نحوه گرفتن گواهی انحصار وراثت المثنی چگونه است؟

نحوه گرفتن گواهی انحصار وراثت المثنی چگونه است؟

21 شهریور 1403
  /  
منتشر شده در ارث
،

هر شخص ممکن است دارایی و دیونی داشته باشد. کاربرد گواهی انحصار وراثت بعد از فوت مشخص می‌شود، با فوت اشخاص تمام ترکه اعم از اموال و دارایی ها، دیون متوفی، به ورثه قانونی منتقل می گردد، اما این انتقال به خودی خود صورت نمی گیرد و کاربرد گواهی انحصار وراثت در زمان انتقال اموال این است که ورثه قانونی متوفی چه کسانی هستند و به چه میزان به آنها ارث میرسد. حال ممکن است شرایطی پیش بیاید که نیاز به دریافت گواهی انحصار وراثت المثنی داشته باشید. در ادامه درباره این که گواهی انحصار وراثت المثنی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است، صحبت خواهیم کرد.

گواهی انحصار وراثت چیست و چه کاربردی دارد؟

انحصار وراثت به معنای تایید و شناسایی ورثه فرد یا افراد متوفی و میزان حقوق و اموالی که به هر یک از وراث تعلق می‌گیرد، است. این اقدام به منظور تشخیص و اثبات حقوق و ارث وراث است. گواهی انحصار وراثت طبق مفاد قانونی، از طرف شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت فرد فوت شده صادر می‌شود.

بررسی این موضوع از سوی دادگاه و مراجع ذیصلاح، با توجه به قوانین حقوقی و قضایی را انحصار وراثت می‌گویند. همچنین رای صادر شده نهایی در مورد تعیین سهم الارث وراث از اموال منقول و غیرمنقول را گواهی انحصار وراثت اطلاق می‌کنند. برای مطالبه سهم الارث، ابتدا باید وراث و سهم الارث هر کدام از آنها مشخص و اثبات شود. این موضوع معمولاً از طریق ارائه مدارک و اثبات‌نامه‌‌های مربوط به وراثت و حقوق وراث در دادگاه بررسی می‌شود.

گواهی انحصار وراثت المثنی چیست ؟

گم شدن برگه انحصار وراثت از مواردی است که بنا به دلایل گوناگون برای ورثه اتفاق می‌افتد. اگر گواهی فوت مفقود شده باشد، امکان دریافت مجدد آن از سامانه اینترنتی ثبت احوال وجود دارد. همچنین در صورت مفقود شدن شناسنامه متوفی، امکان صدور دوباره آن از طریق رای دادگاه در صورت نیاز وجود دارد. اما اگر برگه انحصار وراثت مفقود شود، شما نیاز به برگه دومی خواهید داشت که در اصطلاح به آن گواهی انحصار وراثت المثنی گفته می‌شود.

مدارک لازم برای گرفتن گواهی المثنی

اما اگر نیاز به دریافت برگه المثنی انحصار وراثت داشتید، چه مدارکی را باید ارائه دهید؟ این کار چندان سخت نبوده و کافی است مدارک هویتی متوفی و مدارک هویتی یکی از وراث را در اختیار داشته باشید. یعنی کافی است گواهی فوت متوفی، شناسنامه و کارت ملی متوفی به همراه مدارک هویتی یکی از ورثه را در اختیار داشته باشید تا بتوانید اقدام به گرفتن انحصار وراثت المثنی کنید.

برای گرفتن گواهی انحصار وراثت المثنی به کجا باید مراجعه کنیم؟

برای دریافت گواهی انحصار وراثت المثنی، ورثه باید به شورای حل اختلاف صادر کننده گواهی اولیه مراجعه نمایند. پس از مراجعه به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی، هر یک از ورثه یا ذینفعان می‌توانند درخواست صدور کپی برابر اصل انحصار وراثت نمایند.

البته این تنها زمانی است که شما قبلا یک بار اقدام به گرفتن گواهی انحصار وراثت کرده باشید. برای اخذ گواهی انحصار وراثت به طور خلاصه ابتدا ورثه باید مدارک لازم را تهیه نمایند. برای تهیه استشهادیه محضری، ورثه باید فرم مخصوص استشهادیه را در دفاتر اسناد رسمی تکمیل نمایند. توجه کنید که برای تکمیل فرم استشهادیه به امضای ۳ نفر شاهد نیاز دارید.

پس از گواهی شدن فرم استشهادیه توسط دفتر اسناد رسمی، مرحله بعدی مراجعه به دفتر الکترونیک خدمات قضایی است. با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی وراث می‌بایست دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت ارائه نمایند.

پس از ارائه دادخواست، شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی نسبت به انتشار آگهی حصر وراثت نامحدود در روزنامه اقدام می‌کند. شورای حل اختلاف به منظور این که اطمینان حاصل کند شخص ذینفع دیگری جز متقاضیان وجود ندارد، یک آگهی در روزنامه منتشر می‌کند. یک ماه فرصت می‌دهد تا چنانچه شخصی ادعای ذینفع بودن دارد مراجعه کند. در غیر این صورت پس از گذشت یک ماه گواهی حصر وراثت نامحدود توسط شورای حل اختلاف صادر می‌شود.

سخن پایانی

بی شک گرانبهاترین میراثی که انسان برای فرزندان و نسل بعد از خود بر جای می‌گذارد، علوم و تجربیات آنهاست . با این وجود اختلافات بسیاری بین خانواده ها بر سرتقسیم مال و ثروت به وجود آمده است، به همین علت قانونگذاران تمام کشورها موظف هستند تا در مورد ارث ونحوه تقسیم آن قوانین و مقرراتی وضع نمایند و دستگاه‌های قضایی موظفند تا بر حسن اجرای این مقررات نظارت داشته باشند و در موارد اختلاف نسبت به رفع آن اقدام نمایند.کارشناسان و وکلا ما در پلتفرم ترازو آمادگی لازم را جهت ارائه مشاوره و وکالت در زمینه دریافت گواهی انحصار وراثت و تقسیم ارث، به شما مخاطبین محترم را دارد.

سوالات متداول

گواهی انحصار وراثت المثنی چیست؟

در صورت مفقود شدن گواهی انحصار وراثت، برای انجام امور اداری نیاز به گواهی المثنی وجود دارد که در واقع این گواهی همان گواهی انحصار وراثتی است که مجدد برای ورثه صادر شده است.

برای دریافت گواهی انحصار وراثت المثنی به کجا باید مراجعه کرد؟

برای دریافت گواهی انحصار وراثت المثنی به شورای حل اختلافی که بار نخست اقدام به صدور انحصار وراثت کرده است باید مراجعه کرد.

امتیاز دادن به این مقاله

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *