اجرا گذاشتن سفته یا نحوه وصول سفته

اجرا گذاشتن سفته یا نحوه وصول سفته

آبان 23, 1399
  /  
منتشر شده در مقالات
،
اسناد تجاری
،

اجرا گذاشتن سفته یا وصول سفته یکی از موارد متداول مراجعین به کارشناسان حقوقی است. همانطور که می‌دانید به سندی تجاری که به وسیله‌ آن فرد تعهد می‌کند مبلغی مشخص را عندالمطالبه یا در زمانی معیّن به شخصی دیگر بپردازد، سفته می‌گویند. در مبادلات تجاری بازار به دلیل پرکاربرد بودن اسنادی مانند چک و سفته، عدم پرداخت مبلغ سفته در زمان معین یکی از اتفاقات پرتکرار است. بنابراین کسانی که از سفته استفاده می‌کنند، باید حتما از نحوه‌ اجرا گذاشتن سفته و وصول آن اطلاع داشته باشند.

نحوه وصول سفته؛ سریعترین راه وصول سفته چیست؟

به مطالبه‌ قانونی وجه سفته، واخواست یا اجرا گذاشتن سفته می‌گویند که به گواهی عدم پرداخت چک نیز شباهت دارد. با این کار دارنده نشان می‌‌دهد که با وصول سفته می‌خواهد از طریق قانونی وجه خود را از صادرکننده و ضامن‌های او طلب کند، زیرا به محض صدور واخواست در مراجع قانونی، ابلاغیه‌ای هم برای متعهدان ارسال می‌شود.

مسئولیت ظهرنویس یا پشت‌نویس

باید بدانید که اگر متعهدان سفته بیش از یک نفر باشند، یعنی یک یا چند نفر پشت سفته را امضا کرده باشند، در مقابل پرداخت وجه آن مسئولیت تضامنی خواهند داشت. طبق ماده ۲۸۶ قانون تجارت، دارنده برات تنها تا یک سال از تاریخ اعتراض به عدم تادیه می‌تواند به ظهرنویسان برات مراجعه کند. اگر چه به موجب رای وحدت رویه شماره ۵۹۷ مورخ ۱۲/۰۲/۱۳۷۴، «ظهرنویس» در این ماده به معنای مصطلح کلمه بوده و ناظر به شخصی که به عنوان ضامن برات را امضا کرده نیست. بنابراین با توجه به هدف اصلی از ضمانت، هیچ محدودیتی برای مراجعه به ضامن‌های برات جهت تادیه مبلغ وجود ندارد.

اگر دارنده بخواهد بر علیه صادرکننده و ضامن با هم واخواست تهیه کند، باید در برگه‌ واخواست و در قسمت خوانده، هم نام صادرکننده و هم نام ضامن را درج کند. در قسمت شرح خواسته نیز می‌تواند تقاضای محکومیت هر دو را به ثبت برساند.

نحوه‌ تنظیم سفته

بر اساس ماده‌ ۳۰۸ قانون تجارت، علاوه بر مهر و امضا در سفته، باید تاریخ نیز درج شده باشد و هم‌چنین مبلغ موردتعهد باید در آن ذکر شود. علاوه بر این در سفته قسمتی برای نام و نام خانوادگی و نشانی محل سکونت صادرکننده دارد که نوشتن آنها ضروری است.

اگر می‌خواهید این سند برای شخص خاصی قابل وصول باشد، باید حتما نام و مشخصات او را در قسمت گیرنده درج کنید. البته سفته را می‌توان در وجه حامل نیز نوشت که در این صورت کسی که آن را در دست دارد، می‌تواند وجه آن را مطالبه کند.

اجرا گذاشتن سفته تاریخ گذشته

اگر در مهلت قانونی یعنی ده روز پس از تاریخ تعهد، برای اجرا گذاشتن سفته اقدام نشود، این سند تجاری مزایای حقوقی خود را برای مطالبه در مراجع قانونی از دست خواهد داد، یعنی دیگر به عنوان یک سند عادی تلقی می‌شود.

در این شرایط برای این که شخص بتواند طلب خود را وصول کند، می‌تواند آن را همراه ارائه دادخواست به دادگاه و به عنوان مدرک طلب، به پرونده ضمیمه کند. به عبارتی بدون واخواست هم می‌توانید سفته را وصول کنید ولی فقط به عنوان یک رسید معمولی به محکمه ارائه می‌شود.

مدت اعتبار سفته تاریخ دار

همانطور که گفته شد، ظرف مدت ده روز از تاریخ سررسید سفته، باید نسبت به واخواست آن اقدام کرد تا سفته سند تجاری محسوب شود. بعد از واخواست، مدت یک سال از تاریخ واخواست فرصت دارید تا علیه صادرکننده و ظهرنویسان اقدام کنید. بعد از گذشت این یک سال، دیگر امکان اقدام علیه ظهرنویسان وجود نداشته و تنها علیه صادرکننده می‌توان اقدام به شکایت نمود.

هزینه‌ اجرا گذاشتن سفته

وقتی می‌خواهید به عنوان یک سند تجاری و از طریق حقوقی برای اجرا گذاشتن سفته اقدام کنید، طبیعتا باید مبلغی را برای انجام عملیات حقوقی به مراجع قانونی بپردازید. مقدار این مبلغ کاملا بستگی به مبلغ سفته خواهد داشت. قسمتی از این هزینه برای صدور واخواست و بخشی نیز مربوط به ارائه‌ دادخواست است.

به عنوان مثال برای مبلغ ۵۰ میلیون تومان، باید دو درصد از آن را به عنوان هزینه‌ اجرا گذاشتن سفته و سه درصد برای تنظیم دادخواست بپردازید. البته اگر استطاعت پرداخت نداشته باشید، می‌توانید تقاضای اعسار از پرداخت را در دادگاه ثبت کنید. گفتنی است اگر مبلغ سند تا ۲۰ میلیون تومان باشد، رسیدگی به آن به عهده‌ شورای حل اختلاف است و اگر بیشتر باشد، این امر در صلاحیت دادگاه است.

اجرا گذاشتن سفته بدون تاریخ

اگر در قسمت تاریخ سند زمان دقیق معیّن نشود، معمولا برای اجرا گذاشتن سفته به یکی از روش‌های زیر عمل می‌شود که هر کدام شرایط وصول خودش را خواهد داشت:

  1. ممکن است در قسمت تاریخ بنویسند: به محض رؤیت یا عندالمطالبه، که در این صورت هر زمان که دارنده آن را برای وصول نزد صادرکننده ببرد، باید وجه مندرج در آن به فرد دارنده پرداخت شود.
  2. اگر زمان پس از رؤیت تعیین شود، مثلا در قسمت تاریخ بنویسند که پانزده روز پس از رؤیت، صادرکننده مکلف است ظرف این مدت مبلغ را بپردازد.
  3. گاهی هم در قسمت تاریخ، زمانی به نسبت تاریخ صدور آن درج می‌شود که در همان موعد صادرکننده مکلّف به پرداخت وجه خواهد بود.

امّا اگر سفته بدون تاریخ و هیچ نوشته‌ای صادر شود، دارنده می‌تواند آن را هر زمان که بخواهد پس از درج تاریخ، برای صدور واخواست و مطالبه نزد مراجع قانون ببرد.

حکم جلب سفته چقدر طول میکشد؟

از ابتدای طرح شکایت تا مراحل پرداخت مبلغ سفته حدود ۷۰ روز زمان طول می کشد که در صورت عدم پرداخت پس از این مدت، شاکی می تواند حکم جلب صادرکننده سفته را بگیرد.

مراحل شکایت سفته

پیش از این اشاره شد که حداکثر ده روز پس از تاریخ سررسید، باید برای اجرا گذاشتن سفته اقدام کنید. در غیر این صورت سفته به عنوان سند عادی محسوب شده و قابلیت پیگرد حقوقی نخواهد داشت.

برای اجرا گذاشتن سفته ابتدا باید به اداره‌ واخواست دادگستری مراجعه کنید و پس از صدور آن علیه صادرکننده، دادخواست حقوقی تنظیم کنید. پس از این کار، برای صادرکننده ابلاغیه و سپس احضاریه فرستاده می‌شود تا او را از طریق قانونی ملزم به پرداخت وجه کنند. البته طی مراحل دادرسی می‌توانید تقاضای توقیف اموال نیز برای گرفتن طلب خود داشته باشید.

قابلیت انتقال سفته

طبق مقرراتی که برای این سند تجاری در نظر گرفته شده است، دارنده می‌تواند آن را به فرد دیگری نیز انتقال دهد. عبارتی با عنوان «حواله کرد» روی سفته موجود است که به فرد اجازه می‌دهد آن را به شخص دیگری حواله کند.

نحوه به اجرا گذاشتن سفته ضمانت

سفته ضمانت، سفته‌ای است که فرد برای تضمین حسن انجام کار به کارفرما می‌دهد. در این نوع از سفته، به جای تاریخ سررسید، عبارت «ضمانت بابت حسن انجام کار» درج خواهد شد. برخلاف سفته‌های دیگر، این نوع از سفته باید در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین امکان اجرا از طریق ثبت برای آن وجود ندارد. کارفرما باید عدم انجام کار و یا ورود ضرر را در دادگاه اثبات کرده و پس از آن اقدام به وصول سفته کند.

آیا مبلغ سفته قسط بندی می‌شود؟

پس از تشکیل جلسه‌ دادرسی در شورای حل اختلاف یا دادگاه که بستگی به مبلغ سفته دارد، صادرکننده می‌تواند تقاضای اعسار داشته باشد. یعنی ادعا کند که قدرت پرداخت مبلغ را به صورت یک جا ندارد و برای این کار شهادت شاهدان معتبر الزامی است.

وقتی دادگاه تقاضای صادرکننده را پذیرفت، می‌توانند بسته به درآمد فرد و به صورت توافقی، مبلغی را برای پرداخت ماهیانه تعیین کنند و دارنده نیز حق دارد برای قسط بندی کردن ضامن طلب کند که این امور با توافق حاصل می‌شود.

آیا سفته زندان دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، امکان پیگیری سفته به صورت کیفری وجود ندارد. پس در قانون، مجازات حبس برای صادرکننده تعریف نشده است. امّا پس از ارائه‌ دادخواست و تشکیل جلسه دادرسی، اگر شخص نتواند مبلغ بدهی خود را پرداخت کند، ممکن است قرار بازداشت برای او صادر شود.

البته شخص می‌تواند با تقاضای اعسار از بازداشت رها شده و به صورت اقساطی بدهی خود را تسویه کند که اگر در این مورد هم به تعهد خود عمل نکند، دادگاه می‌تواند قرار بازداشت را صادر کند تا صادرکننده مبلغ را بپردازد.

سخن پایانی

اسناد تجاری از گذشته تا امروز نقش مهمی در مبادلات تجاری داشته‌اند، به همین دلیل اطلاع از مقررات و قوانین مربوط به آنها ضروری است. اکنون که از مقررات مربوط به اجرا گذاشتن سفته، مدت زمان و هزینه آن و نحوه وصول و مراحل وصول سفته مطلع شدید، باید بدانید که طی کردن مراحل حقوقی برای وصول آن نیاز به تجربه و آگاهی کامل از مواد قانونی خواهد داشت. البته در صورت مراجعه به پلتفرم حقوقی ترازو دیگر نگران این موضوع نخواهید بود.

سوالات متداول

۱. آیا سفته حکم جلب و زندان دارد؟

سفته مانند چک حکم جلب ندارد و حقوقی است، ولی در صورت محکومیت به پرداخت مبلغ سفته و نپرداخت آن، می‌توان حکم جلب گرفت.

۲. شکایت و حکم جلب سفته چقدر زمان میبرد؟

از ابتدای طرح شکایت تا مراحل پرداخت مبلغ سفته، حدود ۷۰ روز زمان طول می‌برد که جزئیات آن را به طور کامل در این بخش بیان کرده‌ایم.

۳. چگونه سفته را به اجرا بگذاریم؟

از طریق اداره واخواست دادگستری، ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ سررسید باید اقدام کرده و سپس دادخواست داد.

۴. آیا سفته شاهد میخواهد؟

خیر. امضای متعهد به تنهایی سبب ایجاد مسئولیت برای او می‌گردد.

۴.۱/۵ - (۱۳۴ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۲۱ دیدگاه ثبت شده
صادق شهریور 13, 1400
پاسخ

سلام وقت بخیر من از کسی سفته گرفتم داخل سفته فقط امضا واثر انگشت ومبلغ سفته رو نوشتم ادرسی چیزی نوشته نیست نشونی هم که از طرف دارم از اونجا رفته فقط یک شماره تلفن دارم ازش ایا میتونم از طریق شماره تلفنی که دارم سفته رو به اجرا بزارم ونقد کنم؟

کارشناس حقوقی ترازو شهریور 29, 1400
پاسخ

سلام صادق عزیز
بله امکان‌پذیر هست. ایشون رو مجهول‌المکان اعلام کنید.

حامد مرداد 19, 1400
پاسخ

سلام من در شرکتی کار میکردم و مبلغ صد میلیون ضمانت سفته دادم اما روش ننوشم حسن انجام کار و از ان شرکت اخراج شدم و حالا کارفرما سفته رو نمیده و میگه اجراش میزارم قرارداد کار هم ندارم چکار باید بکنم

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 20, 1400
پاسخ

سلام حامد عزیز؛
بهترین کار معرفی دو شاهد برای اثبات این موضوع نزد مقام قضایی است.

Enayat مرداد 4, 1400
پاسخ

سلام وقت بخیر
مبلغ ۸۰ت از کسی سفته دارم از تاریخ وصول ۴ماه گذشته وامروز وفردا کردن برای وصول چه باید کرد آیا می توان دیرکرد وصول رو هم خواستار بود به چه صورت؟

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 7, 1400
پاسخ

سلام دوست عزیز
می‌تونید واخواست سفته رو براشون ارسال کنید و از زمان واخواست خسارت تاخیر تادیه رو هم ازشون دریافت کنید. برای وصول سفت با توجه به مبلغ باید به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی مراجعه کنید.

علی تیر 23, 1400
پاسخ

سلام صد میلیون سفته دارم از کسی سه سال پیش تاریخ سررسید بوده البته طرف امروز و فردا کرد تا اینکه از تاریخش گذشته آیا میتونم پیگیری کنم

کارشناس حقوقی ترازو تیر 28, 1400
پاسخ

سلام علی عزیز بله در دادگاه می‌تونید موضوع رو پیگیری کنید.

حمید جهانیان خرداد 19, 1400
پاسخ

با سلام و تشکر
من از شخصی سفته دارم ۱۷روز ازش گذشته حدود ۷میلیون تومان هم دادم دفتر الکترونیک قضایی شکایت کردم آیا برای روز دادگاه باید بگم برای چه کاری سفته رو گرفتم یا مدرک ارایه کنم یا خود سفته کافیه ممنون

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 22, 1400
پاسخ

سلام حمید عزیز. خیر نیاز به مدرکی نیست و صرف وجود سفته کفایت می‌کنه.

فاطمه مهر 16, 1400
پاسخ

سلام من از کسی بابت قرض ده میلیون سفته گرفتم سال نودو چهار اا امروز صبر کردم ولی ایشان پرداخت نکردند برای شکایت و پیگیری و ضررو زیان این چند سال باید به کجا مراجعه کنم چون پیشخوان قضایی گفتند ما انجام نمیدیم

پاسخ

سلام فاطمه عزیز
با توجه به اینکه جزییات سفته ها رو باید دید تا بشه نظر داد بهتره از طریق لینک زیر با وکلای ما مشورت کنید
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

Saeed خرداد 14, 1400
پاسخ

سلام خسته نباشبد
۶۰میلیون سفته دارم از یکی فقط امضا واثرانگشت زده
میتونم اقدام کنم براش؟حکم جلب میتونم بگیرم آخه طرف مقابل اموال بنام نداره

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 15, 1400
پاسخ

سلام سعید عزیز
میتونید واخواست بدید و سپس در دادگاه مطالبه اون رو بخواهید. اگر مالی به نام نداره امکان تقسیط بدهی از طریق حقوق یا درآمدش وجود داره.

فردوس دی 20, 1400
پاسخ

سلام بنده ازبکی ۶۰ میلیون سفته در سه برگ دارم رفتم دفتر قضایی برای اقدام گفتن دومیلیون سیصد تقریبا هزینه داره من از عهده پرداختش بر نمیام از تاریخش ۹ روز هم داره میگذرد بهترین راهکار چیه برای اجرا گذاشتن با این شرایط مالی لطفا راهنمایی بفرمایید سپاسگزارم

پاسخ

سلام فردوس عزیز
شما میتونین همزمان با دادخواست مطالبه سفته ادعای اعسار از هزینه دادرسی بکنید تا دادگاه بررسی کنه و در صورت قبول اعسار شما پرونده به جریان بیفته
موفق باشید

مهدی اردیبهشت 19, 1400
پاسخ

سلام یه سفته از کسی گرفتم هیچی داخلش ننوشتم حتی تاریخ و طرف فقط اسم فامیلشو نوشته و امضا کرده آیا برای وصول کردنش لازمه چیزی داخلش بنویسم یا حتی تاریخ بزنم؟

کارشناس حقوقی ترازو اردیبهشت 19, 1400
پاسخ

سلام مهدی عزیز
خیر صرف امضا و اسم کافیه و در واقع صادرکننده این اختیار رو به دارنده داده که مبلغ رو وارد کنه

پروانه اردیبهشت 15, 1400
پاسخ

سلام شخصی به من سفته داده ولی ایشون الان تو زندان هستن،،من چیکار میتونم بکنم مرلعم سفته رو از کی میتونم بگیرم از تاریخ سفته هم یک ماه گذشته

کارشناس حقوقی ترازو اردیبهشت 19, 1400
پاسخ

سلام پروانه عزیز. زندانی‌کردن آخرین راه برای دریافت بدهی است. شما میتونید هر زمانی مالی از ایشون یافتید به اجرائیه برید و مال رو توقیف کنید

حمید اردیبهشت 1, 1400
پاسخ

آقا سلام من سفته کسی رو برای ضمانت براش پشت نویسی کردم الان یارو نیست گم و گور شده سفته رو اجرا گذاشتن من که ندارم پول سفته اونو بدم چیکار کنم میگن تو ضمانت کردی باید تو بدی

کارشناس حقوقی ترازو اردیبهشت 5, 1400
پاسخ

سلام حمید عزیز. چون ضمانت کردید باید از عهده اون بر بیایید. بعد از اینکه فرد پیدا شد می‌تونید برای دریافت پولتون بهش مراجعه کنید.

nemati اردیبهشت 1, 1400
پاسخ

سلام اگر برای سفته تاریخ مشخص نکنیم می توان آنرا وصول کرد؟

کارشناس حقوقی ترازو اردیبهشت 5, 1400
پاسخ

سلام دوست عزیز. عدم وجود تاریخ در سفته به معنای حال بودن است و اشکالی ایجاد نمی‌کند.