وکیل مهریه برای وصول مهریه

وکیل مهریه برای وصول مهریه

15 فروردین 1400
  /  
منتشر شده در خانواده
،
مقالات
،

با توجه به این که مهریه حق زن است و پس از ازدواج مالک آن محسوب می‌شود، اگر در هر شرایطی نتواند آن را از شوهرش بگیرد، قانون از او حمایت خواهد کرد و طبق شرایط، از راه‌های مختلف آن را وصول می‌کند. امّا طی روند دادرسی، وجود وکیل مهریه جهت وصول مهریه می‌تواند زن را سریع‌تر و آسان‌تر به نتیجه برساند.

راه‌های وصول مهریه

طبق قانون جدید، راه‌های مختلفی برای مطالبه و وصول مهریه توسط زن وجود دارد. گفتنی است که تمام این راه‌ها زمانی که مرد توانایی مالی داشته باشد، به گرفتن حق زن به صورت یک‌جا منتهی خواهد شد. امّا زمانی که مرد در دادگاه ثابت کند که توانایی پرداخت ندارد، می‌تواند مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند.

امّا از راه‌های مختلف گرفتن مهریه که وکیل وصول مهریه نیز می‌تواند آن را به سرعت انجام دهد، درخواست صدور تأمین خواسته یا همان توقیف اموال است. اگر شوهر اموالی دارد و ممکن است پیش از حکم دادگاه آنها را از میان برده یا بفروشد، بهتر است زن برای جلوگیری از این کارها، حین دادخواست مطالبه مهریه یا پیش از آن، حکم توقیف اموال را بگیرد.

روش دیگر برای این کار، ممنوع‌الخروج کردن شوهر است. اگر مرد قصد خارج شدن از کشور را داشته باشد، زن می‌تواند با درخواست ممنوع‌الخروج کردن، او را برای رفتن از کشور در فشار قرار دهد تا سریع‌تر برای پرداخت مهریه اقدام کند.

امکان افزایش مهریه پس از عقد

بر اساس نظریه‌ای که در سال ۸۸، به درخواست دیوان عدالت اداری توسط شورای نگهبان بر قسمت (ب) بند ۱۵۱ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی صادر شد، امکان افزایش مهریه پس از عقد نکاح، در هر شکل و صورتی خلاف قانون و شرع بوده و قابل اجرا نیست. به‌ این ترتیب پس از عقد، امکان هیچ‌گونه دخل و تصرفی در مهریه ثبت‌شده در سند ازدواج وجود ندارد و هیچ سند جدیدی را نمی‌توان به عنوان یک توافق جدید بر مهریه، با اقرار و تعهد زوجین به ثبت رساند. بنابراین درصورتی‌که زوجه درخواست افزایش مهریه را داشته باشد، می‌تواند آن را به صورت‌های دیگر مانند چک، سفته، سند ملکی یا مواردی مشابه از مرد دریافت کند. قرارداد‌هایی مانند صلح اموال و برخی تعهدات الزام‌آور نیز راه‌کارهای دیگری برای رسیدن به این درخواست هستند که وکیل مهریه می‌تواند زوجین را درخصوص آن‌ها راهنمایی کند.

وصول مهریه از طریق اداره اجرای ثبت

زن می‌تواند برای گرفتن مهریه با همراه داشتن قباله ازدواج و مدارک شناسایی، به دفترخانه‌ای که عقد در آنجا ثبت شده مراجعه کرده و برای گرفتن تمام یا قسمتی از مهریه، تقاضای صدور اجراییه داشته باشد که برای این کار هزینه کمی باید بپردازد.

پس از صدور برگه اجراییه، آن را به زوجه تحویل می‌دهند تا برای ابلاغ به مرد به اجرای ثبت محل زندگی او ببرد. اداره اجرای ثبت برگه را به شوهر ابلاغ می‌کند و شوهر از آن زمان، ده روز مهلت دارد تا مهریه را پرداخت کند؛ در غیر این صورت اموالش توقیف خواهد شد. البته پس از این و در صورت اجرا نشدن مفاد اجراییه توسط شوهر، زن باید اموال شوهر را به اجرای ثبت برای توقیف معرفی کند.

سپس کارشناس مستقر در اداره ثبت باید اموال را ارزش‌گذاری کند تا مال به مزایده گذاشته شده و با فروش آن مهریه زن پرداخت شود. طبق قانون جدید، اگر شوهر اموالی داشته باشد، زن می‌‌تواند از همان ابتدا اموال را به اداره ثبت معرفی کند.

مزایای وصول مهریه از طریق اداره ثبت

یکی از راه‌های وصول مهریه، مراجعه به اداره ثبت است. زیرا سند ازدواج یک سند قانونی ثبت شده است و مطالبه شروط آن از طریق ثبت نیز امکان‌پذیر است. برای این روش مزایایی به شرح زیر تعریف شده است:

  • سرعت عمل بیشتر در شیوه اجرای ثبت
  • امکان ممنوع‌الخروج کردن زوج در شیوه اجرای ثبت در زمانی کوتاه

همین مزایا باعث شده است تا این روش در سال‌های اخیر مورد استقبال بیشتری واقع شود. اما استفاده از این روش منوط به برخی شرایط است که وکیل مهریه آن‌ها را به تفصیل با موکل خود در میان گذاشته و درصورت وجود شرایط مذکور، این روش برای درخواست وصول مهریه اتخاذ خواهد شد.

حتما بخوانید:مهریه و انواع آن

تقسیط مهریه

برای کسانی که پس از محکومیت به پرداخت مهریه، نتوانند مبلغ مهریه را پرداخت کنند، دو راه وجود دارد:

مرد در این شرایط می‌تواند از دادگاه تقاضای اعسار یا تقسیط کند. تقاضای اعسار زمانی انجام می‌شود که مرد در زمان محکومیت از تمکن مالی برخوردار نباشد، اما بداند که در آینده این تمکن را به دست خواهد آورد.

در تقاضای تقسیط هم مرد ضمن مشورت با وکیل مهریه، از دادگاه درخواست می‌کند تا مبلغ مهریه را در اقساط بلندمدت و به‌صورت ماه به ماه به زن پرداخت کند. در دادگاه‌های خانواده تقاضای تقسیط بسیار بیشتر از تقاضای اعسار است.

وصول مهریه از طریق دادگاه

باید بدانید که اگر مبلغ مهر کمتر از بیست میلیون تومان باشد، مرجع رسیدگی به آن شورای حل اختلاف است و اگر بیش از این باشد، دادگاه خانواده به آن رسیدگی می‌کند. برای این کار ابتدا باید زوجه دادخواست خود را در دفاتر خدمات قضایی ثبت کند.

پس از ثبت دادخواست، پیامکی برای او خواهد آمد که باید برای آگاهی از تکمیل پرونده به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورت استفاده از وکیل وصول مهریه، زوجه می‌داند که در این مرحله می‌تواند حکم توقیف اموال را درخواست بدهد تا دادرسی تکمیل شود. البته اموالی مانند منزل محل سکونت و وسیله امرار معاش را نمی‌‌توان توقیف کرد.

سپس برای رسیدگی به پرونده وقت تعیین می‌شود و بعد از تشکیل جلسه دادگاه و محکوم شدن مرد به پرداخت مهریه، ده روز به او فرصت داده می‌شود تا مهریه را پرداخت کند. اگر در مهلت مذکور این کار را انجام ندهد، می‌توان حکم بازداشت زوج را از دادگاه گرفت و او تا زمان پرداخت کردن مهریه در حبس خواهد ماند؛ مگر این که توانایی مالی نداشته باشد و آن را به دادگاه ثابت کند که در این صورت، مهریه به صورت اقساطی از او گرفته می‌شود.

بهترین روش برای گرفتن مهریه کدام است؟

وکیل مهریه و کسانی که با پرونده‌های طلاق سروکار دارند، می‌دانند که دو روش برای وصول مهریه وجود دارد. اجرا از طریق ثبت و اجرا از طریق دادگاه خانواده. با توجه به این که دادگاه‌ها دیگر دادخواست مهریه را به تنهایی نمی‌پذیرند، کارشناسان پلتفرم حقوقی ترازو برای انجام این کار، روش اجرای ثبت را پیشنهاد می‌کنند.

برای اجرای مهریه از طریق ثبت، زن باید به همان دفترخانه‌ای که عقد رسمی در آن انجام شده، مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه کند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که صدور اجراییه برای مهریه تنها در صورتی ممکن است که در عقدنامه شروط جانبی تعیین نشده باشد. به‌طور مثال حق اجرای مهریه مشروط به باردار بودن یا نبودن زن نباشد و یا زمان قانونی اجرای مهریه مدت‌دار نباشد. در بسیاری از موارد زن تنها در صورتی می‌تواند مهریه‌ی خود را به اجرا بگذارد که مدت زمان مشخصی از تاریخ عقد گذشته باشد.

اگر اجراییه‌ی ثبتی فاقد شروط ذکرشده باشد، سردفتر دفترخانه موظف است حکم اجرایی را برای مرد ارسال کند. مرد هم پس از دریافت حکم ۱۰ روز زمان دارد تا مهریه را پرداخت و یا نحوه‌ی پرداخت آن را اطلاع دهد.

دو مورد از مزایای اجرای ثبتی مهریه نسبت به تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده، روند سریع‌تر انجام آن و هزینه‌ی کمتر انجام امور دفتری آن است. کارشناسان پلتفرم حقوقی ترازو می‌توانند مشاوره‌های بیشتری در این باره به شما ارائه کنند.

وصول مهریه زن فوت شده

یکی از موارد مهم حقوق زن مهریه اوست. در صورت که زن فوت کند اموال او به ورثه اش می رسد که یکی از این اموال مهریه است البته در صورتی که هنوز مهریه را از شوهرش نگرفته باشد. بنابراین وقتی زن فوت کند پدر و مادر وی از مهریه او ارث می برند و می توانند مهریه او را طلب کنند. شوهر نیز نمی تواند از پرداخت مهریه زن امتناع کند زیرا این حقی بر گردن اوست.

بنابراین والدین زن می توانند مهریه او را طلب کنند و به میزان سهم الارثی که از مهریه زن دارند آن را دریافت کنند. البته این قانون جزئیات نیز دارد که می توانید از طریق لینک زیر مطلب را مطالعه کنید.

مدت زمان اجرای مهریه

در پرونده‌های درخواست یا به اصطلاح اجرای مهریه، زمان وصول مهریه و به‌نتیجه رسیدن مهریه متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این زمان براساس نوع طلاق (طلاق توافقی یا یک‌طرفه بودن)، میزان مهریه، نوع مطالبه زوجه (عندالمطالبه یا عندالاستطائه بودن)، شیوه رسیدگی قاضی پرونده و تراکم پرونده‌ها در زمان رسیدگی بستگی دارد. همچنین مواردی که مربوط به اختلافات خانوادگی موجود در پرونده می‌شود و منجر به درخواست وصول مهریه شده است. برای مثال اینکه زوجه توسط زوج ترک شده باشد یا بالعکس. از دیگر عوامل موثر، درخواست مهریه بدون درخواست طلاق یا همراه با پیگیری پرونده طلاق است. اما باوجود تمامی موارد ذکر شده یک عامل به عنوان اصلی‌ترین عامل مدت زمان به‌نتیجه رسیدن پرونده‌های مهریه شناخته می‌شود و آن تخصص و توانایی وکیل مهریه در این‌گونه پرونده‌ها است. بدون شک هر چه وکیل مهریه تسلط بیشتری بر مراحل پرونده‌های مهریه داشته باشد و تجربه مناسب‌تری در روند پیگیری این پرونده‌ها، روند قانونی آن‌ها سریعتر و راحت‌تر پیش خواهد رفت. این حقیقت یکی از مواردی است که ضرورت کمک گرفتن از وکیل مهریه را در این پرونده‌ها تایید کرده و مزیت این کار را اثبات می‌نماید.

مهریه در عقد موقت

جالب است بدانید قوانین پرداخت مهریه هنگامی که زن و مرد به عقد موقت یکدیگر درآیند نیز پیچ‌وخم‌هایی دارد که اگر به آن‌ها مسلط نباشید، ممکن است حق‌تان ضایع شود. همچنین بد نیست بدانید که در عقد موقت تعیین مهریه به‌صورت منقول یا غیرمنقول ضروری است و بدون آن عقد موقت ابطال خواهد شد.

مهریه می‌تواند پس از خواندن خطبه تا پیش از ابطال آن توسط مرد به زن پرداخت شود و در این بازه‌ی زمانی محدودیتی برای دادن و گرفتن آن نیست. اما باید تاکید کنیم که عدم تعیین آن پس از خواندن خطبه، عقد موقت را باطل خواهد کرد.

شرایط دارایی‌هایی که می‌توانند به‌عنوان مهریه تعیین شوند

بر اساس ماده‌ی ۱۰۷۸ قانون مدنی هر دارایی که بتوان برای آن مالکیت تعریف کرد و قابل تملک هم باشد، می‌تواند به‌عنوان مهریه تعریف شود. از طرفی تمام املاک و اعیان مرد که در آن‌ها سهم مشاع تعریف شده باشد، می‌توانند برای مهریه‌ی زن تعیین شوند. البته تمام املاک مربوطه باید قابل نقل‌وانتقال باشند و مفاد مهریه نیز باید معلوم و معین شود.

بر همین اساس زمین، ملک، حساب سپرده، سهام‌های مالی، حقوق و حتی دارایی‌های اشخاص ثالث نیز قابل تعیین هستند و درصورت تعیین‌شدن به‌عنوان مهریه، زن می‌تواند نسبت به توقیف آن‌ها اقدام کند.

کدام اموال مرد در ازای مهریه قابل توقیف نیستند؟

در مقابل اموال قابل توقیف، اموال غیرقابل توقیف در ازای مهریه هم وجود دارند. درصورتی که زن درخواست توقیف اموال شوهر را تقدیم دادگاه کند، این اموال مشمول توقیف نمی‌شوند؛ منزل مسکونی که مرد در آن سکونت دارد، اثایه و مواد غذایی، کتاب‌ها یا ابزار کار، خط تلفن همراه و مبلغ ودیعه‌ی منزل از جمله موارد غیرقابل توقیف‌اند؛ با این حال خودروی شخصی قابلیت توقیف دارد.

اختیار تعیین مهریه

مبحث اختیار (تفویض) تعیین مهریه هم یکی از مسائلی است که ممکن است زوجین را دچار مشکلاتی در فرآیند طلاق کند. بر اساس قوانینی که وکیل مهریه بر آن‌ها مسلط است، زوجین می‌توانند اختیار تعیین مهریه را به یکی از میان خودشان واگذار کنند (یعنی زن یا مرد اختیار تعیین مهریه را داشته باشد) یا انجام این کار را به شخصی ثالث واگذار کنند. به این شخص ثالث داور گفته می‌شود که از طرف زوجین یا نمایندگان زوجین برای انجام این کار تعیین شده است.

محاسبه‌ی مهریه به نرخ روز

بسیاری از زوجین هنگامی که برای طلاق اقدام می‌کنند، قوانین مربوط به محاسبه‌ی مهریه به نرخ روز را نمی‌دانند. بر اساس این قوانین که وکیل مهریه با آن‌ها آشناست، درصورتی که مهریه به‌صورت سکه تعیین شده باشد، مرد موظف است همان تعداد سکه را بدون کم و کاست به زن پرداخت کند. اما اگر مقدار مهریه با پول ملی تعیین شده باشد، باتوجه به جریان تورم و جابه‌جایی ارزش پول، مقدار مهریه باید با نرخ روز پول ملی همسان‌سازی شود.

مهریه‌ی ۱۱۰ سکه‌ای

بر اساس قانون‌های جدید، مهریه‌ی ۱۱۰ سکه‌ای را می‌توان سقف قانونی مهریه به حساب آورد. بر همین اساس اگر مهریه‌ی زن ۱۱۰ سکه و کمتر از این مقدار باشد، دادگاه مرد را موظف به پرداخت آن می‌کند. تمام آقایانی که میزان مهریه‌ی عقدشان ۱۱۰ و کمتر از این مقدار است، درصورتی که نتوانند به هر علت مهریه را پرداخت کنند، زندانی خواهند شد.

با این حال در مواردی که مهریه از ۱۱۰ سکه بیشتر باشد، دادگاه باتوجه به تمکن مالی مرد حکم صادر می‌کند. بنابراین اگر مرد توان پرداخت این مبلغ را داشته باشد، موظف به پرداخت است و در غیر اینصورت باید مهریه را اقساطی پرداخت کند. وکیل مهریه در این شرایط برای مرد می‌تواند بسیار موثر باشد.

اگر مهریه‌ی زن ۱۱۰ سکه و کمتر از این مقدار باشد، دادگاه مرد را موظف به پرداخت آن می‌کند. و درصورتی که مرد نتوانند به هر علت مهریه را پرداخت کنند، زندانی خواهند شد. در مورد بیش از ۱۱۰ سکه اگر مرد توان پرداخت این مبلغ را داشته باشد، موظف به پرداخت است و در غیر اینصورت باید مهریه را اقساطی پرداخت کند.

حکم ممنوع‌الخروجی برای مرد

در مواردی که مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد، زن می‌تواند پس از مشورت با وکیل مهریه ضمن مراجعه به دفترخانه و سپس اداره‌ی ثبت اسناد، نسبت به ممنوع‌الخروجی مرد اقدام کند. این روش یکی از مرسوم‌ترین روش‌هایی است که زنان برای گرفتن مهریه‌ی خود به‌کار می‌گیرند.

حق حبس برای مهریه

یکی از پربحث‌ترین قوانین مربوط به طلاق، حق حبس برای زن یا زوجه است که وکیل مهریه باید قوانین مربوط به آن را به اطلاع زوجه برساند. حق حبس برای زن تنها در صورتی ممکن است که شروط آن نیز در رابطه‌ی زن و مرد رعایت شده باشد؛ به‌طور مثال اگر مهریه زمان‌دار یا به‌وعده باشد، تا فرارسیدن زمان پرداخت زن نمی‌تواند از حق حبس استفاده کند.

پس از جاری‌شدن خطبه‌ی عقد و تا پیش از انجام رابطه‌ی زناشویی زن حق حبس را دارد اما با انجام عمل مذکور این حق ساقط می‌شود.

هزینه وکیل مهریه

دستمزد وکیل وصول مهریه بستگی به مسائل گوناگونی دارد، مثلا میزان پیچیدگی پرونده، مبلغ مهریه، روش وصول مهریه (از طریق ثبت یا دادگاه)، نیاز به گرفتن حکم‌های مختلف (ممنوع‌الخروج کردن شوهر یا توقیف اموال و…) و عوامل دیگر در تعیین دستمزد وکیل تأثیر دارند، و در پایان این مبلغ بستگی به توافق طرفین خواهد داشت. در مقاله هزینه وکیل مهریه به طور کامل در این خصوص توضیح داده ایم، پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

مشاوره حقوقی مهریه

اگر نمی‌خواهید از وکیل وصول مهریه استفاده کنید، حتما در تمام مراحل مطالبه مهریه از ارائه درخواست صدور اجراییه یا ثبت دادخواست قضایی گرفته تا تمام مراحل دادرسی، حتما با مشاور حقوقی آگاه و باتجربه در امور حقوقی خانواده مانند پلتفرم حقوقی ترازو مشورت کنید.

اهمیت این موضوع از آن نظر است که می‌تواند روند گرفتن مهر را برای شما بسیار سریع‌تر و آسان‌تر کرده و شما را به حق کامل خود برساند و از ضایع شدن آن یا مقداری از آن جلوگیری می‌شود.

شرایط بهترین وکیل مهریه

بدون شک بهترین وکیل مهریه کسی است که سابقه خوب و شفافی در پرونده‌های خانوادگی و وصول مهریه داشته باشد و همچنین تجربه کاری کافی در این زمینه ارائه کند. به‌طور قطع اثبات حسن نیت و مسئولیت پذیری وکیل مهریه نیز مانند دیگر وکلا لازم است که از طریق نام و سوابق خوش او می‌توان این موارد را پیگیری کرد.

بهترین وکیل مهریه بین هم‌کاران و جامعه وکلا در این زمینه زبان‌زد است و جامعه حقوقی به تسلط و تبحر او در مورد این قبیل پرونده‌ها اذعان دارند. وکیل مهریه هم از نظر اشراف علمی و هم توانایی فنی دفاع از حقوق موکلش قابلیت‌های لازم را دارد. می‌توانید برای کمک گرفتن از بهترین وکیل مهریه سری به پلتفرم حقوقی ترازو بزنید.

معیارهای انتخاب بهترین وکیل مهریه

  1. بهترین وکیل وصول مهریه باید علاوه بر توانایی علمی و فنی بالا یعنی تخصص در حقوق خانواده، از تجربه، حسن اخلاق و حسن شهرت در این زمینه برخوردار باشد.
  2. ملاک و معیار انتخاب وکیل نباید تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردی یا اینترنتی باشد، بلکه مشورت با افراد آگاه از طریق استعلام از کانون وکلا، بهترین راه است.
  3. جنس یا میزان سن وکیل معیار خوبی برای انتخاب وکیل وصول مهریه نیست، چرا که وکیلی جوان و متخصص در زمینه مقررات، می‌تواند بهتر از وکیل سالخورده و کم اطلاع باشد.

مزایای وصول مهریه توسط وکیل مهریه

  • احتیاجی به حضور زن در محکمه و اتلاف وقت و انرژی نیست.
  • وصول مهریه در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌گیرد.
  • در صورت خودداری شوهر از پرداخت، وکیل وصول مهریه به راحتی حکم بازداشتش را از دادگاه می‌گیرد.
  • راه‌های قانونی برای ردّ اعسار (اعلام عدم توانایی مالی به دادگاه) دروغین مرد را به خوبی می‌داند.
  • به راحتی می‌تواند حکم توقیف اموال مرد را در صورت وجود اموال بگیرد.

وکیل مهریه

گفتیم که مطالبه مهر توسط زن راه‌های مختلفی دارد و مراحل مختلف هر کدام را به اختصار برای شما بیان کردیم، امّا هر کدام از این راه‌ها دوندگی و صرف انرژی و زمان زیادی لازم دارد. بهترین راه برای راحت شدن از این سختی‌ها استفاد از وکیل وصول مهریه است.

امّا هر وکیلی را نمی‌توانید برای انجام این کار انتخاب کنید؛ چرا که معمولا وکلا هر کدام در زمینه‌ای تخصص دارند و بیشتر به مقررات مربوط به همان موضوع تسلط دارند؛ مثلا ممکن است وکیلی باتجربه در امور جنایی و کیفری وجود داشته باشد، ولی تجربه کافی برای انجام دعاوی خانواده را نداشته باشد. بنابراین وکیل وصول مهریه باید با تمام قوانین جدید و به روزِ مربوط به حقوق مدنی و خانواده آشنایی کامل داشته باشد.

وکیل مهریه کیست؟

وکیل مهریه از وکلای پایه یک دادگستری است که تخصص ویژه در پرونده‌های خانوادگی دارد. به واسطه همین تخصص در زمینه رسیدگی پرونده‌های مربوط به اجرا و دریافت مهریه نیز تسلط بیشتری دارد و مراحل پیگیری این پرونده‌ها را به خوبی می‌شناسد. وکیل مهریه همواره به آخرین قوانین صادر شده درمورد پرونده‌های خانوادگی و مهریه اشراف داشته و روند پیشبرد و به‌نتیجه رسیدن پرونده‌های مشابه را براساس این قوانین به‌خوبی می‌شناسد.

باتوجه به اینکه درحال حاضر مهریه از نظر مطالبه به دو دسته «عند‌المطالبه» و »عند‌الاستطاعه» تقسیم می‌شود و در صورتی که مرد استطاعت پرداخت مهریه را به‌صورت یکجا نداشته باشد، شرایط دریافت آن سخت خواهد شد، وکیل مهریه می‌تواند با اجرای قوانین مربوط به این نوع پرونده‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین شرایط مهریه زن را اخذ کرده و او را به حق و حقوق مالی خود برساند.

وکیل مهریه در تهران

همانطور که می دانید اقدام به وصول مهریه به دلیل پیچیدگی های قانونی که دارد، بهتر است توسط وکیل انجام شود. اما در شرایط فعلی کشور به علت شیوع ویروس کرونا امکان مراجعه حضوری به اکثر اماکن وجود ندارد و از طرف دیگر بسیاری از افراد ترجیح می دهند به علت رفت و آمد زیاد این گونه درخواست ها را شخصا انجام ندهند پلتفرم حقوقی ترازو این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بصورت مجازی وکالت خود را به وکلای مجرب بسپارید. البته از آنجا که دفتر مجموعه حقوقی ترازو در تهران مستقر می باشد می توانید بصورت حضوری نسبت به گرفتن وکیل مهریه در تهران نیز اقدام کنید.

سخن پایانی

وکیل مهریه می تواند زن را در طی مراحل طلاق نسبت به وصول مهریه راهنمایی کند. وکیل وصول مهریه می بایست به تمام قوانین گرفتن مهریه و تغییرات آن آگاهی کامل داشته باشد. با خواندن این مطلب به اهمیت وجود وکیل مهریه جهت گرفتن یا وصول مهریه یا مشاور حقوقی در این زمینه پی بردید، امّا برای انتخاب یا پیدا کردن بهترین وکیل یا مشاور، با وجود پلتفرم حقوقی ترازو نگران هیچ چیز نباشید.

سوالات متداول

برای وصول مهریه چه راه هایی وجود دارد؟

از راه‌های مختلف گرفتن مهریه درخواست صدور تأمین خواسته یا همان توقیف اموال است.روش دیگر برای این کار، ممنوع‌الخروج کردن شوهر است.

مزایای وصول مهریه از طریق اجرای ثبت چیست؟

سرعت عمل بیشتر در شیوه ی اجرای ثبت و امکان ممنوع‌الخروج کردن زوج در شیوه ی اجرای ثبت در زمانی کوتاه.

مرجع رسیدگی به درخواست اجرای مهریه کجاست؟

اگر مبلغ مهر کمتر از بیست میلیون تومان باشد، مرجع رسیدگی به آن شورای حل اختلاف است و اگر بیش از این باشد، دادگاه خانواده به آن رسیدگی می‌کند. برای این کار ابتدا باید در دفاتر خدمات قضایی توسط زن دادخواست ثبت شود.

کدام اموال مرد در ازای مهریه قابل توقیف نیستند؟

منزل مسکونی که مرد در آن سکونت دارد، اثایه و مواد غذایی، کتاب‌ها یا ابزار کار، خط تلفن همراه و مبلغ ودیعه‌ی منزل از جمله موارد غیرقابل توقیف‌اند؛ با این حال خودروی شخصی قابلیت توقیف دارد.

۴.۲/۵ - (۱۷ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۶ دیدگاه ثبت شده
مرتضی 5 خرداد 1402
پاسخ

سلام وقت بخیر زمینی که به اسم پدرم بوده و خریده چندین سال قبل و قولنامه ای بوده و الان سند دار کرده و به اسم من سند زده الان ک خانومم مهریه رو میخواد اجرا بزاره میتونم به پدرم برگردونم انتقال بدم در دادگاه صوری حساب میشه یا جز اموال خودش بوده حقشه که بهش برگردونم؟ممنون میمش راهنمایی بفرمایید

کارشناس حقوقی ترازو 6 خرداد 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا راهکار قانونی و دقیقی به شما ارائه بدن.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

ملیحه پورچنگیز 3 خرداد 1402
پاسخ

من مهریه ام را به اجرا گذاشتم شوهرم دو عدد ماشین دارد که هردو را مخفی کرده آیا من میتوانم از ایشان شکایت کنم یا خود دادگاه پیگیری میکند ؟

کارشناس حقوقی ترازو 9 خرداد 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
باید از طریق دادگاه سیستمی توقیف کنید تا نتونه انتقال بده. خودتون باید پیگیر باشید

زهرا محمدی 2 خرداد 1402
پاسخ

سلام وقت بخیر
می خوام مهریه ام اجرا بزارم
همسرم از خودش فقط ماشین داره
اما از پدرش بهش ارث رسیده ( فوت شدن ، انحصار وراثت کردن)
الان مهریه رو اجرا بذارم می تونم کامل مهرم بگیرم‌؟

کارشناس حقوقی ترازو 9 خرداد 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
اگه اموال شوهر کفاف بده، بله.

ناشناس 2 خرداد 1402
پاسخ

سلام من مهریه مواجرا گذاشتم میخاستم بدونم همسرم دعوا بگیره با کسی بعد محکوم ب پرداخت دیه بشع حساباش وماشینی ک توقیف آزاد میشه؟

کارشناس حقوقی ترازو 9 خرداد 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
خیر شما با توقیف حق تقدم دارید نسبت به اون مال. سایر افراد میتونن توقیف مازاد بخوان که به حقوق شما لطمه ای وارد نمیکنه

فاطمه 27 اردیبهشت 1402
پاسخ

سلام
دادگاه اعسار از مهریه رو رد کرده ورای به من داده.برای اجراییه کجا باید اقدام کنم؟

کارشناس حقوقی ترازو 28 اردیبهشت 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
از اجرای احکام مجتمع قضایی مربوطه.

لیلا بیات 29 فروردین 1402
پاسخ

سلام من میخوام مهریه ام رو ببخشم آیا بدون اجازه پدر این کار رو میتونم بکنم چون من با خانوادم رابطه ای ندارم

کارشناس حقوقی ترازو 29 فروردین 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
بله نیازی به اذن ولی نیست.

فرزانه 2 فروردین 1402
پاسخ

سلام
اگه زن یه بار مهریه رو ب اجرا بذاره و به مرحله توقیف چیزی نرسه کنسل کنه و بعد چندسال مجدد بخواد مهریه رو به اجرا بذاره این امکان وجود داره؟!؟!

کارشناس حقوقی ترازو 2 فروردین 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
بله مانعی وجود نداره.

فرزانه 2 فروردین 1402
پاسخ

سلام آیا برای درخواست و اجرای مهریه زن باید دلیلی داشته باشه؟؟؟
آیا مردی ک کارمند شرکت گاز با سابقه بالا تمامی اموال جز یه منزل و ماشین شخصی مابقی رو از همون اول به نام پدرش زده اما همه اقوام میدونن برا همسرمه میشه کاری کرد؟!؟؟
چقدر هزینه و زمان می‌بره برای انجام این کار؟

کارشناس حقوقی ترازو 2 فروردین 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
خیر نیاز به دلیلی برای مطالبه مهریه نیست. اگه صوری بودن معاملات رو ثابت کنید، امکان ابطال انتقال ها هست که البته بسیار کاردشواریه.

علی 2 فروردین 1402
پاسخ

سلام وقتتون بخیر
هنگام عقد ۱۱۴ سکه مهر نوشته بشه و بعد عقد خود عروس به تنهایی میتواند مهریه را کمتر کند یا ببخشد بدون اطلاع خانوادش ؟

کارشناس حقوقی ترازو 9 فروردین 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
بله. نیاز به تایید خانواده نیست.

گیسو خانم 19 خرداد 1400
پاسخ

سلام خدمت شما دادگاه برای پیش پرداخت مهریه چند تا سکه مشخص میکنه؟

کارشناس حقوقی ترازو 22 خرداد 1400
پاسخ

سلام دوست عزیز
این موضوع کاملا به توانایی مالی شوهر بستگی داشته و بر اساس اون تغییر میکنه.

امید باغی 4 خرداد 1402
پاسخ

اگه مرد تونالیته پرداخت نداشته باشه . زن میتونه تقاضای حبس برای مرد داشته باشه؟؟؟

کارشناس حقوقی ترازو 6 خرداد 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
بله ولی امکان حبس شدن کم هست. اگه اعسار زوج ثابت بشه حبس منتفی میشه.

sima 17 خرداد 1400
پاسخ

مردی که وضعش خوبه ولی اموال رو بنام مادر خودش زده تا مهریه نده اینو چطور میتونیم اثبات کنیم؟ وکیل میتونه کاری بکنه؟

کارشناس حقوقی ترازو 18 خرداد 1400
پاسخ

سلام سیمای عزیز
بله در این موارد اصولا قرارداد به خاطر صوری بودن باطل است و شما میتونید مهریه رو مطالبه کنید. مطمئنا استفاده از وکیل در اثبات این موضوع بسیار راهگشا خواهد بود.