ارث از فرزند؛ قانون ارث برای فرزند فوت شده چیست؟

ارث از فرزند؛ قانون ارث برای فرزند فوت شده چیست؟

آبان 4, 1399
  /  
منتشر شده در ارث
،
مقالات
،

یکی از موارد مهم در تقسیم ارث و مباحث تقسیم ترکه، ارث از فرزند است. ارث از فرزند فوت شده خصوصا فرزند پسر، از جمله مباحث مهمی است که نکات حقوقی خاص خود را دارد. عدم آگاهی در مورد مسائل حقوقی منجر به ضایع شدن حق و حقوق شما می‌شود. بنابراین بد نیست تا حدودی با مسائل حقوقی در این زمینه آشنایی داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم درمورد ارث فرزند فوت شده توضیحاتی به شما ارائه دهیم. این موارد ممکن است در زندگی روزمره، برای هر شخصی رخ دهد. اگر به این موضوع علاقه دارید و یا پرسش‌هایی در مورد ارث از فرزند و نحوه تقسیم آن برایتان پیش آمده، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

شرایط ارث مادر و پدر از فرزند

 در مورد ارث والدین از فرزند فوت شده، بر اساس قوانین باید گفت که:

با توجه به این که والدین از وراث طبقه اول محسوب می‌شوند و در زمان فوت فرزندشان زنده بوده‌اند، از فرزند فوت شده‌ خود ارث می‌برند. این قانون در مورد تمام اموال به‌ جامانده و حتی دیون و بدهی‌های متوفی نیز صدق می‌کند.

اگر فرزند فوت شده همسر یا فرزندی نداشته باشد، پدر دو سوم و مادر یک سوم از او ارث خواهد برد. در این فرض اگر هر یک از پدر یا مادر تنها وارث فرزند باشد، تمام اموال به او خواهد رسید.

اگر فرزند فوت شده خود دارای فرزند باشد، چند حالت ممکن است رخ دهد. اگر آن فرزند یک دختر باشد، سهم هر یک از پدر و مادر یک ششم ترکه و سهم دختر نصف آن خواهد بود و ما بقی باید بین تمام وراث به نسبت فرض آنها تقسیم شود.

اگر فرزندان او چند دختر باشند، سهم تمام دخترها دو سوم ترکه خواهد بود که به طور مساوی بین آنها تقسیم می‌شود و فرض هر یک از پدر و مادر یک ششم و مابقی اگر باشد، بین تمام ورثه به نسبت فرض آنها تقسیم می شود.

چنانچه وراث فرزند فوت شده، پدر و مادر و فرزندان پسر او باشند، سهم هر کدام از پدر و مادر از ترکه، یک ششم بوده و بقیه ترکه به فرندان می‌رسد.

البته در مورد مادر اگر حاجب برای او وجود داشته باشد، دیگر از مازاد بر یک ششم سهم خود چیزی نخواهد برد. حاجب مادر به معنی آن است که وقتی برای میت چند برادر یا خواهر باشد، در این صورت مادر میّت از بردن بیش از یک سدس محروم می‌شود؛ مشروط بر این‌که:

  • لااقل دو برادر یا یک برادر با دو خواهر یا چهار خواهر باشند.
  • پدر آنها زنده باشد.
  • از ارث ممنوع نباشد مگر به سبب قتل.
  • ابوینی یا ابی تنها باشند.
حتما بخوانید:مشاوره انحصار وراثت

سهم ارث پدر و مادر از فرزند پسر متاهل

درصورتی‌که فرزند فوت شده متاهل باشد، ارثیه بین پدر و مادر و همسر و فرزندان، بنا به میزان سهمشان تقسیم خواهد شد. درصورتی‌که متوفی فرزندی نداشته باشد، سهم زوج و زوجه به ترتیب یک دوم و یک چهارم از ترکه است. همچنین درصورتی‌که متوفی دارای فرزند باشد، سهم ایشان به ترتیب یک چهارم و یک هشتم خواهد بود.

ابتدا سهم همسر بر اساس میزان بالا پرداخت می‌شود و سپس سهم پدر و مادر و فرزندان بر اساس چیزی که قبلا گفته شد، بین ایشان تقسیم می‌گردد.

سهم مادر و پدر از حقوق فرزند فوت شده

حقوقی که فرد دریافت می‌کند نیز می‌تواند به ارث برسد. شرط برقراری حقوق متوفی برای پدر و مادر فرد این است که بیمه‌شده در زمان حیاتش درخواست «کفالت» پدر و مادرش را به علت ناتوانی در تامین معاش، داده باشد. ‌برای تحت پوشش قرار گرفتن والدین، باید سن پدر ۶٠سال تمام و مادر ۵۵ سال تمام باشد.

به غیر از شرایط سنی، تامین معاش پدر و مادر باید به عهده بیمه شده باشد و از هیچ سازمانی مستمری دریافت نکنند یا به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ٩١ این قانون، از کارافتاده باشند. همچنین، در زمان ارائه تقاضای کفالت برای والدین، آنها بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی نباشند. در این صورت سهم هریک از پدر و مادر ۲۰ درصد از حقوق متوفی خواهد بود.

ارث از فرزند فوت شده قبل از مادر

اگر متوفی فرزند داشته باشد و زودتر از مادر فوت شده باشد، مادر یک ششم را به ارث می‌برد و اگر متوفی فرزند نداشته باشد، مادر یک سوم به فرض و مابقی را به قرابت ارث می‌برد.

قانون ارث از فرزند فوت شده بعد از پدر

اگر فرزندی بعد از پدر فوت کند، بر اساس قانون از پدر ارث خواهد برد. همچنین ارثی که از پدر می‌برد، بخشی از اموال او حساب شده و آنها نیز به وراث او می‌رسد. به عنوان مثال، اگر یک دانگ از خانه پدری به او ارث رسیده باشد، بعد از فوت او همان یک دانگ علاوه بر اموال دیگرش به ورثه‌ او خواهد رسید.

سهم الارث مادر از فرزند دختر فوت شده

اگر دختر زودتر از مادر فوت کند و پدر دختر نیز فوت کرده باشد، درصورتی‌که در زمان حیات دختر، پدرش در قید حیات بوده باشد و متوفی در زمان فوت مجرد بوده باشد، تمامی ارث به مادر متوفی می‌رسد. اما اگر پدر دختر نیز زنده باشد، سهم الارث مادر یک سوم از ماترک و بقیه برای پدر متوفی است.

سهم ارث مادر از فرزند پسر فوت شده

اگر متوفی پسر و تنها وارث، مادر او باشد، تمام ارث به مادرش می‌رسد. در مورد پسر متوفی (فوت شده) نیز تمام قانون‌هایی که در مورد دختر ذکر شد، صدق می‌کند.

در این مقاله در مورد قوانین ارث از فرزند فوت شده، مطالب مهمی را با شما در میان گذاشتیم. در صورت نیاز به مشاوره یا به دست آوردن اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مشاوران پلتفرم حقوقی ترازو مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱. تکلیف سهم الارث مادر از فرزند فوت شده بعد از فوت خودش چه می شود؟

سهم الارثی که به مادر رسیده، مانند بقیه اموالش بین ورثه‌ او تقسیم می‌شود.

۳.۹/۵ - (۴۰ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۲ دیدگاه ثبت شده
امید مرداد 4, 1402
پاسخ

سلام پدرم زودتر از پدربزرگم فوت کرده بهش ارثی نمیرسد اما به ما دادن حالا اون رو بین یک پسر و یک دختر و مادر چطور تقسیم کنیم؟ ممنون میشم

کارشناس حقوقی ترازو مرداد 5, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
طبق توافق.

علی خرداد 28, 1402
پاسخ

سلام پدرم فوت کردندوبعدازمرگشان دوتاازبرادرانم که مجردبودندهم فوت شده اندوتنهامنکه پسرهستم بامادرم مانده ایم سهم الارث برادرانم به چه کسی میرسد

کارشناس حقوقی ترازو تیر 5, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
در صورتی که برادران، همسر یا فرزند نداشته باشن به شما و مادر به ارث میرسه.

احسان خرداد 17, 1402
پاسخ

سلام. پدرم فوت کردند. فقط مادرشان در قید حیات هستند. اگر ما به مادرشان پولی ندهیم بعد از مرگ مادر پدرم آیا فرزندان دیگر آن مادر (فرزندان مادربزرگم که ۴ پسر هستند) میتوانند برای دریافت ارث ادعایی داشته باشند؟

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 25, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
بله.

کیوان اسفند 29, 1402
پاسخ

سلام وقتتون بخیر پدر من بعد از پدر بزرگم فوت شده آیا از سهم الارث خانواده پدر بزرگم چیزی به پزم می‌رسه

مصطفی عبداللهی فروردین 7, 1403
پاسخ

سلام وقت بخیر
اگر فرزندی بعد از پدر فوت کند، بر اساس قانون از پدر ارث خواهد برد.

خاصمراد مرادی خرداد 11, 1402
پاسخ

مادرم قبل از پدرش فوت کرده ازپدر مادرم ارثی
بمن میرسد یا نه

کارشناس حقوقی ترازو خرداد 16, 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
اگه پدربزرگ شما دذ زمان فوت فرزندی نداشته باشن، بله.