نحوه تغییر شماره در سامانه ثنا برای ایرانیان داخل و خارج کشور

نحوه تغییر شماره در سامانه ثنا برای ایرانیان داخل و خارج کشور

8 شهریور 1403
  /  
منتشر شده در سایر مسائل حقوقی
،

سامانه ثنا توسط قوه قضائیه با هدف ارتقاء کیفیت خدمات رسانی به کاربران و افزایش راحتی آن‌ها طراحی شده است. این سیستم امکان ارائه خدمات قضایی به صورت الکترونیکی را فراهم می‌کند، بدون اینکه افراد نیاز به مراجعه حضوری در دفاتر مرتبط داشته باشند.

متقاضیان، با ثبت‌نام در این سایت و ایجاد حساب کاربری، مجاز به استفاده از خدمات ارائه‌شده توسط این سامانه آنلاین خواهند بود. از جمله خدماتی که سایت ثنا ارائه می‌دهد، ارسال ابلاغیه‌ها و اطلاعیه‌های قوه قضاییه به صورت آنلاین برای طرفین پرونده و سایر افراد مرتبط با آن است.

در برخی موارد، افراد ممکن است به دلایل مختلف تمایل داشته باشند شماره موبایل خود که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند را تغییر دهند. در این شرایط، لازم است با مراجعه به وب‌سایت رسمی سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir اقدام به تعویض و ثبت شماره تلفن جدید خود کنند. بدین منظور، در ادامه مطالبی درباره نحوه تغییر شماره تلفن در سامانه ثنا ارائه کرده‌ایم.

نحوه تغییر شماره در سامانه ثنا

برای تغییر شماره تماس در سامانه ثنا، چندین روش مختلف وجود دارد. یکی از این روش‌ها، مراجعه حضوری به مراکز مربوطه است. در این صورت، می‌توانید با ارائه مدارک هویتی لازم به این مراکز قانونی رفته و درخواست تغییر شماره را ثبت کنید. با انجام این فرآیند، شماره تلفن شما در سامانه مذکور به‌روزرسانی شده و شماره جدید برای دریافت اطلاعیه‌های مرتبط ثبت خواهد شد.

علاوه بر این، یک روش دیگر برای تغییر شماره تلفن همراه در سامانه ثنا وجود دارد که به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. این گزینه نیازی به مراجعه حضوری ندارد و امکان تغییر شماره تنها از طریق آنلاین فراهم است؛ بنابراین می‌توانید در زمانی کوتاه و با سهولت بیشتری برای این موضوع اقدام کنید.

مراحل تغییر شماره در سامانه ثنا

در ادامه، مراحل تغییر شماره تلفن در سامانه ثنا به شکل غیرحضوری را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

  • در مرحله نخست، لطفاً آدرس اینترنتی این سامانه را به‌صورت sana.adliran.ir در مرورگر خود وارد کرده و این عبارت را در گوگل جستجو کنید.
  • پس از آنکه نتایج توسط موتور جستجوی گوگل نمایش داده شد، لازم است روی اولین سایت که تحت عنوان «سامانه ثبت نام الکترونیک قضائی» نمایش داده شده کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی باید گزینه «تغییر اطلاعات» را از میان گزینه‌های موجود در صفحه انتخاب کنید.
  • سپس قسمت شخص حقیقی را انتخاب کرده و شماره ملی و رمز شخصی ثنا را در مکان‌های مشخص شده وارد کنید.
  • در قدم بعدی، یک کد ۶ رقمی برایتان روی شماره موبایل ارسال خواهد شد. این کد را در کادر نمایش داده شده وارد کرده و روی گزینه «مرحله بعد» کلیک کنید.
  • سپس صفحه‌ای برایتان نمایش داده می‌شود که در آن باید گزینه «تغییر اطلاعات تماس» را انتخاب کنید. سپس می‌توانید شماره قبلی را در بخش شماره تلفن پاک کرده و شماره جدید را در این کادر وارد کنید. بعد از تغییر دادن شماره باید گزینه «ارسال کد امنیتی برای موبایل» را بزنید.
  • سپس یک کد ۶ رقمی بر روی شماره موبایل جدیدی که در سایت وارد کرده‌اید، ارسال خواهد شد. کد را در جایگاه تعیین شده وارد کرده و گزینه «تأیید کد امنیتی» را بزنید.

پیامک تغییر شماره موبایل در سامانه ثنا

در بخش قبلی، روند ویرایش شماره موبایل در سامانه ثنا را برایتان توضیح داده‌ایم تا در صورت نیاز، این فرآیند را به سادگی انجام دهید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، پیامکی است که به شماره موبایل شما ارسال می‌شود. همان‌طور که ملاحظه کردید، در تمامی مراحل تغییر شماره تلفن همراه در این سیستم، پیامک‌های امنیتی به شماره قبلی و جدیدتان ارسال می‌شوند، تا اطمینان حاصل شود فرآیند تغییر با حداکثر ایمنی انجام شده است.

حتی زمانی که شما اقدام به وارد کردن شماره تلفن جدید خود می‌کنید، یک کد ۶ رقمی از طریق پیامک برایتان ارسال خواهد شد و برای تکمیل فرایند تغییر شماره، الزامی است کد ارسالی را وارد کرده و تأیید کنید. در نهایت پس از موفقیت‌آمیز بودن تغییر شماره تلفن همراه، اطلاعیه‌ای مبنی بر این تغییر نیز از طریق پیامک بر روی گوشی‌تان دریافت خواهید کرد. این پیامک کاملاً متفاوت با پیام‌های حاوی کد امنیتی بوده و انجام تغییرات را به اطلاعتان می‌رساند.

تغییر شماره ثنا بدون شماره قبلی

یکی از مهم‌ترین سوالات کاربران در خصوص تغییر شماره تلفن در سامانه ثنا این است که آیا امکان تغییر شماره بدون داشتن شماره قبلی وجود دارد یا خیر. این پرسش به ویژه برای کاربرانی که ممکن است سیم‌کارت خود را گم کرده‌اند یا آن سیم‌کارت آسیب دیده باشد، اهمیت زیادی دارد.

همان‌طور که اشاره شد، دو روش برای تغییر شماره در سامانه ثنا وجود دارد: روش حضوری و روش غیرحضوری. اگر شما شماره قبلی خود را نداشته باشید، امکان استفاده از روش غیرحضوری برایتان مقدور نخواهد بود؛ زیرا در مراحل انجام این فرایند ،کد امنیتی به سیم‌کارت قدیمی ارسال می‌شود و ورود این کد، جهت ادامه‌ی فرآیند الزامی است.

بنابراین، برای تغییر شماره ثنا بدون دسترسی به شماره قبلی، تنها گزینه موجود مراجعه حضوری به مراکز مربوطه با همراه داشتن مدارک هویتی خواهد بود.

تغییر شماره تماس در سامانه ثنا برای افراد خارج از کشور

بر اساس نامه شماره ۹۰۰۰/۳۱۹۳۸/۵۵۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ قائم مقام و معاون محترم مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه به اطلاع می‌رساند دسترسی ایرانیان خارج کشور به خدمات الکترونیک قوه قضاییه اعم از ثبت نام، ابلاغ الکترونیک، اطلاع‌رسانی پرونده و سایر خدمات الکترونیک قضایی، پیرو اعلام برخی از هم‌وطنان مبنی بر عدم امکان بهره‌مندی از این خدمات به دلیل مشکلاتی مانند فراموشی رمز، انسداد خط تلفن همراه ثنا، انتقال مالکیت خط مذکور و … که منجر به عدم دریافت پیامک‌های قضایی مانند رمز موقت شده است.

بر اساس مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ کمیته استانداردسازی سامانه‌های قضایی به دلیل عدم امکان ورود به صفحه ویرایش ثنا و همچنین عدم امکان حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در داخل کشور، امکان «تغییر شماره تلفن همراه ثنا»برای ایرانیان خارج از کشور با ارائه وکالت‌نامه کاری (مدنی) در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با وجود شرایط ذیل مجاز است:

«شماره تلفن همراه جدید، باید به نام خود شخص متقاضی (مالک حساب کاربری) باشد و شماره تلفن همراه جدید، صراحتاً در وکالت‌نامه تصریح شده باشد. همچنین امکان اضافه کردن شماره همراه به عنوان شماره همیار در هر صورت مانعی ندارد چنانچه در وکالت نامه تصریح شده باشد.»بر اساس اعلامیه‌های قبلی، لازم به ذکر است که فرآیند ثبت‌نام در سامانه ثنا مستلزم احراز هویت شخص است؛ بنابراین، ارسال وکالت برای ثبت‌نام اولیه در این سیستم مجاز نیست. ثبت‌نام در سامانه ثنا تنها از طریق حضور مستقیم فرد در دفاتر خدمات قضایی یا به صورت آنلاین و غیرحضوری از طریق سامانه خدمات قضایی عدل ایران امکان‌پذیر خواهد بود.

سخن پایانی

در صورتی که شماره تلفنتان تغییر کرده یا قصد دارید شماره تلفن خودتان در سامانه ثنا را تغییر دهید، لازم است که به مراجع قانونی ذیصلاح مراجعه کنید؛ زیرا تغییر شماره ثنا به صورت آنلاین تنها برای کسانی ممکن است که شماره قبلی آن‌ها هنوز فعال و در دسترس است. در نتیجه، برای تغییر شماره ثنا بدون شماره قبلی یا تغییر شماره تلفن ثنا با کد ملی، نیاز به مراجعه حضوری متقاضی خواهد بود.

در صورتی که درباره نحوه تنظیم شکواییه و رسیدگی به دعاوی حقوقی و کیفری نیاز به مشاوره دارید، با تیم متخصص ترازو مشورت کنید. وکلای متخصص ترازو کمکتان می‌کنند تا در اسرع وقت، پرونده‌های کیفری و حقوقی‌تان را در مراجع قضایی و دادگستری به نتیجه برسانید.

سوالات متداول

آیا امکان تغییر شماره ثنا بدون شماره قبلی وجود دارد؟

برای این موضوع، تنها میتوانید به صورت حضوری به مراجع تعیین شده مراجعه کنید و امکان تغییر شماره به صورت آنلاین را نخواهید داشت.

نحوه ویرایش اطلاعات سامانه ثنا چگونه است؟

برای این موضوع باید وارد سامانه ثنا شده و بعد از احراز هویت، از طریق بخش ویرایش اطلاعات نسبت به انجام این کار اقدام کنید.

۴.۱/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه ثبت شده
Masoumeh Shahraki 18 شهریور 1403
پاسخ

سلام
اگر شماره تلفن ثبت شده در ثنا در دست کسی باشد که الان از ان شخص شاکی هستیم و نمیخواهیم این شخص متوجه اقدام قانونی ما شود چطور میشود تلفن را عوض کرد که ان شخص متوجه نشود ؟
ایا امکان دارد کد به شماره دیگری یا ایمیل ادرس فرستاده شود ؟

دلارام میری 22 شهریور 1403
پاسخ

سلام وقت بخیر. از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کنید.

مجیدبابای 10 شهریور 1403
پاسخ

شمارم عوض شده الان باخط جدیدم شماره ثنامیخواهم

مصطفی عبداللهی 11 شهریور 1403
پاسخ

سلام. به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.