تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

26 آبان 1399
  /  
منتشر شده در ارث
،
خانواده
،
مقالات
،

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا مهریه به ارث میرسد؟ طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، هر کدام از زن و شوهر پس از مرگ، از آن‌ یکی ارث می‌برد. توارث نیز بین زن و شوهر وقتی برقرار می‌شود که رابطه زوجیت آنها دائمی باشد. در ازدواج موقت، رابطه توارثی برقرار نمی‌گردد و زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند. در این مقاله در مورد موضوعاتی همچون تکلیف مهریه بعد از فوت زن، مهریه زن بدون بچه و ارث بردن شوهر از مهریه زن، مطالبی را با شما در میان خواهیم گذاشت و آن را از نگاه تقسیم ارث بررسی می‌کنیم.

مهریه‌ بعد از فوت زن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وقتی زنی فوت می‌کند، تمام حقوق و مطالبات او به ورثه‌اش می‌رسد. از جمله حقوق زن، مهریه‌ اوست که در زمان حیاتش از شوهر نگرفته باشد. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که پدر و مادر زن از مهریه‌ او ارث می‌برند. شوهر و فرزندان نیز جزء ورثه هستند و علاوه بر والدین زن، از مهریه ارث می‌برند.

مهریه زن بدون بچه

برای محاسبه مهریه زن فوت شده بدون فرزند، باید سهم شوهر از مبلغ مهر کسر شده و طبق سهم‌الارث پدر و مادر، به آنها پرداخت ‌شود. اگر در ایام زناشویی دخول انجام نشده باشد، زن و ورثه او مالک نصف مهریه و اگر دخول انجام شده باشد، مالک تمام مهریه او هستند.

مطالبه مهریه توسط وراث زوجه

اگر مردی فوت کند و مهریه همسر خود را پرداخت نکرده باشد، با توجه به این که مهریه طلب ممتاز محسوب می‌شود، پس از فوت مرد مهریه به زن پرداخت می‌شود.

اگر زنی فوت کند و مهریه‌اش را نگرفته باشد و یا به شوهر نبخشیده باشد، شرایط به این صورت خواهد بود:

 حق مطالبه مهریه همواره برای ذی­‌نفع آن وجود خواهد داشت، حتی اگر زوجه در قید حیات نباشد. یعنی با فوت زوجه، حق مطالبه مهریه مانند هر حق  یا مال دیگری به وراث او منتقل می‌گردد.

وراث می‌توانند بعد از فوت زوجه و به قائم‌ مقامی از طرف او، مهریه متوفی را از  زوج مطالبه کنند و به هیچ دلیلی زوج نمی‌تواند از پرداخت مهریه زوجه متوفی خود به ورثه او، امتناع کند؛ زیرا دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز است.

حتی در صورت وجود دیون متعدد زوج، باز هم تادیه مهریه زوجه بر سایر دیون او مقدم است.

وراث زوجه برای مطالبه مهریه او، وراث زوجه دادخواستی تنظیم می‌کنند و به نسبت سهم‌الارث خود به طرفیت زوج، حقوق قانونی زوجه متوفی را مطالبه می‌کنند. ورثه زوجه باید مدارکی مثل گواهی انحصار وراثت و عقدنامه زوجه را نیز به دادگاه تقدیم کنند.

ارث بردن شوهر از مهریه زن

شوهر نیز جزو ورثه زن به حساب می‌آید و از مهریه او ارث می‌برد. بنابراین اگر مهریه را پرداخته باشد، از همان ارث خواهد برد و اگر مهریه را نپرداخته باشد، به نسبتی که قانون مشخص کرده است مالک مهریه خواهد شد و دیگر آن مقدار را پرداخت نخواهد کرد. مثلا اگر تمام اموال زنی که فوت شده ۱۰۰ سکه بهار آزادی مهریه او باشد، درصورتی‌که زن دارای فرزند باشد، مرد یک چهارم یعنی ۲۵ سکه را به ارث برده و تنها ۷۵ سکه را باید به سایر وراث بپردازد. اما اگر زن فرزندی نداشته باشد، مرد یک دوم یعنی ۵۰ سکه را به ارث برده و باید ۵۰ سکه باقی را به سایر وراث پرداخت کند.

در چه صورت مهریه بعد از فوت زن قسطی پرداخت می‌شود؟

مهریه بعد از فوت زن نیز جزو دارایی‌های زوجه محسوب می‌شود و به ورثه می‌رسد. ورثه زن می‌توانند به نسبت سهم خود از این دارایی‌ها، آن را مطالبه کنند. شوهر نیز در صورت رابطه زوجیت ارث می‌برد. با توجه به اینکه پرداخت مهریه بعد از فوت زن، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زن فوت‌ شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

حتما بخوانید: وکیل وصول مهریه

شرایط گرفتن مهریه بعد از فوت زن

اگر زن ورثه‌ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید. با توجه به این که مهریه بعد از فوت زن، مانند کلیه حقوق و مطالباتش به ورثه‌ وی می‌رسد و از جمله حقوق زن، مهریه اوست، اگر در زمان حیات مهریه خود را از شوهر نگرفته باشد، این حق به گردن مرد است و باید آن را به ورثه زن پرداخت کند.

محاسبه مهریه زن متوفی

برای محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ مهریه کسر می‌شود و مطابق سهم‌الارث به پدر و مادر او داده خواهد شد.

مهریه‌ زن از جمله دیونی است که بر گردن زوج است و تا پس از مرگ زوج نیز قابل مطالبه است. اگر زن در قید حیات نباشد، وراث ایشان می‌توانند به نیابت از او، مهریه زوجه یا مادرشان را از اموال زوج مطالبه کنند. البته در این موارد باید قوانین مربوط به طبقات وراثت و سهم الارث به طور کامل مشخص شده و مورد توجه قرار گیرد.

اگر زن قبل از مطالبه‌‌ مهریه فوت کند و مهریه وجه رایج باشد، ورثه‌اش می‌توانند آن را دریافت کنند.‌ با توجه به این که بعد از فوت مرد، اموالش به وراث وی می‌رسد، معمولاً وراث برای دریافت مهریه مادرشان از طریق اقامه و طرح دعوا برای دریافت آن اقدام می‌کنند و طبق قانون، مهریه به ورثه می‌رسد.

سخن پایانی

 در این مقاله به بررسی تکلیف مهریه بعد از فوت زن یا مهریه زن فوت شده پرداختیم. امیدواریم مطالب این پست برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشد. جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر می‌توانید به مشاوران حقوقی پلتفرم ترازو مراجعه فرمایید. 

سوالات متداول

۱. مهریه زن متوفی به چه کسانی میرسد؟

به ورثه‌ای که در زمان فوت زن زنده بودند؛ مثل همسرش، فرزندانش و پدر و مادرش.

۲. آیا بعد از فوت زن مهریه به او تعلق میگیرد؟

بله؛ مهریه بعد از فوت هم به او تعلق می‌گیرد و باید مانند بقیه اموالش، بین ورثه تقسیم شود.

۳. آیا مهریه زن فوت شده به پدر مادر او به ارث میرسد؟

از آنجایی که به محض وقوع عقد، زن مالک تمام مهریه می‌شود و بخشی از اموال او به حساب می‌آید، پس از فوت او حتی اگر شوهر آن را پرداخت نکرده باشد، باید مهریه را به ورثه پرداخت کند. بنابراین اگر پدر و مادر زن متوفی در زمره وارثان باشند، از مهریه و سایر اموال او ارث خواهند برد.

۴. آیا مهریه زن متوفی نیز قابل تقسیط است؟

با توجه به اینکه حکم مهریه زن فوت‌شده، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زوجه فوت‌شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

۳.۳/۵ - (۱۰۲ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۹۳ دیدگاه ثبت شده
سارا 5 خرداد 1401
پاسخ

سلام مادر من مهریه مادرش و از ارث پدری که فوت شده میخواد بگیره که زن دوم داشته ایشون هم مهریه رو طلب کرده . و مشکل اینجاس که عقدنامه مادربزرگم نیست . چه اقدامی باید کنیم .؟

کارشناس حقوقی ترازو 8 خرداد 1401
پاسخ

سلام و و وقت بخیر
به دفترخانه ی تنظیم کننده سند ازدواج مراجعه کنید. اگه اطلاعی از دفترخانه ندارین به اداره ثبت اسناد جهت استعلام مراجعه کنید.
موفق باشید

پریسا 10 اردیبهشت 1401
پاسخ

مادرم قبل از فوت شماره حسابی به دادگاه ندادند برای واریز مهریه ایا وراث میتونن اون مبلغ واریز شده رو دریافت کنند؟

کارشناس حقوقی ترازو 12 اردیبهشت 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
هر یک از وراث به نسبت سهم الارث حق مطالبه مهریه رو دارند.
موفق باشید.

امیر 1 فروردین 1401
پاسخ

با سلام و وقت بخیر

همسر من فوت شده

قبل از فوت مهریه به اجرا گذاشته شده و تقسیط شده بود و بنده در حال پرداخت بودم

همسرم باکره بود

فرزندی وجود نداشت

سهم پدر و مادر همسرم چقدر می باشد ؟؟

سهم خودم چگونه می باشد ؟؟

آیا طبق تقسیط قبلی پرداخت خواهم کرد ؟؟

و بنده محکوم به پرداخت ۲۰ میلیون نفقه موقعه بودم که آن هم تقسیط شده بود ؟؟ تکلیف آن چه میشود ؟؟ آیا پدر و مادر همسر از نفقه ی موقعه هم ارث میبرند ؟؟؟

کارشناس حقوقی ترازو 6 فروردین 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر امیر عزیز
وراث از همه حقوق مالی متوفی از جمله نفقه ارث میبرن. سهم شما یک دوم اموال، سهم مادر همسر یک سوم و مابقی به پدر همسر تعلق میگیره. تا زمان انحصار ورثه و مشخص شدن وراث، اجرای رای متوقف میشه. نسبت به نصف نفقه و نصف مهریه پرداخت نشده شما بری میشید.( به دلیل اینکه سهم الارث شما یک دومه) مابقی رو پدر و مادر همسر میتونن مطالبه کنن. اصولا طبق تقسیط قبلی پرداخت میشه مگه اینکه به دلیل اعسار و عدم توانایی مالی نتونید اقساط رو بدید که اگه مورد پذیرش دادگاه قرار بگیره مبلغ اقساط کمتر میشه.
موفق باشید.

رها 7 اردیبهشت 1401
پاسخ

سلام مادرم فوت کرده ویک سال بعد پدرم فوت کرده مادربزرگم زنده هستند سه خواهر و دوبرادر دارم سهم هر کدوم به چه صورت هست

کارشناس حقوقی ترازو 15 اردیبهشت 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر رهای عزیز
سهم هر یک از وراث بعد از فوت پدر از ۴۸ سهم:
مادربزرگ پدری ۸ سهم، هر پسر ۱۰ سهم، هر دختر۵ سهم

بردیا 12 اسفند 1400
پاسخ

سلام
خواهر بنده فوت کردند ،۲پسر و ۱ دختر دارند و مادرم نیز در قید حیاط هستند. شوهر خواهرم مقداری زمین کشاورزی و ۱ باب منزل مسکونی دارند که قولنامه ای می باشد
حال سوال بنده اینه که آیا این منزل برای اخذ مهریه به دادگاه قابل استناده؟
و سوال دومم اینه که به هر کدام از ورثه چه مقدار میرسه؟
با تشکر از شما

کارشناس حقوقی ترازو 12 اسفند 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر بردیای عزیز
تحت شرایطی این ملک قابل توقیف هست.
سهم هر یک از ورثه بعد از پرداخت دیون متوفی از ۳۶ سهم:
شوهر ۹ سهم، مادر ۶ سهم، پسر۱۴ سهم، دختر ۷ سهم
موفق باشید.

مریم 5 اردیبهشت 1401
پاسخ

سلام .‌شوهرم قبلا ۹ سال با ی زن مریض زندگی کرده که الان فوت کرده .‌برادرش بابت مهریه که ۵۱۴ تاست شکایت کرده .‌خونه وکالتی که به نام منه.فقط ماشینش توقیف کردن. و حقوق به نام منه .‌لطفا منو راهنمای بفرمایید .‌این قضیه مهریه چطوری میشه؟،

کارشناس حقوقی ترازو 6 اردیبهشت 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر مریم عزیز
حقوق مالی از جمله مهریه بعد از فوت شخص به ارث میرسه و هر یک از ورثه اون خانم به نسبت سهم الارثشون میتونند مهریه رو مطالبه کنند.صرفا از محل اموالی که به نام شوهر شماست حکم اجرا میشه.
موفق باشید.

Mina 9 اسفند 1400
پاسخ

سلام وقتتون بخیر
همسر اول پدر من در سال ۱۳۴۷ فوت کرده و آن زمان پدرم هیچ املاکی نداشته است و ۱۰ سال بعد املاکی را خریداری کرده است حال پدر من در سال ۱۳۹۷ فوت کرده است انحصار ورثه انجام شده و حال بعد از سه سال پسر و دختر زن اول پیگیر دریافت قباله مادر فوت شده خود شده اند ایا می توانند اموال تقسیم شده را به عنوان مهریه مطالبه کنند

کارشناس حقوقی ترازو 10 اسفند 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر
بله وراث همسر اول میتونن مهریه رو مطالبه کنند.
موفق باشید

طاهره 12 بهمن 1400
پاسخ

سلام،پدرم بطور زبانی به مادرم گفته بوده که یک واحد اپارتمان که به اسم پدرم هست ،مهریه ی تو باشد ولی سند به نام مادرم نزده بود ،الان مادرم فوت کرده .آیا مادرم با توجه به اینکه سندی بنامش نخورده .مهریه اش حساب میشه یا جز اموال پدرم هست؟

کارشناس حقوقی ترازو 16 بهمن 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر طاهره عزیز
آپارتمان، جزو اموال پدر شما محسوب میشود.
مانا باشید

محمد 23 بهمن 1400
پاسخ

سلام،
ممکنه بفرمایید در صورتیکه زند متوفی شوهر یک فرزند دختر و ‌پدر و مادر در قید حیاط داشته باشد سهم هریک چند درصد خواهد بود؟

کارشناس حقوقی ترازو 23 بهمن 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر محمد عزیز
شوهر ۳ سهم از ۱۲ سهم
پدر ۲ سهم از ۱۲ سهم
مادر ۲ سهم از ۱۲ سهم
دختر ۵ سهم از ۱۲ سهم
موفق باشید.

علی 18 دی 1400
پاسخ

سلام آیا راهی هست که زن بدون اینکه در زمان حیاتش مهریه ش رو ببخشه بتونه کاری بکنه که پس از مرگش, خوانواده ش دستشون از مهریه کوتاه بشه و نتونن از شوهرش مهریه ی دخترشون رو بگیرن ؟قانونی که دست تمام وراث را بعد مرگ زن کوتاه بکنه ؟

سلام علی عزیز
مهریه بخشی از دارایی زن هست حتی اگه بهش داده نشده باشه و بنابراین در صورت فوتش به ورثه اش از جمله شوهرش به ارث میرسه و راهی برای جلوگیری ازین امر وجود نداره.

ارمین عباسی 25 آذر 1400
پاسخ

با سلام
اگر زنی دو بار ازدواج کرده باشد و چند فرزند از ازدواج اول و چند فرزند نیز از ازدواج دوم داشته باشد و آن زن فوت کند شوهر دومش باید به تمام بچه هایش مهریه بدهد.
حال اگر شوهر دوم آن زن نیز فوت کند آیا مهریه سوخت و منتفی می شود ؟ یا بچه های ازدواج اول می توانند از بچه های ازدواج دوم بگیرند؟

سپاس گزارم

با سلام خدمت شما ارمین عزیز
مهریه از اموال زن بوده و باید از اموال شوهر حتی پس از فوت او به وراث زن پرداخت گردد و با توجه به این نکته بین تمام فرزندان آن زن تقسیم میگردد
موفق باشید

حسین 17 آذر 1400
پاسخ

سلام
بعد از فوت زن مهریه او در صورتی که پدر و مادرش قبلا فوت کرده باشند آیا خواهرها و بردارهایش از مهریه او ارث می برند.
با تشکر از پاسخ شما

سلام حسین عزیز
اگر زن فرزندی نداشته باشه بله برادر خواهر زن هم از مهریه ارث میبرن ولی اگر فرزندی داشته باشه مهریه به همسر و فرزندان زن میرسه

سمیرا 12 آذر 1400
پاسخ

سلام وقت بخیر
مادربزرگ من فوت شده و حیاط کلنگی از او به چهار دختر و یک پسر ارث رسیده است
پدربزرگم همسر دیگری در همون سال فوت مادربزرگم اختیار کرده حالا سوال من اینه ایا از حیاط مادربزرگم به پدربزرگم که بنده خدا بسیار حالش بده و بچه های اون یکی زنش ارث میرسه یا نه
ممنونم از پاسخگویی

سلام سمیرای عزیز
بله به پدربزرگ شما هم از اون منزل ارث میرسه ولی به زن دوم و بچه های اون زن خیر