تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

26 آبان 1399
  /  
منتشر شده در ارث
،
خانواده
،
مقالات
،

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا مهریه به ارث میرسد؟ طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، هر کدام از زن و شوهر پس از مرگ، از آن‌ یکی ارث می‌برد. توارث نیز بین زن و شوهر وقتی برقرار می‌شود که رابطه زوجیت آنها دائمی باشد. در ازدواج موقت، رابطه توارثی برقرار نمی‌گردد و زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند. در این مقاله در مورد موضوعاتی همچون تکلیف مهریه بعد از فوت زن، مهریه زن بدون بچه و ارث بردن شوهر از مهریه زن، مطالبی را با شما در میان خواهیم گذاشت و آن را از نگاه تقسیم ارث بررسی می‌کنیم.

مهریه‌ بعد از فوت زن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وقتی زنی فوت می‌کند، تمام حقوق و مطالبات او به ورثه‌اش می‌رسد. از جمله حقوق زن، مهریه‌ اوست که در زمان حیاتش از شوهر نگرفته باشد. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که پدر و مادر زن از مهریه‌ او ارث می‌برند. شوهر و فرزندان نیز جزء ورثه هستند و علاوه بر والدین زن، از مهریه ارث می‌برند.

مهریه زن بدون بچه

برای محاسبه مهریه زن فوت شده بدون فرزند، باید سهم شوهر از مبلغ مهر کسر شده و طبق سهم‌الارث پدر و مادر، به آنها پرداخت ‌شود. اگر در ایام زناشویی دخول انجام نشده باشد، زن و ورثه او مالک نصف مهریه و اگر دخول انجام شده باشد، مالک تمام مهریه او هستند.

مطالبه مهریه توسط وراث زوجه

اگر مردی فوت کند و مهریه همسر خود را پرداخت نکرده باشد، با توجه به این که مهریه طلب ممتاز محسوب می‌شود، پس از فوت مرد مهریه به زن پرداخت می‌شود.

اگر زنی فوت کند و مهریه‌اش را نگرفته باشد و یا به شوهر نبخشیده باشد، شرایط به این صورت خواهد بود:

 حق مطالبه مهریه همواره برای ذی­‌نفع آن وجود خواهد داشت، حتی اگر زوجه در قید حیات نباشد. یعنی با فوت زوجه، حق مطالبه مهریه مانند هر حق  یا مال دیگری به وراث او منتقل می‌گردد.

وراث می‌توانند بعد از فوت زوجه و به قائم‌ مقامی از طرف او، مهریه متوفی را از  زوج مطالبه کنند و به هیچ دلیلی زوج نمی‌تواند از پرداخت مهریه زوجه متوفی خود به ورثه او، امتناع کند؛ زیرا دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز است.

حتی در صورت وجود دیون متعدد زوج، باز هم تادیه مهریه زوجه بر سایر دیون او مقدم است.

وراث زوجه برای مطالبه مهریه او، وراث زوجه دادخواستی تنظیم می‌کنند و به نسبت سهم‌الارث خود به طرفیت زوج، حقوق قانونی زوجه متوفی را مطالبه می‌کنند. ورثه زوجه باید مدارکی مثل گواهی انحصار وراثت و عقدنامه زوجه را نیز به دادگاه تقدیم کنند.

ارث بردن شوهر از مهریه زن

شوهر نیز جزو ورثه زن به حساب می‌آید و از مهریه او ارث می‌برد. بنابراین اگر مهریه را پرداخته باشد، از همان ارث خواهد برد و اگر مهریه را نپرداخته باشد، به نسبتی که قانون مشخص کرده است مالک مهریه خواهد شد و دیگر آن مقدار را پرداخت نخواهد کرد. مثلا اگر تمام اموال زنی که فوت شده ۱۰۰ سکه بهار آزادی مهریه او باشد، درصورتی‌که زن دارای فرزند باشد، مرد یک چهارم یعنی ۲۵ سکه را به ارث برده و تنها ۷۵ سکه را باید به سایر وراث بپردازد. اما اگر زن فرزندی نداشته باشد، مرد یک دوم یعنی ۵۰ سکه را به ارث برده و باید ۵۰ سکه باقی را به سایر وراث پرداخت کند.

در چه صورت مهریه بعد از فوت زن قسطی پرداخت می‌شود؟

مهریه بعد از فوت زن نیز جزو دارایی‌های زوجه محسوب می‌شود و به ورثه می‌رسد. ورثه زن می‌توانند به نسبت سهم خود از این دارایی‌ها، آن را مطالبه کنند. شوهر نیز در صورت رابطه زوجیت ارث می‌برد. با توجه به اینکه پرداخت مهریه بعد از فوت زن، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زن فوت‌ شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

حتما بخوانید: وکیل وصول مهریه

شرایط گرفتن مهریه بعد از فوت زن

اگر زن ورثه‌ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید. با توجه به این که مهریه بعد از فوت زن، مانند کلیه حقوق و مطالباتش به ورثه‌ وی می‌رسد و از جمله حقوق زن، مهریه اوست، اگر در زمان حیات مهریه خود را از شوهر نگرفته باشد، این حق به گردن مرد است و باید آن را به ورثه زن پرداخت کند.

محاسبه مهریه زن متوفی

برای محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ مهریه کسر می‌شود و مطابق سهم‌الارث به پدر و مادر او داده خواهد شد.

مهریه‌ زن از جمله دیونی است که بر گردن زوج است و تا پس از مرگ زوج نیز قابل مطالبه است. اگر زن در قید حیات نباشد، وراث ایشان می‌توانند به نیابت از او، مهریه زوجه یا مادرشان را از اموال زوج مطالبه کنند. البته در این موارد باید قوانین مربوط به طبقات وراثت و سهم الارث به طور کامل مشخص شده و مورد توجه قرار گیرد.

اگر زن قبل از مطالبه‌‌ مهریه فوت کند و مهریه وجه رایج باشد، ورثه‌اش می‌توانند آن را دریافت کنند.‌ با توجه به این که بعد از فوت مرد، اموالش به وراث وی می‌رسد، معمولاً وراث برای دریافت مهریه مادرشان از طریق اقامه و طرح دعوا برای دریافت آن اقدام می‌کنند و طبق قانون، مهریه به ورثه می‌رسد.

سخن پایانی

 در این مقاله به بررسی تکلیف مهریه بعد از فوت زن یا مهریه زن فوت شده پرداختیم. امیدواریم مطالب این پست برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشد. جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر می‌توانید به مشاوران حقوقی پلتفرم ترازو مراجعه فرمایید. 

سوالات متداول

۱. مهریه زن متوفی به چه کسانی میرسد؟

به ورثه‌ای که در زمان فوت زن زنده بودند؛ مثل همسرش، فرزندانش و پدر و مادرش.

۲. آیا بعد از فوت زن مهریه به او تعلق میگیرد؟

بله؛ مهریه بعد از فوت هم به او تعلق می‌گیرد و باید مانند بقیه اموالش، بین ورثه تقسیم شود.

۳. آیا مهریه زن فوت شده به پدر مادر او به ارث میرسد؟

از آنجایی که به محض وقوع عقد، زن مالک تمام مهریه می‌شود و بخشی از اموال او به حساب می‌آید، پس از فوت او حتی اگر شوهر آن را پرداخت نکرده باشد، باید مهریه را به ورثه پرداخت کند. بنابراین اگر پدر و مادر زن متوفی در زمره وارثان باشند، از مهریه و سایر اموال او ارث خواهند برد.

۴. آیا مهریه زن متوفی نیز قابل تقسیط است؟

با توجه به اینکه حکم مهریه زن فوت‌شده، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زوجه فوت‌شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

۳.۳/۵ - (۱۰۲ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۹۳ دیدگاه ثبت شده
علی علوی 1 شهریور 1401
پاسخ

با درود و ادب. آیا مهریه وجه نقد از لحاظ مبلغ، به تاریخ فوت زن محاسبه و به روز می شود یا تاریخ مطالبه توسط ورثه وی؟ مثلا زن در سال ۹۰ فوت کرده و دادخواست ورثه در سال ۹۹.

کارشناس حقوقی ترازو 6 شهریور 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
به نرخ روز باید پرداخت بشه.

مجتبی جودکی 16 مرداد 1401
پاسخ

سلام اگر زنی فوت کرده باشد وراث آن زن تا چند سال مهلت دارند مهریه را به اجرا بگزارند آیا هرموقع که بخواهند مثلا چند سال بعد از فوت میتوانند مهریه را طلب کنند ؟
باتشکر از شما لطفا من را راهنمایی کنید.

کارشناس حقوقی ترازو 16 مرداد 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
در هر زمانی این امکان وجود داره و گذشت زمان تاثیری در موضوع مهریه نداره.

مجتبی 16 مرداد 1401
پاسخ

سلام اگر زنی فوت کرده باشد وراث آن زن تا چند سال مهلت دارند مهریه را به اجرا بگزارند آیا هرموقع که بخواهند مثلا چند سال بعد از فوت میتوانند مهریه را طلب کنند ؟
باتشکر از شما لطفا من را راهنمایی کنید.

کارشناس حقوقی ترازو 17 مرداد 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
در هر زمانی امکان مطالبه وجود داره و مقید به مهلت نیست.

. 22 مرداد 1401
پاسخ

با سلام و وقت بخیر
من مادرم سال ۸۶ فوت کردن و پدرم بعد از یکسال ازدواج کردن بعد از ازدواج پدرم من با خانواده پدریم زندگی میکنم در طول این چهارده سال هیچ گونه کمک خرجی به من نداده میتونم اقدام کنم برای نفقه و مهریه مادرم
بعد اگر حینی که من اقدام کنم اون زنش هم اقدام کنه برا مهریه و نفقه به من تعلق میگیره ؟
ممنون میشم راهنماییم کنید.

کارشناس حقوقی ترازو 23 مرداد 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
اگر شرایط قانونی برای دریافت نفقه رو داشته باشید میتونید نفقه آینده(نه گذشته) خودتون رو مطالبه کنید.

مصطفی 13 مرداد 1402
پاسخ

با سلام و احترام
پایین همین صفحه ۵ در پاسخ به سوال مشابه Arezo به درستی قید کردید که شما به نسبت سهم الارثتون از مهریه ارث میبرید و میتونید از پدر مطالبه کنید…. اما در مورد فوق تنها قید نموده اید که میتواند در مورد نفقه آینده اش مطالبه داشته باشد.
با این پاسخ طرف رو بیچاره کرده اید که.

کارشناس حقوقی ترازو 18 مرداد 1402

وقت بخیر. نفقه فرزندان نسبت به آینده قابل پیگیری است نه گذشته اما نفقه زوجه نسبت به گذشته هم قابل پیگیری است.

پوررضایی 23 تیر 1401
پاسخ

باسلام خواهرم فوت شدن و درسندعقدنامه قیدشده ک ۱۱۰ تاسکه عندالمطالبه هست و ۱۹۰تا عندالمطالبه بعداز ۱۰سال زندگی هست ولی خواهرمن ۲سال بعداز ازدواج فوت شدن خواستم بدونم ایا۱۹۰تاسکه باید پرداخت کنه همسرش و اینکه تو دادخواستمون چطور قیدبشه ۰۰۰محضرک رفتیم فقط ۱۱۰تا رو قیدکرده و تقسیم ۱۹۰تارو قیدنکرد و تقسیم نکرد خواستم بدونم ۱۹۰تا ایا تعلق نیگیره و اگرتعلق میگیره تو دادخواست قیدکنیم ممنونم

کارشناس حقوقی ترازو 28 تیر 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا با بررسی اسناد و مدارک، راهنمایی دقیقی به شما ارائه بدن.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

علیرضا 21 تیر 1401
پاسخ

سلام. دایی من همسرش فوت شده ، پدر و مادر همسرش در قید حیات نیستن و فرزندی هم ندارند. برادرهای همسرش بعد مرگ اقدام به مطالبه مهریه کردند آیا با توجه به اینکه عقدشون دائمی بوده و فرزندی هم نداشتند وراث زن به ترتیب طبقه باید سهمی از مهریه داشته باشند برادرهای همسرشان سهمی از مهریه زن )می رسد؟؟ یا اینکه چون خود شوهر جزو وراث طبقه اول است و تنها در قید حیات است کل مهریه به شوهر می رسد و یا یک دوم به شوهر و الباقی با توجه به نبودن وارث طبقه اول مشمول وارث طبقه دوم (برادر و خواهر ) زن می شود. ضمنا در صورتی که زن در مورد مهریه به برادرهایش وکالت داده باشد بعد فوت زن شرایط تغییر می کند.

کارشناس حقوقی ترازو 21 تیر 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر علیرضای عزیز
یک دوم اموال از جمله مهریه به عنوان یک حق مالی متعلق به سایر وراث(برادر و خواهر متوفی) هست.

علی 12 تیر 1401
پاسخ

سلام وقت بخیر…خواهر بنده فوت شده و یک فرزند پسر دارد…اولا آیا مطالبه مهریه مشمول مدت زمانه؟؟یا هر وقت شد میشه مطالبه کرد…دوم اینکه آیا شوهر که وضع مالی خوبی دارد در صورتی که اموال خود را به شخص دیگری انتقال دهد میتواند تقاضای اقساطی کردن مهریه را نماید؟؟ایا اموال و دارایی و شرکت شخص قابل توقیف و قابلیت وصول مهریه را دارد؟؟

کارشناس حقوقی ترازو 13 تیر 1401
پاسخ

سلام
خیر مشمول مرور زمان نمیشه.

میناملکشاه 6 تیر 1401
پاسخ

سلام همسرمن دوساله فوت شده ی پسرده ساله دارم بامن زندگی میکنه همسرم هیچ مالی ب نام خودش نداشت ایامهریه بهم تعلق میگیره ازپدرشوهر؟

کارشناس حقوقی ترازو 8 تیر 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
خیر. فقط از محل اموال شوهر بعد از فوت میتونید مهریه رو مطالبه کنید.

ایلیا 26 خرداد 1401
پاسخ

اگر زنی فوت کنه و مهریش سکه باشه سکه هاشو به نرخ روز میدن یا سالی که فوت شده

کارشناس حقوقی ترازو 29 خرداد 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر ایلیای عزیز
به نرخ روز محاسبه میشه.

بهروزی 17 خرداد 1401
پاسخ

سلام. مردی هستم که همسر و یک فرزند دختر دارم. مادر و ۳ خواهر و برادر همسرم زنده هستند اما پدرشان فوت کرده اند. اگر در زمان حیات من همسرم فوت کند طلب مهریه با فروض زیر چگونه خواهد بود :
۱ – در زمان فوت ایشان فرزند من و مادر و خواهران و برادر همسرم زنده باشند.
۲ – در زمان فوت ایشان فرزند من و خواهران و برادر همسرم زنده باشند.
۳ – در زمان فوت ایشان فرزند من زنده باشند اما یکی یا چند نفر از بستگان همسرم مثلا مادر و یکی یا هر سه خواهر و برادر ایشان فوت کرده باشند. در این مورد خاص آیا خواهرزاده ها برادرزاده های همسرم هم می توانند مطالبه مهریه کنند.
۴ – اگر هم من و هم همسرم با هم فوت کنیم خانواده ایشان می توانند از فرزندمان مطالبه مهریه کنند؟
۴ – واقعیت این است که خانواده ایشان متاسفانه بسیار انسانهای مادی و طماعی هستند و با قیمت های سکه چنانچه مجبور به پرداخت مهریه به ایشان باشم تمام دار و ندارم را باید بدهم.
با پوزش از طولانی شدن سوال و با تشکر و احترام
بهروزی

کارشناس حقوقی ترازو 19 خرداد 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر جناب بهروزی
مادامی که همسر شما در قید حیات هستند فقط خودشون حق مطالبه مهریه رو مطالبه کنند. بعد از فوت هر یک از وراث همسر به نسبت سهم الارث میتونن مهریه رو مطالبه کنند. میتونید از همسر درخواست کنید که مهریشون رو ابراء کنند.( ذمه شما نسبت به مهریه بری خواهد شد )
موفق باشید.

Arezo 9 خرداد 1401
پاسخ

سلام.من دوازده ساله مادرم فوت شده پدرم یکسال بعدش ازدپاج کرد و منو ازخونه بیرون کرد.وهیچگونه کمک مالی بمن نداده الان بعد ده یازده سال یکسالی میشه ماهی پونصد یک تومن برام میریزه میخواستم ببینم میتونم اقدامی کنم؟دوشیفت کارمیکنم بازم نمیرسونم پدرم وضع مالی نسبتا خوبی داره اما زنش نمیزاره بما پول بده یاحتی سربزنه.

کارشناس حقوقی ترازو 10 خرداد 1401
پاسخ

سلام وقت بخیر آرزوی عزیز
شما به نسبت سهم الارثتون از مهریه ارث میبرید و میتونید از پدر مطالبه کنید. اگه شرایط استحقاق نفقه رو داشته باشید بابت اون هم میتونید اقدام کنید. پیشنهاد میکنم از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا شما رو راهنمایی کنند.
موفق باشید.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو