه را نیز به دادگاه تقدیم کنند.

ارث بردن شوهر از مهریه زن

شوهر نیز جزو ورثه زن به حساب می‌آید و از مهریه او ارث می‌برد. بنابراین اگر مهریه را پرداخته باشد، از همان ارث خواهد برد و اگر مهریه را نپرداخته باشد، به نسبتی که قانون مشخص کرده است مالک مهریه خواهد شد و دیگر آن مقدار را پرداخت نخواهد کرد. مثلا اگر تمام اموال زنی که فوت شده ۱۰۰ سکه بهار آزادی مهریه او باشد، درصورتی‌که زن دارای فرزند باشد، مرد یک چهارم یعنی ۲۵ سکه را به ارث برده و تنها ۷۵ سکه را باید به سایر وراث بپردازد. اما اگر زن فرزندی نداشته باشد، مرد یک دوم یعنی ۵۰ سکه را به ارث برده و باید ۵۰ سکه باقی را به سایر وراث پرداخت کند.

در چه صورت مهریه بعد از فوت زن قسطی پرداخت می‌شود؟

مهریه بعد از فوت زن نیز جزو دارایی‌های زوجه محسوب می‌شود و به ورثه می‌رسد. ورثه زن می‌توانند به نسبت سهم خود از این دارایی‌ها، آن را مطالبه کنند. شوهر نیز در صورت رابطه زوجیت ارث می‌برد. با توجه به اینکه پرداخت مهریه بعد از فوت زن، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زن فوت‌ شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

حتما بخوانید: وکیل وصول مهریه

شرایط گرفتن مهریه بعد از فوت زن

اگر زن ورثه‌ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید. با توجه به این که مهریه بعد از فوت زن، مانند کلیه حقوق و مطالباتش به ورثه‌ وی می‌رسد و از جمله حقوق زن، مهریه اوست، اگر در زمان حیات مهریه خود را از شوهر نگرفته باشد، این حق به گردن مرد است و باید آن را به ورثه زن پرداخت کند.

محاسبه مهریه زن متوفی

برای محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ مهریه کسر می‌شود و مطابق سهم‌الارث به پدر و مادر او داده خواهد شد.

مهریه‌ زن از جمله دیونی است که بر گردن زوج است و تا پس از مرگ زوج نیز قابل مطالبه است. اگر زن در قید حیات نباشد، وراث ایشان می‌توانند به نیابت از او، مهریه زوجه یا مادرشان را از اموال زوج مطالبه کنند. البته در این موارد باید قوانین مربوط به طبقات وراثت و سهم الارث به طور کامل مشخص شده و مورد توجه قرار گیرد.

اگر زن قبل از مطالبه‌‌ مهریه فوت کند و مهریه وجه رایج باشد، ورثه‌اش می‌توانند آن را دریافت کنند.‌ با توجه به این که بعد از فوت مرد، اموالش به وراث وی می‌رسد، معمولاً وراث برای دریافت مهریه مادرشان از طریق اقامه و طرح دعوا برای دریافت آن اقدام می‌کنند و طبق قانون، مهریه به ورثه می‌رسد.

سخن پایانی

 در این مقاله به بررسی تکلیف مهریه بعد از فوت زن یا مهریه زن فوت شده پرداختیم. امیدواریم مطالب این پست برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشد. جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر می‌توانید به مشاوران حقوقی پلتفرم ترازو مراجعه فرمایید. 

سوالات متداول

۱. مهریه زن متوفی به چه کسانی میرسد؟

به ورثه‌ای که در زمان فوت زن زنده بودند؛ مثل همسرش، فرزندانش و پدر و مادرش.

۲. آیا بعد از فوت زن مهریه به او تعلق میگیرد؟

بله؛ مهریه بعد از فوت هم به او تعلق می‌گیرد و باید مانند بقیه اموالش، بین ورثه تقسیم شود.

۳. آیا مهریه زن فوت شده به پدر مادر او به ارث میرسد؟

از آنجایی که به محض وقوع عقد، زن مالک تمام مهریه می‌شود و بخشی از اموال او به حساب می‌آید، پس از فوت او حتی اگر شوهر آن را پرداخت نکرده باشد، باید مهریه را به ورثه پرداخت کند. بنابراین اگر پدر و مادر زن متوفی در زمره وارثان باشند، از مهریه و سایر اموال او ارث خواهند برد.

۴. آیا مهریه زن متوفی نیز قابل تقسیط است؟

با توجه به اینکه حکم مهریه زن فوت‌شده، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زوجه فوت‌شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

۳.۳/۵ - (۱۰۲ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۹۴ دیدگاه ثبت شده
یوسف 12 آذر 1400
پاسخ

سلام مهریه خانم فوت شده که فرزندی هم ندارد فقط مادرش در قید حیاط هست ایا شوهرش نیز از همان مهریه ارث میبرد

سلام یوسف عزیز
بله همسر و مادر از مهریه ارث میبرند.
موفق باشید

سارا 9 بهمن 1400
پاسخ

سلام
مردفوت شده ک از زن اول فوت شده یک دختر و نوه دارد و زن دوم زندهاس و مهریه خیلی زیادی دارد . آیا به بچه ها زن اول ارث می رسد اگر زن دوم تمام دا رایی شوهر فوت شده را بعنوان مهریه طلب کرده و در اختیار داره. آیا قانونی این کار درست شده

پاسخ

با سلام سارای عزیز
مهریه زن ابتدا تا سقف ۲۰۰ هزار ریال از دارایی مرد داده میشود و مچنین در صورت مطالبه نفقه و اجرت المثل تا ۶ ماه پرداخت شده و برای باقی مهریه زن مثله بقیه طلبکارای متوفی میشه
مطالبات از ترکه متوفی پرداخت میشه و هر چی بمونه به ورثه میرسه که فرزند متوفی و زنش جزو ورثه هستن
موفق باشید

حمید 7 آذر 1400
پاسخ

سلام
اگه زن پدر و مادرش در قید حیات نباشند بعد از فوت زن مهریه به خواهر و برادرانش میرسه

سلام حمید عزیز
تنها در صورتی این اتفاق میفته که زن دارای فرزندی نباشه و الا ارث به شوهر و فرزندانش میرسه
موفق باشید

حامی 6 آذر 1400
پاسخ

سلام. اینکه میگویند مهریه زن مثلا قطعه زمینی بعد از مرگ او به دخترانش میرسد صحیح است؟ یا تقسیم به صورت برابر است؟ یا همان تقسیم دو به یک؟

سلام حامی عزیز
مهریه زن هم بخشی از دارایی هاشه و پس از مرگش طبق قانون ارث به تمام ورثه از جمله شوهر، پدر مادرش و فرزندانش میرسه
موفق باشی

مهدی 5 آذر 1400
پاسخ

سلام.
از نوشتن مقاله خوب شما سپاسگزارم. اما این سوال برایم پیش امد که مادرم من فوت کرده و پدر و مادر من حدود سی سال پیش ازدواج کرده بودن که مهریه تو اون زمان نوشته شده که شصت هزار تومان و یه قاعده دیگری تو عقدنامه نیز هستش که هر چیزی رو بعدا بخرند نصفش مال پدرم و نصفش مال مادرم میشهو لطفا در این زمینه راهنمایی نمایید که اکنون مهریه مادرم چقد خواهد بود و اینکه واقعا نصف چیزهایی که خریدن مال مادرم میشه. پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم.

سلام مهدی عزیز
اگر مهریه وجه رایج باشه به روز محاسبه و پرداخت میشه. مفصل ترشو میتونی اینجا بخونی
محاسبه مهریه
شرط نصف کردن اموال در مورد طلاق هست و ارتباطی به ارث و میراث نداره
موفق باشی

آریا 30 آبان 1400
پاسخ

سلام
تا چه زمانی پس از فوت همسر(زن) پدر وارث میتواند برای مهریه اقدام نماید؟
۲- ایا پس از فوت پدر زن، وراث او نیز میتوانند برای مهریه اقدام نمایند؟

سلام اریای عزیز
محدودیت زمانی برای مطالبه مهریه همسر متوفی وجود نداره
همچنین بخشی از مهریه به پدر زن به ارث میرسه و در صورت فوتش این بخش به وراث اون میرسه
موفق باشی

امیر 12 آبان 1400
پاسخ

با سلام
اگر زنی فوت کند و او هیچ ورثه ای نداشته باشد
شوهر او مهریه ای را پرداخت نمیکند؟و اگر قرار به
پرداخت آن باشد کجا و به چه کسی؟

کارشناس حقوقی 23 آبان 1400
پاسخ

امیر عزیز سلام. در صورتیکه زن هیچ ورثه‌ای جز شوهر خود نداشته باشد، پرداخت مهریه منتفی خواهد بود.

رها 7 آبان 1400
پاسخ

سلام ؛ سه دانگ منزل به اسم منه و فرزندی هم ندارم و در طول حیاتم نمیخوام مهریمو ببخشم و از طرفی هم بعداز مرگم دوست ندارم پدر و مادرم از مهریه و سه دانگم سهمی ببرن ؛ لطفا راهنماییم کنید الان باید چیکار کنم؟

سلام رهای عزیز
اصولا کسی رو نمیشه از ارثش محروم کرد
راه های پیچیده ای وجود داره که ریسک خودشون رو دارن
مثل بنام زدن اموال به دیگری و برقراری صلح عمری
توضیح این راه کارها خارج از توان یک کامنته و توصیه میکنیم از خدمات مشاوره انلاین ما بهره ببرید لز طریق لینک زیر
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

هیوا 29 مهر 1400
پاسخ

با سلام همسر من به خاطر سرطان فوت کرده و یک پسر و یک دختر دارم و مادر همسرم در قید حیات هستند خانه و برگ سبز خودرو به نام همسرم هست و سند قطعی محضری خودرو به نام خودم.میخام بدونم که سهم ارث من چقدر است و میزان مهریه که مادرش ازم میگیرد چقدر است

سلام هیوای عزیز
یک ششم اموال به مادر همسر و یک هشتم اموال هم به شما میرسه
مابقی هم بین دختر و پسرتون به نسبت یک به دو به ارث میرسه
موفق باشید

بهرامی 24 مهر 1400
پاسخ

سلام. من و همسرم فرزندی نداریم و پدر و مادرامون در قید حیات هستن. تمام اموالمون رو با زحمت خودمون جمع کردیم . برا اینکه بعد از فوت ناگهانی هر کدوممون پدر و مادرامون سهم نداشته باشن در حال حاضر چه اقدامی میتونیم انجام بدیم؟
یا از مهریه من خانواده من ارث نبره.
ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام فروزان عزیز
موارد محروم شدن افراد از ارث در قانون مشخصه که این مورد از مواردی نیست که بشه کسی رو از ارثش محروم کرد
شما میتونی تا یک سوم اموالتون رو وصیت کنید تا به هرکسی برسه
البته میتونید از صلح عمری هم بهره ببرید که بدلیل توضیحات زیاد توصه میکنم از مشاوره انلاین ما بهره ببرید از طریق لینک زیر
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

رضا 23 مهر 1400
پاسخ

سلام
تا چه زمانی پدر ومادر میتوانند نسبت به دریافت مهریه دخترشان اقدام کنن چند سال

کارشناس حقوقی ترازو 20 بهمن 1400
پاسخ

سلام رضای عزیز. محدودیت زمانی وجود نداره.
موفق باشید