مجازات سقط جنین چیست؟

مجازات سقط جنین چیست؟

9 اردیبهشت 1400
  /  
منتشر شده در خانواده
،
مقالات
،

با توجه به این که قانون کشور ما با فقه اسلامی پیوند خورده است و از نظر اسلام سقط جنین یا انداختن بچه به صورت عمدی، قتل نفس و گناه محسوب می‌شود، قانون نیز اگر این کار بدون عذر موجه و اجازه‌ قانونی انجام شود، آن را جرم محسوب می‌کند. سقط جنین یعنی خارج کردن ارادیِ جنین از بدن مادر به صورتی که قابلیت زندگی از او گرفته شود. در این مقاله به جرم سقط جنین و حکم سقط جنین (اعم از عمدی و غیرقانونی) خواهیم پرداخت.

مجازات سقط جنین

طبق قانون مجازات اسلامی، سقط جنین می‌تواند از همان مراحل آغاز بسته شدن نطفه قابل مجازات باشد و ربطی به مدت زمان گذشته از بارداری ندارد. مقررات سقط جنین در مواد ۴۸۷ تا ۴۹۳ قانون مجازات اسلامی و هم‌چنین در مواد ۶۲۳ و ۶۲۴ همان قانون، به روشنی بیان شده است.

طبق ماده‌ ۶۲۳ قانون مجازات، هر کس با دادن دارو یا وسایل دیگری باعث شود که زن جنین را سقط کند، از شش ماه تا یک سال به حبس محکوم می‌شود و اگر به صورت عمدی و با آگاهی زن را راهنمایی کند تا دارو یا وسایل دیگری را استفاده کرده و جنین خود را سقط کند، به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد؛ مگر این که ثابت کند این کار را برای حفظ زندگی مادر انجام داده است. البته در همه این موارد پرداخت دیه قطعی خواهد بود.

بر اساس ماده‌ ۶۲۴ همان قانون، اگر پزشک، ماما یا داروفروش، وسایلی برای سقط جنین فراهم کنند یا برای این عمل همکاری کنند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم شده و باید طبق قانون دیه پرداخت کنند. طبق این مواد مشخص می‌شود که مجازات افرادی که در زمینه‌ پزشکی تخصص دارند، از افراد عادی بیشتر خواهد بود.

حکم سقط جنین در مواد قانونی دیگری که نام برده شد (۴۸۷ تا ۴۹۳ قانون مجازات اسلامی) نیز بیان شده و طبق شرایط مختلف برای سقط‌کننده حتی اگر مادر باشد، پرداخت دیه در نظر گرفته شده است.

مجازات سقط جنین غیرقانونی

اشاره شد که اگر جنین به صورت عمد و بدون مجوز از بین برود، حکم سقط جنین پرداخت دیه است، قانون مجازات اسلامی در ماده‌ ۷۱۶ خود میزان دیه را برای این کار بر اساس مرحله‌ای که جنین در آن قرار دارد بیان کرده است:

  1. اگر جنین به صورت نطفه باشد، دوصدم دیه کامل.
  2. اگر جنین به صورت علقه یا خون بسته شده باشد، چهارصدم دیه کامل.
  3. اگر به صورت مضغه یعنی پاره گوشت باشد، شش صدم دیه کامل.
  4. اگر به صورت استخوان باشد و هنوز گوشت نداشته باشد، هشت‌صدم دیه کامل.
  5. اگر در حالت گوشت و استخوان‌بندی کامل باشد ولی روح در آن دمیده نشده باشد، یعنی پیش از چهارماهگی، یک‌دهم دیه کامل.
  6. و اگر روح در آن دمیده شده باشد یعنی پس از چهار ماهگی، اگر پسر باشد، دیه‌ انسان کامل را دارد و اگر دختر باشد، نصف دیه و اگر در جنسیت شک باشد، سه‌چهارم دیه کامل.

مجازات سقط جنین توسط مادر

طبق توضیحات داده‌شده، در هیچ جای قانون مجازات حبس یا جریمه برای مادر در نظر گرفته نشده و حتی اگر به صورت غیرقانونی این کار را انجام دهد، مجازاتی در پی ندارد. دیه نیز باید توسط مرتکب سقط جنین پرداخت شود.

موارد مجاز سقط جنین

باید بدانید که قانون در بعضی موارد اجازه‌ سقط جنین را صادر می‌کند، مانند حالتی که ادامه‌ بارداری برای مادر کُشنده باشد یا سلامتی او را تهدید کند و یا جنین ناهنجاری‌هایی داشته باشد که قادر به حیات طبیعی نباشد. به این موارد سقط درمانی نیز گفته می‌شود که طبق قانون اجازه‌ سقط جنین داده می‌شود، امّا باید تمامی شرایط زیر را هم داشته باشد:

  • بیمار بودن جنین یا عقب‌افتادگی یا ناقص بودن آن که مادر را به دشواری بیندازد یا به او فشار بیاورد و یا بیمار بودن مادر به صورتی که جان او در خطر باشد. تشخیص این موارد بر عهده‌ سه پزشک متخصص و قابل اعتماد و با تأیید پزشکی قانونی ممکن است؛
  • علاوه بر آن هنوز در جنین روح دمیده نشده باشد، یعنی تا چهار ماهگی که تشخیص این مورد با سونوگرافی‌های دوره‌ای و معتبر است؛
  • زن باردار باید با حضور پیدا کردن در پزشکی قانونی، رضایت خود را به این کار اعلام کند. لازم به ذکر است که حضور پدر برای اعطای مجوز سقط درمانی لازم نیست.

قصاص برای انداختن بچه

باید توجه داشت که مطابق قوانین ایران، مجازات قصاص برای سقط جنین حتی در فرض عمدی‌ بودن جنایت در نظر گرفته نشده است و در هر مورد مطابق حالاتی که پیش از این بیان شد، مرتکب با حبس و پرداخت دیه روبه‌رو خواهد شد. البته باید به یاد داشت که اگر جنینی زنده متولد شود و دارای قابلیت ادامه حیات باشد و جنایت قبل از تولد، منجر به نقص یا مرگ او پس از تولد شود و یا نقص او بعد از تولد باقی بماند، قصاص ثابت است.

حکم سقط‌ جنین قانونی یا همان سقط درمانی چیست؟

در موارد بسیار نادری که ممکن است تمامی شروط قانون منع سقط جنین و قانون جدید جوانی جمعیت احراز شود، نهادهای نظارتی بر موضوع سقط جنین، مجوز انجام سقط قانونی را صادر می‌کنند.

اولین شرطی که برای انجام سقط قانونی نیاز است، درخواست مادر از پزشکی قانونی است. دومین شرط لازم برای انجام این کار هم احراز سن بارداری یا همان سن جنین است. قانون تنها در صورتی مجوز سقط درمانی را صادر می‌کند که سن جنین بیش از ۴ ماه نباشد و به‌عبارت فقهی، هنوز روح در کالبد او دمیده نشده باشد. علاوه بر آن، بعد از ۴ ماه از گذشتن سن جنین، تنها در صورتی می‌توان جنین را سقط کرد که در صورت عدم سقط، جنین و مادر هر دو فوت خواهند کرد و سقط جنین تنها راه نجات مادر است.

سقط قانونی در بیمارستان

بر اساس آخرین تغییرات قوانین این حوزه، مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های غربالگری موظف‌اند هنگام مراجعه‌ زنان باردار اطلاعات آن‌ها را ثبت کنند تا مشخص شود آیا فرزندشان به دنیا خواهد آمد یا نه. بر این اساس اگر پس از طی‌ شدن دوره‌ بارداری جنین آن‌ها به دنیا نیاید، متهم به سقط غیرقانونی خواهند شد و حکم سقط جنین غیرقانونی درباره آن‌ها اجرا خواهد شد.

اما با اجرای طرح جوانی جمعیت در بسیاری از موارد حتی پزشکان نیز نمی‌توانند اقدام به اجرای حکم سقط جنین کنند. بعد از اجرای این قانون، سقط جنین به عنوان یکی از جرایم عمومی مطرح شده و نمی‌توان تنها با اتکا به نظر پزشک آن را به‌صورت قانونی انجام داد.

بر همین اساس در هر استان کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون سقط قانونی تشکیل خواهد شد و همه‌ درخواست‌های سقط جنین در این کمیسیون بررسی خواهند شد. کمیسیون سقط جنین شامل یک پزشک متخصص زنان و زایمان، یک پزشک متخصص از سمت سازمان پزشکی قانونی و یک قاضی ویژه است. در واقع این کمیسیون است که ارجاع سایر پزشکان را بررسی کرده و قانونی‌ بودن و نبودن آن‌ها را مشخص می‌کند تا بر این اساس، حکم سقط جنین اجرا شود.

مراحل انجام سقط جنین هم تنها در مراکزی امکان‌پذیر است که از سوی سازمان پزشکی قانونی تعیین شده باشند. این مراکز تنها درصورتی می‌توانند اقدام به سقط کنند که رای کمیسیون سقط قانونی صادر شده و قاضی ویژه‌ پرونده برای سقط مجوزهای لازم را ابلاغ کرده باشد.

سخن پایانی

اکنون می‌دانید که حکم سقط جنین و انداختن عمدی بچه در قانون چیست و در چه مواردی به صورت قانونی می‌توان این کار را انجام داد. درصورتی‌که در مورد جوانب حقوقی جرم سقط جنین و سایر موارد مرتبط به آن نیاز به راهنمایی داشتید، حتما با کارشناسان ما در پلتفرم حقوقی ترازو تماس بگیرید.

۳.۵/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹ دیدگاه ثبت شده
الناز عباسی 10 مهر 1402
پاسخ

با سلام
همسر بنده با تبانی با یک مثلا پزشک که هر روز به شوهرم زنگ میزد برا سقط نمایین به زور جنین منو سقط کردن، برای اقدامات قانونی کجا باید مراجعه کنم

مصطفی عبداللهی 24 فروردین 1403
پاسخ

برای شکایت به دادسرا مراجعه کنید

سم 21 شهریور 1402
پاسخ

سلام
دوبار از دوس پسرم حامله شدم دوبارش گولم زد با قرص بچه سقط کرد در حال حاضر میخوام اقدام به شکایت کنم آیا مجازات دارد؟؟؟؟

معصومه 13 خرداد 1402
پاسخ

سلام بنده در دوران نامزدی بدون رضایت حامله شدم خود همسرمم قرص برای سقط گرفتن ولی برای اینک بابام روش عصبانی شد لج کردن و قرصارو ندادن خودم قرص گرفتمو سقط کردم الان با این تهدیدم میکنن ک خودم سقط کردم اونا راضی نبودن اگ شکایت کنن جرم من چیه واینک جنین دوماهو نیم بودن

کارشناس حقوقی ترازو 16 خرداد 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا شما رو راهنمایی کنند.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

حبیب الله زارع کمالی 4 آبان 1401
پاسخ

سلام، همسر بنده حامله هست و جنین هم کمتر از یکماه دارد، متاسفانه همسرم قصد سقط جنین را دارد، آیا قانون و مقرراتی وجود دارد تا از این عمل همسرم جلوگیری کنند؟ البته ایشان همسر دوم و البته قانونی بنده هستند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد که به این بهانه این عمل خود را توجیه کند… لطفا راهنمایی بفرمایید، ممنون??

کارشناس حقوقی ترازو 6 آبان 1401
پاسخ

سلام دوست عزیز
سقط جنین سالم در هر سنی، مشمول مجازات حبس و پرداخت دیه خواهد شد.

حمدان 1 اردیبهشت 1403
پاسخ

اگر مادر جنین طی ۱۲ سال زندگی مشترک چند دفعه اقدام به سقط عمدی کرده باشد و این موضوع را از شوهرش مخفی کرده باشد و بعد از طلاق بوسیله ارسال پیام کوتاه به شوهرش بهدف عذرخواهی و طلب حلالیت به جرم خود اعتراف کند ، چه مجازاتی شامل او میشود و آیا مجرم شناخته میشود یا خیر

مصطفی عبداللهی 1 اردیبهشت 1403
پاسخ

سلام اگر خود مادر عمداً موجب سقط جنین شود، به پرداخت دیه‌ی جنین محکوم می‌شود.