شرایط و نحوه اجرای حکم تخلیه مستاجر چیست؟

شرایط و نحوه اجرای حکم تخلیه مستاجر چیست؟

1 آذر 1399
  /  
منتشر شده در اراضی و املاک
،
مقالات
،

در قراردادهای اجاره مخصوصا در حوزه‌ املاک و اراضی ممکن است پیش یا پس از اتمام قرارداد، بین طرفین اختلاف پیش بیاید که در این صورت مالک برای گرفتن حکم تخلیه مستاجر اقدام خواهد کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با جوانب و شرایط مختلف تخلیه، نحوه گرفتن حکم تخلیه و نحوه اجرای آن آشنا شوید.

حکم تخلیه مستاجر چیست؟

قانون روابط بین موجر و مستاجر که در سال ۷۶ تنظیم شده، شرایطی را برای عقد قرارداد اجاره تعریف کرده است که طبق آن باید قرارداد دارای مدت باشد، در دو نسخه تنظیم شده باشد، دارای امضای طرفین باشد و دو شاهد آن را امضا کرده باشند. اگر برای تخلیه‌ ملک بین موجر و مستأجر دعوایی پیش بیاید و شرایط فوق در تنظیم قرارداد رعایت نشده باشند، صاحب ملک باید از طریق دادرسی و گرفتن حکم تخلیه مستاجر برای تخلیه ملکش اقدام کند.

شرایط گرفتن حکم تخلیه مستاجر

  • با توجه به این که قرارداد اجاره دارای مدت زمانی مشخص است، اگر در پایان این مدت و تمدید نشدن آن ملک توسط مستأجر تخلیه نشود، موجر می‌تواند تقاضای حکم تخلیه مستاجر را داشته باشد.
  • از نظر حقوقی اگر مستأجر سه ماه اجاره پرداخت نکند یا در قرارداد حتی مدتی کمتر قید شده باشد، گرفتن حکم تخلیه ممکن است.
  • اگر در قرارداد اجاره، قید شده باشد که مستأجر نمی‌تواند آن را به دیگری واگذار کند و این کار انجام شود، مالک می‌تواند حکم تخیله مستأجر را بگیرد.
  • اگر شرایطی در قرارداد اجاره ذکر شده باشد و مستأجر از آن تخلف کند، موجر می‌تواند حکم تخلیه بگیرد.
  • و در نهایت اگر مستأجر از ملک استفاده‌ نامشروع کرده باشد، طبق قانون امکان گرفتن حکم تخلیه ممکن است.

مهلت قانونی تخلیه مستاجر

در صورت وجود شرایطی که در بالا ذکر شد، موجر می‌تواند برای گرفتن حکم تخلیه به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و تقاضای دستور تخلیه را داشته باشد. پس از صدور حکم، بیست روز زمان برای اعتراض مستاجر به حکم تخلیه وجود دارد و پس از گذشت این مدت و قطعی شدن حکم، موجر تقاضای صادر شدن اجراییه می‌کند. پس از صدور اجراییه، ده روز مهلت اعتراض به مستأجر داده می‌شود. در صورت نبود اعتراض، تخلیه ملک توسط مأموران اجرایی یا کلانتری محل اجرایی خواهد شد.

مهلت اجرای دستور تخلیه

اگر حکم قطعی شود، باید طی ۲۴ ساعت به مستأجر ابلاغ شود و پس از آن ۷۲ ساعت برای تخلیه فرصت خواهد بود. گفتنی است که برای این کار باید مبلغ ودیعه به مستأجر داده شده باشد و طبق حکم تخلیه، مستاجر حق اعتراض ندارد.

توقف حکم تخلیه مستاجر

در قانون شرایطی تعریف شده است که با وجود آنها مستأجر می‌تواند مانع از اجرای حکم تخلیه شود:

  • مستأجر ادعا کند که اجاره‌نامه را تمدید کرده است.
  • مستأجر مدعی شود که اسناد ارائه شده برای گرفتن حکم تخلیه توسط صاحب ملک جعلی است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص و نحوه تشخیص سند مجعول، به مقاله جعل اسناد مراجعه کنید.
  • مستأجر عنوان کند که فرصت سه روزه برای تخلیه مانع می‌شود که بتواند اقدامی برای توقف حکم داشته باشد.
  • و در نهایت اگر مستأجر درخواست دادرسی فوری داشته باشد، بدون نیاز به دادخواست به ادعایش توسط دادگاه رسیدگی می‌شود.

حکم تخلیه مستاجر با قرارداد عادی

طبق قانون اگر قرارداد اجاره به صورت عادی تنظیم شده باشد، یعنی به صورت دستی و خارج از دفاتر اسناد رسمی منعقد شده باشد، موجر می‌تواند برای تخلیه، دستور فوری از مراجع قضایی بگیرد. فرقی نمی‌کند که قرارداد عادی در دفاتر املاک تنظیم شده باشد یا در برگه‌ معمولی. دستور تخلیه در این موارد معمولا قابل اعتراض نیست.

نکته‌ مهم در این رابطه این است که قرارداد مورد نظر باید شرایط قانونی برای قابل استناد بودن را داشته باشد تا توسط مقام قضایی بررسی شود. یعنی دارای امضا و مشخصات کامل طرفین بوده و در دو برگه تنظیم شده باشد و دو شاهد هم آن را امضا کرده باشند.

حکم تخلیه مستاجر با قرارداد رسمی

در صورتی که قرارداد در دفاتر اسناد رسمی منعقد شده باشد، باید از طریق گرفتن حکم تخلیه مستاجر اقدام کرد که نسبت به نوع قبل بیشتر طول می‌کشد. در این نوع مستأجر پس از صدور حکم، حق دارد که تقاضای تجدید نظر داشته باشد.

اگر حکم تخلیه مستأجر صادر شود، موجر باید از دفترخانه‌ی مربوطه حکم اجراییه بگیرد که مستأجر مهلتی ده روزه برای اعتراض به اجراییه پیدا خواهد کرد. اگر مستأجر بدهی داشته باشد یا خسارتی را وارد کرده باشد، موجر نمی‌تواند آن را از مبلغ ودیعه کم کند و باید آن را از دایره اجرایی طلب کند. البته ودیعه باید پیش از اجرای حکم به مستأجر بازگردانده شود.

مراجع رسیدگی به حکم تخلیه مستاجر

اگر مورد اجاره مسکونی باشد، برای حکم تخلیه باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و اگر حکم تخلیه باعث ضرر و زیان مستأجر شود، مستاجر می‌تواند تقاضای تأخیر در حکم را داشته باشد. امّا اگر ملک تجاری محسوب شود، باید برای حکم تخلیه به دادگاه مراجعه کرد.

تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه مستاجر

پیش از این اشاره شد که اگر رابطه‌ بین موجر و مستأجر طبق شرایط قانون مصوب سال ۷۶ باشد، می‌توان از طریق گرفتن دستور تخلیه اقدام کرد. این شرایط عبارتند از این که: قرارداد مدت داشته باشد، در دو نسخه تنظیم شده و هر دو به امضای طرفین رسیده باشد، دو شاهد آنها را امضا کرده باشند و مدت قرارداد تمام شده باشد.

امّا اگر به هر دلیلی نتوان رابطه‌ بین موجر و مستأجر را طبق قانونی که ذکر شد تعریف کرد، موجر باید از طریق حکم تخلیه اقدام کند. دیگر تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه این است که اجرای دستور تخلیه فوری است و نیاز به صدور اجراییه ندارد. امّا حکم تخلیه پس از صادر شدن نیاز به صدور اجراییه دارد و زمان زیادی برای اعتراض به مستأجر می‌دهد.

اعتراض به حکم تخلیه مستاجر

با توجه به این که شرایط قانونی برای صدور دستور تخلیه توسط مرجع قضایی کاملا بررسی می‌شود، پس از صدور این دستور نیازی به اجراییه نیست و مستقیما به مرجع اجرایی ابلاغ و اجرا خواهد شد. مستأجر سه روز پس از ابلاغ باید ملک را تخلیه کند و حق اعتراض و تجدیدنظر نخواهد داشت. البته طبق شرایط خاص، شورای حل اختلاف ممکن است مهلت بیشتری به مستأجر بدهد.

دادخواست تخلیه شورای حل اختلاف

برای تنظیم دادخواست و ارائه‌ آن به شورای حل اختلاف، وجود اصل سند مالکیت، قرارداد اجاره، اظهارنامه و کپی آنها لازم است. سپس در شرح دادخواست با خطاب به ریاست محترم شورای حل اختلاف، مشخصات خواهان و ملک موردنظر نوشته شده و شرایط قانونی که موجر طبق آن درخواست حکم تخلیه را دارد، نوشته می‌شود. به عنوان مثال به علت اتمام مدت قرارداد، بعد از آن باید صدور حکم یا دستور تخلیه با توجه به شرایط و با احتساب خسارت قانونی از شورا تقاضا شود.

صدور حکم تخلیه مستاجر توسط ثبت اسناد و املاک

در صورتی که قرارداد اجاره به صورت رسمی تنظیم شده باشد، یکی از راه‌های گرفتن حکم تخلیه، مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک است. اگر این حکم صادر شود، پس از ۴۸ ساعت باید به مستأجر ابلاغ شده و او تنها ۷۲ ساعت برای تخلیه مهلت خواهد داشت. گفتنی است که موجر باید مبلغ ودیعه را پیش از تخلیه به مستأجر بدهد و رسید پرداخت آن را به دایره‌ اجرایی ثبت اسناد و املاک تحویل دهد.

اگر خسارتی توسط مستأجر به ملک وارد شده باشد، موجر باید از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف برای اثبات ادعای خود اقدام کند.

دادخواست دستور تخلیه فوری

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره شد، اگر شرایط لازم برای ارائه‌ دادخواست دستور تخلیه وجود داشت، طبق شرایط ذکر شده می‌توان به مراجع قانونی یعنی شورای حل اختلاف، دادگاه یا اداره‌ ثبت مراجعه کرده و با وجود اصل و کپی اسناد مالکیت و اجاره نامه، شرح دادخواست برای صدور دستور تخلیه فوری را از مرجع تقاضا کرد. در شرح دادخواست باید جبران خسارت قانونی و درخواست دستور تخلیه و علت آن به صورت روشن بیان شود.

حکم تخلیه مستاجر در شرایط کرونا

با توجه به شرایط خاص از آغاز شیوع کرونا، دولت تصمیم گرفت که تمام قراردادهای اجاره که در این تاریخ به پایان می‌رسند، به صورت خودکار تمدید شوند. افزایش اجاره‌بهای این قراردادها تنها تا سقف مصوّب مقدور است. اعتبار این قانون تا سه ماه پس از عادی اعلام شدن شرایط کشور توسط وزارت بهداشت است.

البته طبق این مصوبه سه شرط برای تمدید اجاره وجود دارد که در صورت برقرار نبودن این شرایط، می‌توان حکم تخلیه مستأجر را گرفت. این شرایط عبارتند از:

  • اگر مستأجر به تعهدات خود عمل کرده باشد، قرارداد می‌تواند تمدید شود.
  • اگر موجر قصد فروش نداشه باشد، قراداد تمدید می‌شود که در این صورت باید قرارداد فروش رسمی ارائه شود و مستأجر باید دو ماهه ملک را تخلیه کند.
  • اگر مستاجر سقف مبلغ افزایشی تعیین شده را قبول نکند، می‌توان حکم تخلیه را گرفت.

سوالات متداول

۱. حکم تخلیه مستاجر چقدر طول میکشد؟

در صورت وجود شرایط، ظرف مدت یک هفته می‌توان حکم تخلیه گرفت.

۲. بعد از گرفتن حکم تخلیه چه باید کرد؟

پس از صدور حکم، ۲۰ روز زمان برای اعتراض مستاجر وجود دارد. پس از گذشت این مدت و قطعی شدن حکم، موجر تقاضای صادر شدن اجراییه می‌کند و پس از صدور آن، ده روز مهلت اعتراض به مستأجر داده می‌شود.

۳. در دوران کرونا تا چه مدت نمی توان تخلیه مستاجر را گرفت؟

با توجه به همه گیری کرونا تا ۳ ماه پس از عادی شدن شرایط نمی‌توان مستاجر را بیرون کرد.

۴. اگر مستاجر در پایان قرارداد تخلیه نکند باید چه کرد؟

برای گرفتن دستور تخلیه همراه با قرارداد اجاره به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه باید کرد.

۳.۸/۵ - (۱۸ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۴۴ دیدگاه ثبت شده
مریم 4 تیر 1401
پاسخ

با سلام
در صورتی واحدی در مجمتع مسکونی قرار داشته باشد که هنوز برای آن سندی صادر نشده باشد و مستاجر پس از اتمام مدت اجاره قصد تخلیه ساختمان را نداشته باشد چگونه می‏ توان حکم تخلیه گرفت؟

کارشناس حقوقی ترازو 4 تیر 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر مریم عزیز
سند عادی مالکیت هم کفایت میکنه.

علی 14 خرداد 1401
پاسخ

سلام یک مستاجر دارم که قراردادش به صورت دستی نوشته شده بین خودمان و هیچ شاهدی امضا نکرده تا الان چند سال به قیمت خیلی پایین بهش دادم و الان که یک ماه از قرار دادش مونده و به من قول داده بود که در میاد الان میگه در نمیام می خواستم بدونم چکار باید بکنم خونه رو به کس دیگه قولش رو دادم

کارشناس حقوقی ترازو 19 خرداد 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر علی عزیز
میتونید بعد از انقضای قرارداد از طریق شورای حل اختلاف، تخلیه ملک رو درخواست کنید.

حسین 25 تیر 1401
پاسخ

سلام ملکی به اجاره داده در بنگاه املاک در سال دوم در پشت قولنامه به مدت یکسال بدون حضور شاهد تمدید شده و پست قولنامه جهت تمدید مالک امضا نکرده توسط بستگانش امضا شده و ملک فروش رفته آیا مستاجر پس از پایان قرارداد میتواند تخلیه نکند

کارشناس حقوقی ترازو 28 تیر 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
باید قرارداد شما بررسی بشه. پیشنهاد میکنم از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا شما رو راهنمایی کنند.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

علی 12 خرداد 1401
پاسخ

سلام
من از شورای حل اختلاف حکم تخلیه قطعی مستاجرم رو دارم ( این حکم در زمستان صادر شده) ، با توجه به اینکه ده روز تا روز تخلیه باقیست و ایشان قصد تخلیه ندارد دو سوال داشتم، نحوه اجرای این حکم به چه صورته و اینکه ممکنه با اینکه از زمستان میدانسته که باید خرداد تخلیه کنه و حکم تخلیه هم قطعی هستش ، باز بخواد از شورا مهلت بگیره ؟

کارشناس حقوقی ترازو 14 خرداد 1401
پاسخ

سلام و و قت بخیر علی عزیز
خیر نمیتونه مهلتی بگیره. به قسمت اجرای شورا مراجعه کنید.
موفق باشید.

Darkfunny 23 اسفند 1400
پاسخ

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما.راستش ممنون میشم هرچی زودتر جواب منو بدید.ما دو سال هست که ملکی رو اجاره کردیم و بهمن ماه مهلت اجارمون تموم میشده.حالا صاحبخونه ما درست ۱ الی ۲ ماه قبل از اتمام مهلت اجاره،ما رو به بهونه‌ی اینکه پدر و مادرش رو میخواد بیاره بشونه اینجا جواب کرده و از همون موقع هم شکایت کرده.خدا شاهده ما قصد غصب خونه رو نداریم و کل حرفمون اینه که تو این وضعیت کرونا نمیتونیم جای مناسبی رو پیدا کنیم و از همه مهم تر واقعا کار خطر ناکیه و من نمیتونم این ریسکو به جون بخرم که خونوادمو تو خطر بندازم.کرایه خونه رو هم هر ماه سر موقع واریز میکنم اما این آقا مرغش یه پا داره و امروز وکیلش با مامور اومده و حکم تخلیه‌ی ۷ روزه رو آورده.خواستم راهنماییم کنید ببینم چیکار میتونم بکنم که تا حد امکان خونه رو خالی نکنم یا حداقل چندماهی وقت بگیرم برم دنبال خونه.چون شغلمم جوریه که هفته ای یه بار بیشتر خونه نیستم و خودتونم که میدونید تو این وضعیتم مردم در خونشو باز نمیکنن که ما بریم خونه ببینیم،املاکی ها هم که همه بستن.لطفا راهنمایی کنید

کارشناس حقوقی ترازو 23 اسفند 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر.
اگه مهلت قانونی اعتراض به رای سپری نشده باشه میتونید با استناد به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که برای حمایت از مستاجرین در دوران همه گیری کرونا تصویب شده به رای صادره اعتراض کنید. پیشنهاد میکنم از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا شما رو راهنمایی کنن.
موفق باشید.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

اریا 22 اسفند 1400
پاسخ

سلام، من سال قبل در شورای حل اختلاف، توافق کردیم که سر سال تخلیه کنم، ایا فرصتی در شورا به من داده میشه یا موجر سریع میتونه حکم تخلیه بگیره؟

کارشناس حقوقی ترازو 23 اسفند 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر
طبق سازش نامه باید در موعد مقرر ملک رو تخلیه کنید و فرصتی به شما داده نمیشه.
موفق باشید.

محمد 22 اسفند 1400
پاسخ

سلام یک واحد آپارتمان در ۳۱ شهریور خریداری کردیم و تاریخ سند تا ۳۰ مهر میباشد .قرارداد مستاجر به صورت دستی تنظیم شده و تا ۱ مهر بوده و به ایشان تا ۱۲ مهر فرصت تخلیه دادیم اما ایشان واحد رو تخلیه نمیکنند حتی برای بازدید برای اجاره جدید اجازه نمیدهند.با توجه به اینکه قرارداد ایشان به اتمام رسیده.چکار باید بکنیم ؟

کارشناس حقوقی ترازو 23 اسفند 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر محمد عزیز
از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تقاضای تخلیه ملک رو مطرح کنید.
موفق باشید

مرتضی 1 مرداد 1401
پاسخ

سلام وقت بخیر.من پدرم ۶ماه قبل فوت کردن الانم حدود ده روزی میشه مهلت سال منزلشون که مادرم اونجا ساکن هست تمام شده ما با صاحب ملک که مهاجر افغانستانی هستند سر کرایه توافق کردیم وداخل بنگاه اشنای موجر قرار داد رو نوشتند ولی چون متن نا مرتبت اضافه کردن ما اعتراض کردیم که بلافاصله بنگاه قرار داد رو پاره کرد ومالک گفت تخلیه کنید میخواستم بدونم که با این مصوبه دولت قرار داد ما تمدید میشه یا باید تخلیه کنیم با اینکه اجاره سر وقت پرداخت کردیم.در صورتی که حکم تخلیه بگیره ما چقدر زمان داریم.باتشکر از شما

کارشناس حقوقی ترازو 5 مرداد 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان پابرجاست بنابراین اگه اون حداقل مندرج در مصوبه رو به اجاره بها اضافه کنید اصولا نمیتونن تخلیه بخوان مگه اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشه

صاعد 27 دی 1400
پاسخ

با سلام و سپاس از لطف شما
همکار کارشناس قضائی در حوزه برق و مخابرات هستم

۱- آیا برای خانه های نسقی، سند ارائه شده جهت دستور تخلیه همان بنچاق هست یا فروشنامه؟
۲- آیا وکیل کاری مالک هم می تواند اقدام اولیه به شکایت کند؟
۳- آیا کسی که چند دانگ از خانه سند دار را بصورت فروشنامه دستی خریده می تواند با ارائه همان فروشنامه، علیه مستاجر خاطی اقدام قضائی کند؟
۴- آیا همزمان با شکایت برای دستور تخلیه، می توان تقاضای ضرر و زیان عدم تخلیه و خسارات دادرسی و… نیز نمود؟

ارادتمند بسیار سپاسگزار م

کارشناس حقوقی ترازو 20 بهمن 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر
از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنین تا شما رو راهنمایی کنن.
موفق باشید.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

مهدی 17 دی 1400
پاسخ

سلام
من مستاجر هستم قراردارد مغازم دوازدهم شهریور تموم شده از چهار نفر موجری که شریکن یکی اصرار به گرفتن حکم تخلیه داره وه به تنهایی شکایت کرده و تو جسله اول دادگاه رای صادر شد
من چه جوری میتونم برای چهار ماه وقت بخرم با اعتراض و تا حکم بخواد اجرا بشه ایا امکانش هست ممنون میشم راهنماییم کنین

سلام مهدی عزیز
اصولا شما حق اعتراض به رای صادره رو دارید ولی اطلاعات داده شده برای راهنمایی تون کم هست. توصیه میکنم با بخش مشاوره آنلاین ما تماس بگیرید تا موضوع دقیق تر بررسی بشه. این هم لینک مشاوره آنلاین
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

مرتضی 10 دی 1400
پاسخ

سلام
من ساکن واحدی هستم که از شخصی که مالک نبوده این واحد را رهن کردم.همین شخص این واحد را به شخص دیگه ای فروخته و ملک را به این شخص انتقال داده و آن شخص مبایعه نامه و انتقال ملک دارد.
در حال حاضر موید رهن به پایان رسیده. آیا شخصی که ملک به نام او انتقال پیدا کرده میتواند حکم تخلیه بگیرد.
البته کل ملک در رهن بانک است.

سلام مرتض عزیز
اگر شخص دارای سند رسمی باشد میتواند حکم تخلیه بگیررد و اگر هم نداشته باشد ابتدا باید سند رسمی بگیره و بعد اقدام به گرفتن حکم تخلیه کنه . موفق باشی

علی 12 آذر 1400
پاسخ

سلام الان ما حکم رو گرفتیم و وکیل گفته دادم اجرایات فقط میخواستم بدونم چقدر وقت به مستاجر میدن تا منزل رو خالی کنه؟

سلام علی عزیز
بعد از اینکه حکم به مستاجر ابلاغ شد، مستاجر ۷۲ ساعت مهلت داره تا خونه رو تخلیه کنه
موفق باشید