شرایط و نحوه اجرای حکم تخلیه مستاجر چیست؟

شرایط و نحوه اجرای حکم تخلیه مستاجر چیست؟

آذر 1, 1399
  /  
منتشر شده در اراضی و املاک
،
مقالات
،

در قراردادهای اجاره مخصوصا در حوزه‌ املاک و اراضی ممکن است پیش یا پس از اتمام قرارداد، بین طرفین اختلاف پیش بیاید که در این صورت مالک برای گرفتن حکم تخلیه مستاجر اقدام خواهد کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با جوانب و شرایط مختلف تخلیه، نحوه گرفتن حکم تخلیه و نحوه اجرای آن آشنا شوید.

حکم تخلیه مستاجر چیست؟

قانون روابط بین موجر و مستاجر که در سال ۷۶ تنظیم شده، شرایطی را برای عقد قرارداد اجاره تعریف کرده است که طبق آن باید قرارداد دارای مدت باشد، در دو نسخه تنظیم شده باشد، دارای امضای طرفین باشد و دو شاهد آن را امضا کرده باشند. اگر برای تخلیه‌ ملک بین موجر و مستأجر دعوایی پیش بیاید و شرایط فوق در تنظیم قرارداد رعایت نشده باشند، صاحب ملک باید از طریق دادرسی و گرفتن حکم تخلیه مستاجر برای تخلیه ملکش اقدام کند.

شرایط گرفتن حکم تخلیه مستاجر

  • با توجه به این که قرارداد اجاره دارای مدت زمانی مشخص است، اگر در پایان این مدت و تمدید نشدن آن ملک توسط مستأجر تخلیه نشود، موجر می‌تواند تقاضای حکم تخلیه مستاجر را داشته باشد.
  • از نظر حقوقی اگر مستأجر سه ماه اجاره پرداخت نکند یا در قرارداد حتی مدتی کمتر قید شده باشد، گرفتن حکم تخلیه ممکن است.
  • اگر در قرارداد اجاره، قید شده باشد که مستأجر نمی‌تواند آن را به دیگری واگذار کند و این کار انجام شود، مالک می‌تواند حکم تخیله مستأجر را بگیرد.
  • اگر شرایطی در قرارداد اجاره ذکر شده باشد و مستأجر از آن تخلف کند، موجر می‌تواند حکم تخلیه بگیرد.
  • و در نهایت اگر مستأجر از ملک استفاده‌ نامشروع کرده باشد، طبق قانون امکان گرفتن حکم تخلیه ممکن است.

مهلت قانونی تخلیه مستاجر

در صورت وجود شرایطی که در بالا ذکر شد، موجر می‌تواند برای گرفتن حکم تخلیه به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و تقاضای دستور تخلیه را داشته باشد. پس از صدور حکم، بیست روز زمان برای اعتراض مستاجر به حکم تخلیه وجود دارد و پس از گذشت این مدت و قطعی شدن حکم، موجر تقاضای صادر شدن اجراییه می‌کند. پس از صدور اجراییه، ده روز مهلت اعتراض به مستأجر داده می‌شود. در صورت نبود اعتراض، تخلیه ملک توسط مأموران اجرایی یا کلانتری محل اجرایی خواهد شد.

مهلت اجرای دستور تخلیه

اگر حکم قطعی شود، باید طی ۲۴ ساعت به مستأجر ابلاغ شود و پس از آن ۷۲ ساعت برای تخلیه فرصت خواهد بود. گفتنی است که برای این کار باید مبلغ ودیعه به مستأجر داده شده باشد و طبق حکم تخلیه، مستاجر حق اعتراض ندارد.

توقف حکم تخلیه مستاجر

در قانون شرایطی تعریف شده است که با وجود آنها مستأجر می‌تواند مانع از اجرای حکم تخلیه شود:

  • مستأجر ادعا کند که اجاره‌نامه را تمدید کرده است.
  • مستأجر مدعی شود که اسناد ارائه شده برای گرفتن حکم تخلیه توسط صاحب ملک جعلی است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص و نحوه تشخیص سند مجعول، به مقاله جعل اسناد مراجعه کنید.
  • مستأجر عنوان کند که فرصت سه روزه برای تخلیه مانع می‌شود که بتواند اقدامی برای توقف حکم داشته باشد.
  • و در نهایت اگر مستأجر درخواست دادرسی فوری داشته باشد، بدون نیاز به دادخواست به ادعایش توسط دادگاه رسیدگی می‌شود.

حکم تخلیه مستاجر با قرارداد عادی

طبق قانون اگر قرارداد اجاره به صورت عادی تنظیم شده باشد، یعنی به صورت دستی و خارج از دفاتر اسناد رسمی منعقد شده باشد، موجر می‌تواند برای تخلیه، دستور فوری از مراجع قضایی بگیرد. فرقی نمی‌کند که قرارداد عادی در دفاتر املاک تنظیم شده باشد یا در برگه‌ معمولی. دستور تخلیه در این موارد معمولا قابل اعتراض نیست.

نکته‌ مهم در این رابطه این است که قرارداد مورد نظر باید شرایط قانونی برای قابل استناد بودن را داشته باشد تا توسط مقام قضایی بررسی شود. یعنی دارای امضا و مشخصات کامل طرفین بوده و در دو برگه تنظیم شده باشد و دو شاهد هم آن را امضا کرده باشند.

حکم تخلیه مستاجر با قرارداد رسمی

در صورتی که قرارداد در دفاتر اسناد رسمی منعقد شده باشد، باید از طریق گرفتن حکم تخلیه مستاجر اقدام کرد که نسبت به نوع قبل بیشتر طول می‌کشد. در این نوع مستأجر پس از صدور حکم، حق دارد که تقاضای تجدید نظر داشته باشد.

اگر حکم تخلیه مستأجر صادر شود، موجر باید از دفترخانه‌ی مربوطه حکم اجراییه بگیرد که مستأجر مهلتی ده روزه برای اعتراض به اجراییه پیدا خواهد کرد. اگر مستأجر بدهی داشته باشد یا خسارتی را وارد کرده باشد، موجر نمی‌تواند آن را از مبلغ ودیعه کم کند و باید آن را از دایره اجرایی طلب کند. البته ودیعه باید پیش از اجرای حکم به مستأجر بازگردانده شود.

مراجع رسیدگی به حکم تخلیه مستاجر

اگر مورد اجاره مسکونی باشد، برای حکم تخلیه باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و اگر حکم تخلیه باعث ضرر و زیان مستأجر شود، مستاجر می‌تواند تقاضای تأخیر در حکم را داشته باشد. امّا اگر ملک تجاری محسوب شود، باید برای حکم تخلیه به دادگاه مراجعه کرد.

تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه مستاجر

پیش از این اشاره شد که اگر رابطه‌ بین موجر و مستأجر طبق شرایط قانون مصوب سال ۷۶ باشد، می‌توان از طریق گرفتن دستور تخلیه اقدام کرد. این شرایط عبارتند از این که: قرارداد مدت داشته باشد، در دو نسخه تنظیم شده و هر دو به امضای طرفین رسیده باشد، دو شاهد آنها را امضا کرده باشند و مدت قرارداد تمام شده باشد.

امّا اگر به هر دلیلی نتوان رابطه‌ بین موجر و مستأجر را طبق قانونی که ذکر شد تعریف کرد، موجر باید از طریق حکم تخلیه اقدام کند. دیگر تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه این است که اجرای دستور تخلیه فوری است و نیاز به صدور اجراییه ندارد. امّا حکم تخلیه پس از صادر شدن نیاز به صدور اجراییه دارد و زمان زیادی برای اعتراض به مستأجر می‌دهد.

اعتراض به حکم تخلیه مستاجر

با توجه به این که شرایط قانونی برای صدور دستور تخلیه توسط مرجع قضایی کاملا بررسی می‌شود، پس از صدور این دستور نیازی به اجراییه نیست و مستقیما به مرجع اجرایی ابلاغ و اجرا خواهد شد. مستأجر سه روز پس از ابلاغ باید ملک را تخلیه کند و حق اعتراض و تجدیدنظر نخواهد داشت. البته طبق شرایط خاص، شورای حل اختلاف ممکن است مهلت بیشتری به مستأجر بدهد.

دادخواست تخلیه شورای حل اختلاف

برای تنظیم دادخواست و ارائه‌ آن به شورای حل اختلاف، وجود اصل سند مالکیت، قرارداد اجاره، اظهارنامه و کپی آنها لازم است. سپس در شرح دادخواست با خطاب به ریاست محترم شورای حل اختلاف، مشخصات خواهان و ملک موردنظر نوشته شده و شرایط قانونی که موجر طبق آن درخواست حکم تخلیه را دارد، نوشته می‌شود. به عنوان مثال به علت اتمام مدت قرارداد، بعد از آن باید صدور حکم یا دستور تخلیه با توجه به شرایط و با احتساب خسارت قانونی از شورا تقاضا شود.

صدور حکم تخلیه مستاجر توسط ثبت اسناد و املاک

در صورتی که قرارداد اجاره به صورت رسمی تنظیم شده باشد، یکی از راه‌های گرفتن حکم تخلیه، مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک است. اگر این حکم صادر شود، پس از ۴۸ ساعت باید به مستأجر ابلاغ شده و او تنها ۷۲ ساعت برای تخلیه مهلت خواهد داشت. گفتنی است که موجر باید مبلغ ودیعه را پیش از تخلیه به مستأجر بدهد و رسید پرداخت آن را به دایره‌ اجرایی ثبت اسناد و املاک تحویل دهد.

اگر خسارتی توسط مستأجر به ملک وارد شده باشد، موجر باید از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف برای اثبات ادعای خود اقدام کند.

دادخواست دستور تخلیه فوری

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره شد، اگر شرایط لازم برای ارائه‌ دادخواست دستور تخلیه وجود داشت، طبق شرایط ذکر شده می‌توان به مراجع قانونی یعنی شورای حل اختلاف، دادگاه یا اداره‌ ثبت مراجعه کرده و با وجود اصل و کپی اسناد مالکیت و اجاره نامه، شرح دادخواست برای صدور دستور تخلیه فوری را از مرجع تقاضا کرد. در شرح دادخواست باید جبران خسارت قانونی و درخواست دستور تخلیه و علت آن به صورت روشن بیان شود.

حکم تخلیه مستاجر در شرایط کرونا

با توجه به شرایط خاص از آغاز شیوع کرونا، دولت تصمیم گرفت که تمام قراردادهای اجاره که در این تاریخ به پایان می‌رسند، به صورت خودکار تمدید شوند. افزایش اجاره‌بهای این قراردادها تنها تا سقف مصوّب مقدور است. اعتبار این قانون تا سه ماه پس از عادی اعلام شدن شرایط کشور توسط وزارت بهداشت است.

البته طبق این مصوبه سه شرط برای تمدید اجاره وجود دارد که در صورت برقرار نبودن این شرایط، می‌توان حکم تخلیه مستأجر را گرفت. این شرایط عبارتند از:

  • اگر مستأجر به تعهدات خود عمل کرده باشد، قرارداد می‌تواند تمدید شود.
  • اگر موجر قصد فروش نداشه باشد، قراداد تمدید می‌شود که در این صورت باید قرارداد فروش رسمی ارائه شود و مستأجر باید دو ماهه ملک را تخلیه کند.
  • اگر مستاجر سقف مبلغ افزایشی تعیین شده را قبول نکند، می‌توان حکم تخلیه را گرفت.

سوالات متداول

۱. حکم تخلیه مستاجر چقدر طول میکشد؟

در صورت وجود شرایط، ظرف مدت یک هفته می‌توان حکم تخلیه گرفت.

۲. بعد از گرفتن حکم تخلیه چه باید کرد؟

پس از صدور حکم، ۲۰ روز زمان برای اعتراض مستاجر وجود دارد. پس از گذشت این مدت و قطعی شدن حکم، موجر تقاضای صادر شدن اجراییه می‌کند و پس از صدور آن، ده روز مهلت اعتراض به مستأجر داده می‌شود.

۳. در دوران کرونا تا چه مدت نمی توان تخلیه مستاجر را گرفت؟

با توجه به همه گیری کرونا تا ۳ ماه پس از عادی شدن شرایط نمی‌توان مستاجر را بیرون کرد.

۴. اگر مستاجر در پایان قرارداد تخلیه نکند باید چه کرد؟

برای گرفتن دستور تخلیه همراه با قرارداد اجاره به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه باید کرد.

۳.۹/۵ - (۱۷ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۳۳ دیدگاه ثبت شده
Saman مرداد 22, 1402
پاسخ

سلام وقتتون بخیر
اسفند ۴۰۱ قرارداد ۱۶ ماهه بستیم و بعد از ۵ ماه مستاجر هیچکدوم از اجاره هایش را در موعد قرارداد واریز نکرده و در قرارداد ۴ نفر اعلام کرده ولی دوتا بچه ۶ و ۱ ساله هم داره که جمعا میشه ۶ نفر همسایه ها هم شاکی هستن الان میتونیم حکم تخلیه بگیریم

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 23, 1402
پاسخ

سلام. بله.

سیدیعقوب موسوی مرداد 15, 1402
پاسخ

من درمزایده شهرداری برنده شدم وقراداد اجاره ملک رابامن بستند البته شروعش اززمان تحویل ملک می باشد سوال اینجاست که مساجرقبلی برای تمدیدقراداد انصراف داد ولی تخلیه نکرد و۵ماه ازاتمام قرادادش گذشته وشهرداری دادخواست تخلیه فوردی به دادگاه داده وحکم قطعی صادرشده که ابلاغ واجرا وزمان فرصت حداکثر۷روز که ابلاغ شد و۷روزش فرصت که پایان یافت روفت پیش قاضی فرصت۲۰ روزه گرفت ایا قاضی بعداز ابلاغ می تونه بدون هیچ دلیل ومدرکی مجددآ۲۰ روزفرصت بده فقط درخواست فرصت دادومتاسفانه قاضی پذیرفت و۲۰روز فرصت مجدد داده وباعث ضرروزیان مساجرجدید شده به قاضی اعتراض کردیم که من مستاجرجدیددارم ضرروزیان می بینم قاضی گفته برو شکایت شهرداری رابکن چنین چیزی می شود بعداز ابالاغ فرصت۷روزه مجددآ ۲۰روز فرصت بگیره بتشکر

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 18, 1402
پاسخ

سلام وقت بخیر. از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا شما رو راهنمایی کنند.
https://etarazoo.com/مشاوره-حقوقی-آنلاین/

تاجفعر تیر 7, 1402
پاسخ

سلام بااینکه بنده توضیحات قانونی داشتم که به دادگاه ارائه کنم که مقضر تحویل ندادن ملک به صاحب خونه . تنها بنده نبودم و صدای موجر و داشتم که میگه برادرم فروردین ماه میاد اونموقع خودش مشخض میکنه که اجاره را تمدیدو یا نه ازتون میخواد تخلیه کنید . بنده میگم فروردین ماه بیاد دوالی سه ماه بهم فرضت میده که تا خونه ای اجاره کنم و بعد تخلیه کنم . موجر میگه البته نگران نباشید . بعد فروردین برادرش نیامد و هیچ حرفی هم نشد تا چند روزه پیش امد و بنده بعد ده سال مستاجر بودن خونه این اقا . ایشون و تازه دیدم .چون با خواهرش قرارداد نوشته شده بود حتی یک شاهد هم نبود . و لی برادرش همانموقع ازمن خواست که تخلیه کنم و یا صد میلیون رهن و ۶ میلیون تومان به اجاره قبلی اضافه کنم . بنده هم گفتم قدرت این مقدار را ندارم و بهم فرضت یکی دوماه بدهید تا پا شم . بهم گفت نه من ظرف یکماه دیگه باید به خارج برگردم . و باید خونه را بسازم . و بعد رفت شکایت کرد . امروز برام پیام امد که به احرای مدتی پرونده ارسال شد . ظرف سه الی ۴ روز حکم به کلانتری رفت نیم ساعت بعد مامور کلانتری بهم زنگ زد که خونه نیستید گفتم خیر . گفت برای تخلیه امدیم فردای ضبح بیا کلانتری گفتم چشم . ایا واقعا قانون ما اینطوریه . پس مستاحر بدبخت چه کنه . الان چکار کنم . البته ضبح سریع رفتم دادگاه قاضی نبود . ولی اونجا میگفتند قاضی بهت فرضت نمیده . منکه تاامروز حتی حلوی کلانتری رد نشدم ابروم وبرد . تمام دردم اینه چرا نبایدقاضی حرف منو گوش نکنه . چرا یکطرفه حکم صادر کرده . منکه گردنم پیش قانون یک تار موبوده و است . حتی خود صاحب خونه خونه ام امد دید وسیله ام جمع شده . خودم دلم میخواد زودتر تخلیه کنم ولی باید خونه ای بگیرم که فردا نره بخاطر اجاره نپرداختن ازم شکایت کنه . ایا یکماه فرضت حق یک مستاحر نیست . چرا قانون کشور ما اینطوری شده . پس عدالت کجاست . پس قاضی ای که میگند رهرو اقام حضرت علی ع است کجاست . لطفا راهنمایم کنید چکار کنم . کلانتری اثاثم و بیرون میریزه . مردم جمع میشند و چکار کنم . من عمری باابرو زندگی کردم . بااین نورد ها شکر خدا برخورد نکردم . جند ماهست داخل کمرم تحت عمل جراحی قرار گرفتم و پیچ و پلاتین گذاشتتد . کلی برای همین بود که زودتر نتونستم . خواهش میکنم تمنا میکنم . به ایمیلم راهننایم کنید .

کارشناس حقوقی ترازو تیر 16, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
دستور تخلیه صادره قطعی هست و راهی ندارید جز اینکه با موجر توافق کنید و برای تخلیه مهلت بگیرید.

ابراهیم ایران پور مبارکه خرداد 23, 1402
پاسخ

قریب شش سال پیش بدلیل عدم داشتن مسکن منزلی رادر طبقه اول ساختمانی در محله شیخ آباد مبارکه اصفهان از شخصی بنام آقای صفر علی کیانی با میزان کرایه ماهانه دویست چهل هزار تومان ماهانه بعنوان کرایه ومبلغ سه میلیون تومان رهن گرفته وهر ساله با توجه به رشد افزایش کرایه مبلغی را به عنوان افزایش کرایه با توجه به عرف محل داده ودر این پیان صاحب خانه هم که فردی مومن وبا دین وایمان بوده مراعات حالمان را کرده تا سال گذشته با میزان مبلغ نه میایون تومان پول رهن منزل ویک میلیون ونیم تومان کرایه ماهانه قرداد را تجدید نموده اکنون با اتمام قرداد صاحب خانه عنوان نموده که منزلش را با توجه به نظر فرزندانش قصد دادن کرایه دادن را نداشته وپس از فرستادن چند نفر واسطه عنوان نموده که با توجه به افزایش میزان کرایه وتورم جامعه وافزایش میزان حقوق و…منزلش را با هفتاد میلیون تومان رهن منزل وچهار میلیون تومان کرایه ماهانه قرداد می بندد ودر صورت عدم تمایل منزل را تخلیه نمایم .از آنجا که میزان افزایش کرایه ودرخواستی ایشان نامعقول بوده وغیر منصفانه وایشان فردی متدین وبا ایمان وبا خدا وپیامبر بوده واین میزان افزایش کرایه از توان من وخانواده ام خارج بوده حواهشمند است مرا راهنمایی فرمائید که چکار کنم .باتشکر وسپاس ابراهیم ایران پور مبارکه

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 25, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا شما رو راهنمایی کنند.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

mahdi Mohebi اردیبهشت 26, 1402
پاسخ

سلام ،مستاجر بنده ۲سال پیش قراردادش تموم شده و تمدید نکرده، الان میخام خونه رو خالی کنه ولی اینکارو نمیکنه؟ اون میتونه ادعایی داشته بتشه و خونه رو تخلیه نکنه؟ لطفا راهنمایی کنید

کارشناس حقوقی ترازو اردیبهشت 28, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا با بررسی قرارداد اجاره، راهنمایی جامع و دقیقی به شما ارائه بدن.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

یاس اردیبهشت 19, 1402
پاسخ

سلام من خونه اجاره یکساله کردم حالاقراردام تمام شده میخام خالی کنم یکماه مهلت میخام برا خالی کردن صاحب ملک مهلت نمیده آیا میتونه منو بیرون کنه یا دولت به من مهلتی میده تاتخلیه کنم زمانی که بده به من چندروزه؟

کارشناس حقوقی ترازو اردیبهشت 25, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
مهلت نمیدن ولی اگه برای دستور تخلیه اقدام کنه معمولا یک ماه زمان میبره.

ایوب تیر 3, 1402
پاسخ

سلام وقتتون بخیر ببخشیدخواستم ببینم که ماستاجریک فردنظامی هستیم وازداشتن شغل نظامی فقط تهدیدمیکند ودرمشاوراملاک ایشان خیلی اسراربرنوشتن قرارداد توافقی داشتند و پس ازگذشت ۶ماه ایشان بازورگویی یک طبقه بالا سبکسازی راساختند وحالا نیزمهلتی که درقرارداد مشاور املاک توافقی نوشته شده اجاره ۶ماه را به خاطر استفاده از امتیازات برق وآب ونیزازاینکه مبلغی رابه عنوان اجاره خانه ازمانگیرد که فقط غیرقانونی اسکلت آهن ملک طبقه بالا سبکسازی راساختند وحالا نیزمهلت خانه که مامستاجرهستیم به پایان رسیده است وصاحب خانه نیز هیچ مبلغی رابه عنوان رهن خانه که به ایشان داده ایم هیچ مبلغی رابه ماکه مستاجر هستیم نداده تابرای گرفتن خانه اجاره ای اقدام کنم وتهدیدمیکندکه شکایت میکنم وهزینه دادرسی راازشمامیگرم ووسایلتان رابیرون میندازم وباالتماس کردنتان مبلغی که از رهن خانه مانده به شمامیدهم که آیا میتوانیم بابیست درصدافزایش درخانه بشینیم ودوباره تمدیدکنیم ویابایدتخلیه کنیم؟ وضمنا باعرض معذرت خواستم بدانم تاچه زمانی مهلت دارم تاخانه راخالی کنم که تابه حال به خاطر اینکه هیچ مبلغی رابه عنوان رهن خانه به ما که مستاجر هستیم نداده تاخانه اجاره کنیم چه بایدکنیم باعرض معذرت لطفاً جواب مارانیزبدهید که تکلیف ماچیست که شخصی بیمارومعلول شدیدوتوانخواه هستم. باتشکر وسپاس فراوان از شما بزرگواران لطفاً جواب مارانیزبدهید.

کارشناس حقوقی ترازو تیر 5, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرارکنید تا شما رو راهنمایی کنند.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

سعید اردیبهشت 5, 1402
پاسخ

سلام من با کسی تو کارگاهی که ملک برای خودمه شریک بودم الان شراکتمون بهم خورده، ایشون ده سال پیش ۳ملیون به عنوان پیش به من داده وتواین ده سال کرایه ازش نگرفتم و هرچی در می‌آوردیم با هم تقسیم میکردیم الان که شرکتمون بهم خورده بعد ۱۰سال، میگه باید به من یی پولی بدی تا من وسایلمو ببرم، من میخام اونجارو بدم اجاره باید چیکار کنم تورو خدا راهنمایی کنید

کارشناس حقوقی ترازو اردیبهشت 6, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
اگه قبل از ایشون ملک در تصرف شما بوده، دعوای تصرف عدوانی علیه ایشون مطرح کنید.

محسن فروردین 21, 1402
پاسخ

سلام روز بخیر
من خونه ای رو اجاره کردم و برج ۸ /۱۴۰۱ تاریخ قرارداد تمام شده و با شوهر صاحب خونه سریکسال تمدید به توافق رسیدیم ملک به نام خانموشه و قلنامه هم به نام ایشون ثبت شده ..تمدید بصورت شفاهی انجام شده و از مدت پایان قرارداد ۶ ماه گذشته حالا ایشون میگه میخوام بفروشم و رفته جهت گرفتن حکم تخلیه ..با اینکه اجاره بهارو هم دریافت کرده میخوام بدونم می تونه حکم بگیره..و اجاره اگه بتونه من میتونم بابت مبالغی که بعنوان اجاره بها گرفته ولی قراردادی رهن کامل بوده اقدام کنم

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 19, 1402
پاسخ

وقت بخیر. معمولا امکان اثبات در صورت عدم وجود مدارک کافی بسیار سخت خواهد بود. اما اگر پیامک یا سندی مبنی بر توافق شفاهی باشد شاید توان در جهت اثبات ادعا استفاده کرد اما توافق شفاهی شما با مالک نبوده و به نوعی اجاره فضولی بوده و مالک می تواند آن را رد کند. برای راهنمایی دقیق تر توصیه می کنم با وکلای ما درارتباط باشید تا بهتر شمارو راهنمایی کنند.https://etarazoo.com/مشاوره-حقوقی-آنلاین/