خسارت در قرارداد مشارکت در ساخت

خسارت در قرارداد مشارکت در ساخت

30 دی 1399
  /  
منتشر شده در اراضی و املاک
،
مقالات
،

در بسیاری از قراردادهای مشارکت مواردی به وجود می آید که عدم آگاهی به آن ضربه سنگینی به حق و و حقوق افراد وارد می­‌کند. دانستن این نکات از آن جهت اهمیت دارد که موجب می ­شود تا بهتر حق و حقوق خود را مطالبه کنیم. خسارت قرارداد مشارکت در ساخت زمانی قابل مطالبه است که در قرارداد مشارکت در ساخت، تعهد داده شده اجرا نشده باشد و از زمان وعده داده شده نیز گذشته باشد. در این صورت، متعهد باید برای خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد پاسخگو باشد.

در این مقاله قصد داریم مطالب بسیار مفید و کارآمدی را در مورد خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت بیان کنیم.

 خسارت در قرارداد مشارکت در ساخت

 وقتی که شخصی می خواهد خسارت تاخیر در انجام تعهد را از طرف مقابل مطالبه کند، برای شخص متعهد باید اظهارنامه رسمی بفرستد.

دعوایی که برای مطالبه خسارت در قرارداد مشارکت در ساخت مطرح می‌شود، یک دعوای مالی است و مدت زمان تاخیر و وجه التزام تا روز طرح دادخواست محاسبه شده و هزینه دادرسی طبق آن پرداخت می‌شود .

عنوان طرح درباره الزام به ایفای تعهد مبنی بر موضوع طرح دعوا و مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد به ازای هر روز، مبلغ خاصی می‌باشد.

بعد از اینکه مدارک و مستندات توسط قاضی مربوطه بررسی شد، قاضی حکم را صادر می‌کند که در آن خوانده محکوم به ایفای تعهدات خود و پرداخت خسارت تاخیر در انجام تعهد می­‌شود .

روش‌های مطالبه خسارت در قرارداد مشارکت در ساخت

در صورتی که هر یک از طرفین در وقت معین شده در قرارداد به تعهداتی که داده‌­اند، عمل نکنند، طرف مقابل می‌تواند اقدامات قضایی انجام دهد.

البته برای مطالبه خسارت باید مواردی که ذکر شد، ثابت شود. خواهان دعوا می­‌تواند مالک باشد یا سازنده؛ در هر صورت دادگاه محل وقوع ملک به این قضیه رسیدگی می‌کند.

حتما بخوانید:وکیل تنظیم قرارداد

دعوای مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد

دعاوی که در زمینه تأخیر و عدم انجام تعهد در مشارکت­‌های ساخت مطرح می‌شود، شامل موارد متعددی است:

۱ . مطالبه خسارت وجه التزام تاخیر در تحویل قراردادهای مشارکت در ساخت

۲ . مطالبه خسارت تاخیر در تنظیم و انتقال سند رسمی قرارداد مشارکت در ساخت

۳ . مطالبه خسارت وجه التزام عدم تحویل قراردادهای مشارکت در ساخت

۴ . مطالبه خسارت تاخیر یا عدم انجام هر یک از تعهدات ذکر شده در قرارداد

۵  . مطالبه اجرت‌­المثل قرارداد مشارکت در ساخت

خسارت تاخیر در مشارکت در ساخت

طبق ماده ۲۱۹ قانون مدنی، وقتی که قراردادی بین دو طرف منعقد می‌شود، برای هر دو طرف لازم‌الاجراست و طرفین ملزم به انجام تعهدات ذکر شده خود در قرارداد می‌­باشند.

ضمانت اجرایی که برای انجام تعهدات گرفته می‌­شود، امنیت قرارداد را تضمین کرده و از تخلفات طرف قرارداد جلوگیری می­‌کند. وقتی که طرفین در قرارداد، میزان خسارت یا وجه التزام را مبلغ خاصی مشخص می‌کنند، دادگاه به مبلغ بیشتر یا کمتر نمی‌تواند رای بدهد.

 وقتی که مبلغ خسارت وارده به یکی از طرفین در قرارداد ذکر نشده باشد، دادگاه با جلب نظر کارشناس مبلغ خسارت را مشخص می‌کند.

شرایط مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد

 در قوانین مدنی ما تا وقتی که که قراردادی فسخ شود و مطالبه خسارت انجام تعهد عملی شود سه مرحله باید انجام شود:

قدم اول: متعهد را مجبور و وادار به انجام تعهدی که  کرده می‌کنند .

 قدم دوم انجام تعهد به خرج متعهد است و در قدم سوم اگر این دو راه امکان ‌پذیر نبود، قرارداد مربوطه  فسخ می‌گردد.

خسارت عدم انجام تعهد

 در کل اگر کسی بخواهد در قراردادی که با شخص دیگری منعقد کرده، به تعهداتش عمل نکند و از آن سرباز بزند، فرد مقابل می‌تواند از طریق مراجعه به دادگاه و طرح دادخواست قضایی، او را وادار به انجام تعهدات خود کند. در این صورت متعهد را می‌توان از طرق مختلف مثل حبس مجبور به عمل به تعهد کرد؛ همچنین می توان خسارت عدم انجام تعهد را نیز از او گرفت.

دریافت خسارت ناشی از عدم انجام تعهد شرایط خاصی دارد و معمولاً در قراردادها زمان مشخصی برای انجام آن وجود دارد. از طرفی درخواست خسارت زمانی با معناست که متعهد، در زمان مشخص شده نتواد تعهد خود را به انجام برساند. اگر زمان انجام تعهدات تمام شده و متعهد کار خود را آن طور که در قرارداد ذکر شده تمام نکند، طلبکار می‌تواند بدون نیاز به اثبات، خسارت عدم انجام تعهد را از او مطالبه کند.

بعد از اینکه زمان انجام تعهد طرح شده در قرارداد به پایان رسید، باید مطمئن شد که متعهد، تعهد خود را انجام نداده است. البته اگر موردی وجود داشته باشد که اجرای قرارداد را امکان‌ ناپذیر کند، متعهد دیگر مسئولیتی ندارد ولی اگر از انجام تعهدش خودداری کند، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت.

برای اینکه خسارت مطالبه شود، طلبکار باید عدم یا تأخیر انجام تعهد را در دادگاه به اثبات برساند. در ماده ۲۲۱ قانون مدنی آمده است که در صورتی که متعهد به تعهدات خود عمل نکند، طبق قانون ملزم به جبران خسارت است. می‌توان شرط جبران خسارت را در متن قرارداد هم ذکر کرد. طلبکار می­‌تواند در صورت خسارت وارد شده بر وی در دادگاه دعوای مطالبه خسارت نماید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تمام اطلاعات مفید در مورد خسارت در قرارداد مشارکت و عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت را برای شما عزیزان بازگو کنیم، امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکل حقوقی می‌توانید با وکلای مجرب پلتفرم حقوقی ترازو در ارتباط باشید.

۳/۵ - (۱۱ امتیاز)