ارث از مادر و تقسیم سهم ارث بعد از فوت مادر

ارث از مادر و تقسیم سهم ارث بعد از فوت مادر

آبان 1, 1399
  /  
منتشر شده در ارث
،
مقالات
،

 در مورد مسئله قانون ارث از مادر یا ارث مادری، تقسیم ارث همانند ارث پدری است. اگر همه فرزندان دختر و یا همه پسر باشند، ارث مادری به نسبت مساوی بین آنها تقسیم می‌شود و اگر تعداد فرزندان متعدد و دختر و پسر باشند، میزان ارث پسر دو برابر دختر است. در ادامه به بررسی مواردی مانند فرمول تقسیم ارث مادر، تقسیم ارث طلای مادر و سهم دختر از طلای مادر می پردازیم.

سهم ارث بعد از فوت مادر

ارث از مادر به فرزندان، تفاوتی با ارث از پدر به فرزندان ندارد. به این معنا که قانون ارث برای فرزندان از پدر و مادر یکسان است و پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

جالب است بدانید در صورتی که ورثه‌ متوفی از یک پدر و مادر باشند، ارث با قاعده ذکور دو برابر اناث تقسیم می‌شود. اما اگر اولاد از پدرهای متعدد باشند و مادر آنها یکی باشد، در این صورت تقسیم مساوی صورت می‌گیرد.

فرمول و نحوه تقسیم ارث از مادر

فرمول تقسیم ارث از مادر به شرایط مختلفی بستگی دارد که در ادامه به تفصیل توضیح داده شده است:

  • اگر متوفی دارای یک مادر، یک پدر و یک پسر باشد، به پدر و مادر یک ششم و بقیه به پسر می‌رسد.
  • اگر متوفی دارای یک مادر، یک پدر و یک دختر باشد، پدر و مادر یک ششم و دختر دو سوم را به ارث می‌برد.
  • اگر متوفی دارای یک مادر و یک دختر و پسر باشد، مادر یک ششم و بقیه به پسر و دختر به نسبت دو به یک می‌رسد.
  • اگر متوفی دارای یک مادر و دو دختر باشد، سهم مادر یک ششم و سهم هر یک از دختران دو سوم است.
  • اگر متوفی به جز پدر و مادر، یک پسر و یک دختر هم داشته باشد، پدر و مادر یک ششم و دختر و پسر بقیه را (به نسبت پسرها دو برابر دخترها) به ارث می‌برند.
  • اگر متوفی به جز مادر و پدر، دو پسر دیگر هم داشته باشد، پدر و مادر یک ششم و بقیه به طور مساوی بین پسران تقسیم خواهد شد.
  • اگر متوفی به جز پدر و مادر، دختر وهمسر هم داشته باشد، هر کدام از پدر و مادر یک ششم، دختر یک دوم و همسر یک چهارم را به ارث می‌برد.

 ارث دختر از طلای مادر

 همانطور که می‌دانید، هر وارث با توجه به جایگاه خود در طبقات سه‌گانه وراث، از اموال منقول و غیرمنقول متوفی ارث خواهد برد. حال اگر اموال به‌جامانده از متوفی طلا باشد، تقسیم ارث طلا بدین‌گونه صورت می‌گیرد:

  • ارث طلا معمولاً از متوفای زن بر جا می‌ماند، اما ممکن است اموال هر متوفایی شامل مقداری طلا باشد .
  • آن چیزی که در عرف رواج دارد این است که طلا سهم دختران متوفی است و پسران و دیگر وراث، سهمی از آن نمی‌برند .اما طبق قانون وراثت، طلا نیز جزو اموالی است که تقسیم آن باید به صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام شود .
  • اگر مادر در مورد طلای خود وصیت کرده باشد که به دخترانش برسد، این وصیت فقط در مورد یک سوم طلا مورد قبول است و مابقی آن بین وراث تقسیم خواهد شد . اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد، طلایی که به متوفی مربوط است مانند دیگر اموال او تنها به همان وارث خواهد رسید . اما اگر افراد طبقات تقسیم‌بندی سه‌گانه وراث در قید حیات باشند، به نسبت سهم‌شان طلاها بین آنها تقسیم می‌شود.
  • اگر کسی در مورد طلای متوفی ادعای وصیت به نفع خود کند، باید این وصیت با سند معتبر و شهادت شهود معتبر به اثبات برسد و مورد تایید قانونی قرار بگیرد. اگر چنین نباشد، وراث می‌توانند از تصاحب‌کننده به عنوان کلاهبردار شکایت کنند و مراحل را از طریق وکیل انحصار وراثت پیگیری کنند.
  • اگر طلایی که در اختیار زن بوده و همسرش به عنوان هدیه به او داده، مورد وصیت قرار گیرد، یک سوم آن به نفع وراث تقسیم می‌شود. ولی اگر به عنوان امانت بوده باشد، مورد وصیت در مورد آنها قبول نخواهد شد و مثل دیگر اموالی که از متوفی مانده، بین وراث به نسبت سهمشان تقسیم خواهد شد .
  • اگر تنها وارث متوفی دختر او باشد، همه ترکه به دختر تعلق می‌گیرد و اگر تنها وارث متوفی چند دختر و چند پسر باشند، همه ترکه بین آنها تقسیم می‌شود، به طوری که سهم پسران دو برابر دختران است.

تقسیم ارث زن بدون فرزند

ارث زنی که فرزند ندارد، به صورت زیر تقسیم می‌شود:

  • اگر فاقد فرزند و نوه باشد، شوهرش یک دوم از کل ترکه‌اش را به ارث می برد.
  • در صورت داشتن فرزند یا نوه، یک چهارم از کل ماترک به شوهرش ارث می‌رسد.
  • اگر زن فوت کند و وارثی جز شوهرش نداشته باشد، تمام ترکه به شوهر تعلق می‌گیرد.

شرایط ارث از مادر

 اگر زنی فوت کند و دارای پدر و مادر و زوج و چند دختر و پسر باشد، سهم هر یک از وراث به شرح زیر مشخص می‌شود:

سهم پدر یک ششم، سهم مادر یک ششم و سهم زوج یک چهارم است که جمع آن چهارده بیست و چهارم می‌شود. ده بیست و چهارم مابقی، بین فرزندان و بر این مبنا که پسران دو برابر دختران ارث می‌برند، تقسیم می‌شود.

ارث از مادر به دختر

سهم دختر از ارث پدر و مادر با یکدیگر فرقی ندارد و کاملاً مشابه است. یعنی همان قانون تقسیم ارث بین فرزندان در صورت فوت پدر، در مورد مادر نیز اجرا می‌شود.

در این مقاله در مورد قانون ارث از مادر، تقسیم ارث طلای مادر بعد از فوت او و سهم دختر از طلای مادر، اطلاعاتی در اختیار شما گذاشتیم، جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر به مشاوران پلتفرم حقوقی ترازو مراجعه کنید. 

سوالات متداول

۱. بعد از فوت مادر اموالش به چه کسی میرسد؟

ارث زن به پدر و مادرش، همسر و فرزندانش (در صورت وجود هرکدام) می‌رسد.

۲. طلای مادر بعد از فوت به دخترش می‌رسد یا پسرش؟

از لحاظ قانونی باید مانند سایر اموال بین ورثه تقسیم شود. ولی در عرف، بازماندگان طلای مادر را با توافق به دختران او می‌دهند.

۴.۸/۵ - (۲۶ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۸ دیدگاه ثبت شده
بنیامین آبان 28, 1401
پاسخ

سلام دوتاخواهرام بعد فوت مادرم طلاجات و پول نقدمادرم رابرداشتن وبه برادر بزرگم و حتی پسرخاله ام که مادرم بزرگش کرده بودسهمشودادندوالان دوسال منوامروزوفرداروهوانگه داشتندویک ماهیه شکایت کردم ودوبارشورای حل اختلاف رفته الان منکرتمامی طلاها وپولهای مادرم شدن و دادگاه میگه مدارک بیارمن چگونه میتوانم اثبات کنم وحقموبگیرم زنم وپسربزرگمومیتونم به عنوان شاهدببرم ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس حقوقی ترازو آذر 2, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
با شهادت شهود میتونید ثابت کنید.

مادر خرداد 19, 1401
پاسخ

سلام وقتتون بخیر
مادری که چیزی به نام نداشته بعد از فوتش، فرزندان میتوانند از پدر طلب ارث مادر کنند

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 19, 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
فرزندان میتونند به نسبت سهم الارث از حقوق مالی شما مثل مهریه، ارث مطالبه کنند.

حسن اسفند 23, 1400
پاسخ

سلام.ببخشید مادرم قبل از فوت جلو همه برادر و خواهرام گفته خونه مال منه چون همشون خونه دارن جز من دوتا از فامیلمان هم شاهد بودن آیا قابل اثباته؟

کارشناس حقوقی ترازو اسفند 23, 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر حسن عزیز.
هر شخص فقط تا یک سوم اموال خودش رو میتونه وصیت کنه و وصیت بیشتر از یک سوم در صورتی معتبره که سایر وراث موافقت کنند. ثانیا وصیت شفاهی در صورتی واجد اعتباره که سایر وراث و اشخاص ذینفع موافق باشند. اگه در قالبی غیر از وصیت مانند هبه انجام شده باشه با ادله قوی قابل اثبات هست. پیشنهاد میکنم از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا با بررسی دلایل شما، به طور تخصصی و دقیق شما رو راهنمایی کنند.
موفق باشید.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

Kosar اسفند 23, 1400
پاسخ

سلام ، عمه من فوت شده
۱ پسر داره که از همسر اولش هست
مجدد ازدواج کرده بود که شوهرش ۵ بچه داشت
الان برای ارث طلاش دقیقا چی میشه ؟
پدر و نامادریش هم در قید حیات هستند .
طبق فرمایشات شما گفتید ۱ ششم به پدر و مادر میرسه و بقیش به پسرش درسته؟
ممنون میشم جواب بدید
کلی سرچ کردم ولی چیزی راجب وسایل شخصی اعم از لباس و اینجور چیزای خانم چی میشه بعد از فوتش .
اگه اطلاعی از این موضوع هم دارید ممنون میشم جواب بدید

کارشناس حقوقی ترازو اسفند 23, 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر کوثر عزیز
بله سهم الارث به همین میزانه البته به شرطی که ازدواج دوم، دائم باشه همسر ایشون ارث میبرن نه ازدواج موقت. در خصوص همه اموال از جمله مواردی که فرمودید تقویم انجام میشه( قیمت گذاری ) و یعد از پرداخت دیون متوفی آن چه باقی مونده به نسبت سهم الارث تقسیم میشه.
موفق باشید

امیرعلی اسفند 23, 1400
پاسخ

خواهرم بدون هماهنگی با ما بقیه وراث اقدام به فروش طلای مادرم کرده و حالا که مادرم فوت شده بهش گفتیم طلاها رو بیار میگه من دوتا از النگوهای مادر رو فروختم و میگه که بعنوان قرض از مادرم گرفتم که تا بعد از یکسال پولش رو برگردونه و بهش گفتم مدرک بیار که با اجازه خودش بوده که بهمون مدرکی نشون نداده و میگه لفظی بهم گفته آیا این جرم محسوب می‌شود و قابل پیگیری است یا خیر؟

کارشناس حقوقی ترازو اسفند 23, 1400
پاسخ

سلام و وقت بخیر
اگر بدون اجازه اقدام به انتقال کرده باشند و ارزش طلاها تا صد میلیون تومان و کمتر باشد، هر یک از وراث میتونن ظرف ۶ ماه از تاریخ فوت تحت عنوان انتقال مال غیر شکایت کنن. اگه این مهلت سپری شده باشه، دیگه جرم قابل پیگیری نیست و تنها میتونید از طریق طرح دعوای حقوقی مطالبه رو انجام بدید.
موفق باشید.

مائده آذر 7, 1400
پاسخ

سلام وقت بخیر
قانون تقسیم ارث مادر درصورتیکه شوهر در قید حیات نباشه و مادر دارای ۳ فرزند دختر و ۱فرزند پسر باشد چطوریه؟

پاسخ

سلام مایده عزیز
هر دختر یک پنجم و پسر دو \نجم ارث خواهد برد.
موفق باشید

Sara آبان 15, 1400
پاسخ

سلام وقت بخیر اگر مادر وصیت کند که به طور مساوی بین بچه های دختر و پسر تقسیم شود قانون قبول میکند؟؟؟ و برای اجرای این وصیت نامه باید مادر چه کار کند و کجا ازلحلظ قانونی وصیت کند؟

کارشناس حقوقی آبان 23, 1400
پاسخ

سارای غزیز سلام.
طبق قانون هر فرد تنها می‌تواند نسبت به یک سوم اموال خود وصیت کند بنابراین مادر نیز تنها می‌تواند برای یک سوم اموال خود وصیت به تقسیم مساوی کند. بقیه اموال طبق قانون ارث تقسیم خواهد شد.

علیرضا خرداد 20, 1400
پاسخ

پسری هستم که زن و بچه ندارم،اما مادر و یک خواهر تنی و یک خواهر ناتنی و دو برادر تنی دارم،آیا میتوانم تمام اموال خود را به یکی از برادران تنی بدهم یا همه را به مادرم و دیگر برادر و خواهران تنی و ناتنی ام از ارث چیزی نبرن،،،،،اگر می‌شود تمام اموال خود را به یکی از این دو نفر(مادر و یا برادر تنی) وصیت کنم چگونه است و اگر نمی‌توانم راهکار چیست که فقط این دو نفر از اموالم ارث ببرن،،،،چون بقیه خواهر و برادرم از نظر مالی تامین هستن و فقط برادر کوچکم و مادرم از نظر مادی در مضیقه هستن،لطفا راهنماییم کنید،ممنون از شما

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 22, 1400
پاسخ

سلام دوست عزیز. اگر با برادران و خواهرات ناتنی شما از پدر یکسان باشند اصولا ارثی نمی‌برند ولی در غیر این صورت ارث خواهند برد. در وصیت شما می‌توانید فقط نسیت به یک سوم اموال خود تصمیم‌گیری کنید. مگر اینکه اموال را قبل از مرگ به نام این افراد کنید و آن‌ها اموال را به شما صلح عمری کنند که تا پایان عمر بتوانید از آن استفاده کنید.

سیمین دخت اردیبهشت 3, 1400
پاسخ

اگه خودمادر وصیت کنه که طلاشو به دخترش بده ولی وصیت لفظی باشه ثبت نشده باشه پسراش میتونن ادعای ارث کنن؟

کارشناس حقوقی ترازو اردیبهشت 5, 1400
پاسخ

سلام دوست عزیز. شما باید این وصیت رو اثبات کنید که معمولا در این موارد بسیار سخت خواهد بود. وجود دو شاهد مرد شاید بتونه به اثبات کمک کنه ولی باز هم احتمال پذیرشش پایینه.