قانون جدید مهریه

قانون جدید مهریه

آذر 14, 1399
  /  
منتشر شده در خانواده
،
مقالات
،

می‌دانید که قوانین ما همیشه در حال تغییر هستند و قانون‌گذاران با توجه به وضع اجتماع و بررسی اختلافات و دعاوی حقوقی، پیوسته به دنبال اصلاح مقررات هستند؛ اطلاع از این تغییرات در زندگی روزمره بسیار مهم است و از این رو در این مقاله به بررسی قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰ و تغییرات زندان برای مهریه می‌پردازیم.

 

قانون جدید زندان برای مهریه

اگر مرد از پرداخت مهریه خودداری کند، زن می‌تواند در صورت دائم بودن عقد، از طریق دفاتر ثبت و یا دادگاه خانواده، شوهر را مجبور به پرداخت کند. اگر مرد مالی داشته باشد (غیر از محل سکونت و وسیله امرار معاش)، توقیف خواهد شد و از محل آن مهر زن پرداخت می‌شود.

امّا اگر مرد توان پرداخت نداشته باشد، معمولا دادگاه برای او حکم حبس مقرر خواهد کرد و این تا زمانی است که مبلغ را پرداخت کند یا ناتوانی خود را در پرداخت ثابت کند. اگر این نکته ثابت شود، دادگاه برای او امکان پرداخت به صورت اقساط را فراهم می‌کند.

بر اساس قانون جدید مهریه، پس از صدور حکم پرداخت مهر توسط مرد، او تا یک ماه فرصت دارد تا ناتوانی خود در پرداخت را اثبات کرده و روند آن را طی کند، وگرنه حبس خواهد شد. امّا گفتنی است که دادگاه‌ها امروزه بسیار با احتیاط عمل می‌کنند و در صورتی که مرد توانایی نداشته باشد، تا حد امکان حکم زندان برای او صادر نمی‌شود.

قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۰

طبق ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج‌ساله توسعه ششم در رابطه با قانون جدید مهریه، از آنجا که عقدنامه سندی لازم‌الاجرا است (یعنی مفاد آن قانونا باید اجرا شوند)، در صورتی که زن بخواهد مهریه را مطالبه کند و شوهر اموالی برای توقیف داشته باشد، زن باید به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و آنها را توقیف کند. اگر ثبت اسناد در مورد شناسایی اموال و توقیف موفق نبود، بعد از شش ماه از زمان درخواست، برای مرجع قضایی گواهی صادر کرده و رسیدگی توسط دادگاه صورت می‌گیرد.

حکم قانون جدید مهریه برای کاهش زندانیان مالی و پایین آوردن معضلاتی است که در صورت زندانی شدن افراد به وجود می‌آید و از آنجا که توقیف اموال توسط اداره ثبت نیز ممکن است، پرونده تا حد امکان در دستگاه قضایی پیگیری نمی‌شود.

 

 قانون مهریه ۱۱۰ سکه

طبق قانون جدید مهریه، حکم جلب برای پرداخت نکردن مهریه، فقط تا میزان ۱۱۰ سکه بهار آزادی ممکن است و بیش از آن ضمانت اجرایی کیفری نخواهد داشت؛ البته اگر مرد ثابت کند که توانایی پرداخت ندارد، آزاد می‌شود و به صورت اقساطی تا ۱۱۰ سکه از او دریافت می‌شود که در صورت به تعویق افتادن اقساط، امکان دوباره جلب وجود دارد.

البته گفتنی است که طبق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده اگر زن اضافه بر ۱۱۰ سکه مهریه‌ای دارد و دریافت نکرده، اگر مالی از شوهر به دادگاه معرفی کند یا ثابت شود که مرد توانایی دارد، می‌تواند مابقی مبلغ مهر خود را وصول کند. اگر مرد توانایی مالی خوبی داشته باشد، باید تمام مبلغ مهریه را پرداخت کند.

اگر مهریه‌ی زن ۱۱۰ سکه و کمتر از این مقدار باشد، دادگاه مرد را موظف به پرداخت آن می‌کند. و درصورتی که مرد نتوانند به هر علت مهریه را پرداخت کنند، زندانی خواهند شد. در مورد بیش از ۱۱۰ سکه اگر مرد توان پرداخت این مبلغ را داشته باشد، موظف به پرداخت است و در غیر اینصورت باید مهریه را اقساطی پرداخت کند.

قانون مهریه عندالمطالبه

برگردان فارسی عندالمطالبه، «هر گاه درخواست شود» است و در مورد مهریه یعنی به محض امضای عقدنامه، زن صاحب مهریه محسوب شده و  مرد چه توانایی پرداخت داشته باشد و چه نداشته باشد، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه یا اداره ثبت، تمام یا قسمتی از مهریه را طلب کند. از قدیم تا امروز که قانون جدید مهریه مطرح می‌شود، قانون برای دریافت مهریه عندالمطالبه ضمانت اجرایی خواهد داشت که مراتب آن در این مقاله بیان شد.

امّا در مورد مهریه عندالاستطاعه درست برعکس است، یعنی زن تنها زمانی می‌تواند مهر خود را مطالبه کند که شوهر توانایی پرداخت داشته باشد و در غیر این صورت زن این حق را نخواهد داشت و به تقاضای او اعتنا نمی‌شود. بنابراین در خواست زن برای مطالبه یا گرفتن مهریه بی اثر خواهد بود.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی قانون جدید مهریه در سال ۹۹ و قانون زندان برای مهریه پرداختیم. بهتر است بدانید با وجود قانون جدید مهریه و آسان‌تر شدن کار برای مردی که توانایی ندارد و زنی که شوهرش با وجود توانایی از پرداخت مهر خودداری می‌کند، در مراحل مطالبه مهریه، وجود مشاور کاربلد بسیار مهم است امّا با وجود پلتفرم حقوقی ترازو از این بابت نگران نباشید.

سوالات متداول

۱. قانون جدید مهریه چیست؟

از آنجا که عقدنامه سندی لازم‌الاجرا است (یعنی مفاد آن قانونا باید اجرا شوند)، در صورتی که زن بخواهد مهریه را مطالبه کند و شوهر اموالی برای توقیف داشته باشد، زن باید به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و آنها را توقیف کند. اگر ثبت اسناد در مورد شناسایی اموال و توقیف موفق نبود، بعد از شش ماه از زمان درخواست، برای مرجع قضایی گواهی صادر کرده و رسیدگی توسط دادگاه صورت می‌گیرد

۲. آیا مهریه را بیش از ۱۱۰ سکه نمیتوان تعیین کرد؟

این امر ممکن است اما باید دانست که اگر مهریه‌ی زن ۱۱۰ سکه و کمتر از این مقدار باشد، دادگاه مرد را موظف به پرداخت آن می‌کند. و درصورتی که مرد نتوانند به هر علت مهریه را پرداخت کنند، زندانی خواهند شد. در مورد بیش از ۱۱۰ سکه اگر مرد توان پرداخت این مبلغ را داشته باشد، موظف به پرداخت است و در غیر اینصورت باید مهریه را اقساطی پرداخت کند.

۳. معنای مهریه عند الاستطاعه چیست؟

این اصطلاح یعنی زن تنها زمانی می‌تواند مهر خود را مطالبه کند که شوهر توانایی پرداخت داشته باشد و در غیر این صورت زن این حق را نخواهد داشت و به تقاضای او اعتنا نمی‌شود. بنابراین در خواست زن برای مطالبه مهریه بی اثر خواهد بود.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه ثبت شده
علی اسفند 28, 1399
پاسخ

تمام زندگی ها رو وکلا با وعده ها برای خانم ها خراب کردند میرن میگن مهریه حق شماست و خانم شانتاژ میشه مهرش بزاره اجرا خوب یکی نیست به این وکیل بگه که در قانون اسلام مرد با اون مبلغ زن خریده اگر قرار بعد چهار سال زندگی همه اون مبلغ بخواد این میشه عقد موقت و فکر نکنم در هیچ عقدنامه که اقایون ایرانی امضا کردن میزان مهریه که امضا کردن مدت دار باشه پس منطق این که اگر زنی زندگی رها کرد و بعد مثلا دو سه سال و مهریش ۱۰۰ سکه باشه حقش نیست ۱۰۰ سکه رو ببره و اوج بی عدالتی چنین چیزیم اسلام نگفته و نخواهد گفت

پاسخ

سلام علی عزیز
مطابق با شریعت اسلام زن به محض اجرای عقد ازدواج مالک تمام مهریه میشه و اینکه بعد از چه مدت ممکنه جدایی اتفاق بیفته هیچ ارتباطی به میزان مهریه نداره.

آفاق اسفند 22, 1399
پاسخ

حداقل میزان پرداخت مهریه برای شوهر چقدره؟

Mostafa Abdollahi فروردین 3, 1400
پاسخ

سلام آفاق عزیز. شوهر در صورت رابطه زناشویی باید از عهده‌ی همه‌ی مهریه‌ای که در عقدنامه اومده بربیاد و تفاوتی در میزان اون نیست. بنابراین میشه به میزان مهریه اموال او رو توقیف کرد. با این حال فقط تا میزان ۱۱۰ سکه امکان حبس شوهر وجود دارد.