تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

تکلیف مهریه بعد از فوت زن؛ مهریه زن فوت شده

26 آبان 1399
  /  
منتشر شده در ارث
،
خانواده
،
مقالات
،

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا مهریه به ارث میرسد؟ طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، هر کدام از زن و شوهر پس از مرگ، از آن‌ یکی ارث می‌برد. توارث نیز بین زن و شوهر وقتی برقرار می‌شود که رابطه زوجیت آنها دائمی باشد. در ازدواج موقت، رابطه توارثی برقرار نمی‌گردد و زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند. در این مقاله در مورد موضوعاتی همچون تکلیف مهریه بعد از فوت زن، مهریه زن بدون بچه و ارث بردن شوهر از مهریه زن، مطالبی را با شما در میان خواهیم گذاشت و آن را از نگاه تقسیم ارث بررسی می‌کنیم.

مهریه‌ بعد از فوت زن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وقتی زنی فوت می‌کند، تمام حقوق و مطالبات او به ورثه‌اش می‌رسد. از جمله حقوق زن، مهریه‌ اوست که در زمان حیاتش از شوهر نگرفته باشد. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که پدر و مادر زن از مهریه‌ او ارث می‌برند. شوهر و فرزندان نیز جزء ورثه هستند و علاوه بر والدین زن، از مهریه ارث می‌برند.

مهریه زن بدون بچه

برای محاسبه مهریه زن فوت شده بدون فرزند، باید سهم شوهر از مبلغ مهر کسر شده و طبق سهم‌الارث پدر و مادر، به آنها پرداخت ‌شود. اگر در ایام زناشویی دخول انجام نشده باشد، زن و ورثه او مالک نصف مهریه و اگر دخول انجام شده باشد، مالک تمام مهریه او هستند.

مطالبه مهریه توسط وراث زوجه

اگر مردی فوت کند و مهریه همسر خود را پرداخت نکرده باشد، با توجه به این که مهریه طلب ممتاز محسوب می‌شود، پس از فوت مرد مهریه به زن پرداخت می‌شود.

اگر زنی فوت کند و مهریه‌اش را نگرفته باشد و یا به شوهر نبخشیده باشد، شرایط به این صورت خواهد بود:

 حق مطالبه مهریه همواره برای ذی­‌نفع آن وجود خواهد داشت، حتی اگر زوجه در قید حیات نباشد. یعنی با فوت زوجه، حق مطالبه مهریه مانند هر حق  یا مال دیگری به وراث او منتقل می‌گردد.

وراث می‌توانند بعد از فوت زوجه و به قائم‌ مقامی از طرف او، مهریه متوفی را از  زوج مطالبه کنند و به هیچ دلیلی زوج نمی‌تواند از پرداخت مهریه زوجه متوفی خود به ورثه او، امتناع کند؛ زیرا دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز است.

حتی در صورت وجود دیون متعدد زوج، باز هم تادیه مهریه زوجه بر سایر دیون او مقدم است.

وراث زوجه برای مطالبه مهریه او، وراث زوجه دادخواستی تنظیم می‌کنند و به نسبت سهم‌الارث خود به طرفیت زوج، حقوق قانونی زوجه متوفی را مطالبه می‌کنند. ورثه زوجه باید مدارکی مثل گواهی انحصار وراثت و عقدنامه زوجه را نیز به دادگاه تقدیم کنند.

ارث بردن شوهر از مهریه زن

شوهر نیز جزو ورثه زن به حساب می‌آید و از مهریه او ارث می‌برد. بنابراین اگر مهریه را پرداخته باشد، از همان ارث خواهد برد و اگر مهریه را نپرداخته باشد، به نسبتی که قانون مشخص کرده است مالک مهریه خواهد شد و دیگر آن مقدار را پرداخت نخواهد کرد. مثلا اگر تمام اموال زنی که فوت شده ۱۰۰ سکه بهار آزادی مهریه او باشد، درصورتی‌که زن دارای فرزند باشد، مرد یک چهارم یعنی ۲۵ سکه را به ارث برده و تنها ۷۵ سکه را باید به سایر وراث بپردازد. اما اگر زن فرزندی نداشته باشد، مرد یک دوم یعنی ۵۰ سکه را به ارث برده و باید ۵۰ سکه باقی را به سایر وراث پرداخت کند.

در چه صورت مهریه بعد از فوت زن قسطی پرداخت می‌شود؟

مهریه بعد از فوت زن نیز جزو دارایی‌های زوجه محسوب می‌شود و به ورثه می‌رسد. ورثه زن می‌توانند به نسبت سهم خود از این دارایی‌ها، آن را مطالبه کنند. شوهر نیز در صورت رابطه زوجیت ارث می‌برد. با توجه به اینکه پرداخت مهریه بعد از فوت زن، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زن فوت‌ شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

حتما بخوانید: وکیل وصول مهریه

شرایط گرفتن مهریه بعد از فوت زن

اگر زن ورثه‌ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید. با توجه به این که مهریه بعد از فوت زن، مانند کلیه حقوق و مطالباتش به ورثه‌ وی می‌رسد و از جمله حقوق زن، مهریه اوست، اگر در زمان حیات مهریه خود را از شوهر نگرفته باشد، این حق به گردن مرد است و باید آن را به ورثه زن پرداخت کند.

محاسبه مهریه زن متوفی

برای محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ مهریه کسر می‌شود و مطابق سهم‌الارث به پدر و مادر او داده خواهد شد.

مهریه‌ زن از جمله دیونی است که بر گردن زوج است و تا پس از مرگ زوج نیز قابل مطالبه است. اگر زن در قید حیات نباشد، وراث ایشان می‌توانند به نیابت از او، مهریه زوجه یا مادرشان را از اموال زوج مطالبه کنند. البته در این موارد باید قوانین مربوط به طبقات وراثت و سهم الارث به طور کامل مشخص شده و مورد توجه قرار گیرد.

اگر زن قبل از مطالبه‌‌ مهریه فوت کند و مهریه وجه رایج باشد، ورثه‌اش می‌توانند آن را دریافت کنند.‌ با توجه به این که بعد از فوت مرد، اموالش به وراث وی می‌رسد، معمولاً وراث برای دریافت مهریه مادرشان از طریق اقامه و طرح دعوا برای دریافت آن اقدام می‌کنند و طبق قانون، مهریه به ورثه می‌رسد.

سخن پایانی

 در این مقاله به بررسی تکلیف مهریه بعد از فوت زن یا مهریه زن فوت شده پرداختیم. امیدواریم مطالب این پست برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشد. جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر می‌توانید به مشاوران حقوقی پلتفرم ترازو مراجعه فرمایید. 

سوالات متداول

۱. مهریه زن متوفی به چه کسانی میرسد؟

به ورثه‌ای که در زمان فوت زن زنده بودند؛ مثل همسرش، فرزندانش و پدر و مادرش.

۲. آیا بعد از فوت زن مهریه به او تعلق میگیرد؟

بله؛ مهریه بعد از فوت هم به او تعلق می‌گیرد و باید مانند بقیه اموالش، بین ورثه تقسیم شود.

۳. آیا مهریه زن فوت شده به پدر مادر او به ارث میرسد؟

از آنجایی که به محض وقوع عقد، زن مالک تمام مهریه می‌شود و بخشی از اموال او به حساب می‌آید، پس از فوت او حتی اگر شوهر آن را پرداخت نکرده باشد، باید مهریه را به ورثه پرداخت کند. بنابراین اگر پدر و مادر زن متوفی در زمره وارثان باشند، از مهریه و سایر اموال او ارث خواهند برد.

۴. آیا مهریه زن متوفی نیز قابل تقسیط است؟

با توجه به اینکه حکم مهریه زن فوت‌شده، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زوجه فوت‌شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

۳.۳/۵ - (۱۰۳ امتیاز)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۹۴ دیدگاه ثبت شده
زهرا حیدری 31 اردیبهشت 1402
پاسخ

سلام وقتتون بخیر.
خانم همسرم سال ۱۴۰۰ فوت شده و پدر و مادرش سال ۱۴۰۱ درخواست مهریه کردند و همسرم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ محکوم به پرداخت مهریه شد. سال ۷۹ عقد کردن و مهریه سه میلیون تومان… سوالم اینه که فردا میخام برم دادگاه چی بگم و طبق چه ماده قانونی ثابت کنم که مهریه زن فوت شده طبق سال فوت شده حساب میشه… توروخدا کمکم کنید… لطفاً لطفاً

کارشناس حقوقی ترازو 19 مرداد 1402
پاسخ

وقت بخیر.
پرداخت مهریه ای که در صداق آمده به زن اگر وجه نقد باشد در زمان طلاق یا زمانی که زن درخواست پرداخت مهریه کرده است نرخ آن به تاریخ درخواست زن محاسبه و پرداخت می شود .

رضا نجاتی 20 اردیبهشت 1402
پاسخ

مادر بنده فوت شده سال ۸۴و مهریه مشخص شده در سال ۷۳ به میزان ۱۴سکه تمام و بعد ۴ملیون تو مان بوده است الان به چه شگل هست

کارشناس حقوقی ترازو 25 اردیبهشت 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
سوالتون مبهم بود. واضح تر مطرح کنید

kasra 8 فروردین 1402
پاسخ

سلام وقت بخیر بنده خانومم تو دوران نامزدی فوت کردن الان پدر زنم میگه مهریه دخترم رو میخوام میزان نصف مهریه که تعلق میگیره رو قبول داره ولی میگه عوض یک دوم میگه دو سوم سهم ماست.یعنی یک سهم شوهر یک سهم پدر دختر ویک سهم مادر دختر.مگه قانون نمیگه نصف به شوهر ونصف به پدر ومادر زن ؟

کارشناس حقوقی ترازو 9 فروردین 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
در صورت نداشتن فرزند، نصف متعلق به شوهر خواهد بود.

حكيم 7 فروردین 1402
پاسخ

سلام
برادرم زنش فوت شده مهربه ١٩٠٠ عدد سکه هست
حقوقش ٨ میلیون تومن هست وچیزی هم بنامش نیست
محاسبه پرداخت مهریه به چه صورت هست؟برادرم چه تعداد سکه باید پرداخت کنه؟

کارشناس حقوقی ترازو 9 فروردین 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
تعیین نحوه پرداخت، به تشخیص مقام قضایی با توجه به تمکن مدیون تعیین میشه بنابراین نمیشه نظر دقیقی داد.

شیرین 13 اسفند 1401
پاسخ

سلام
دخترم فوت شدند که ۱۱۰ سکه مهریه اش بوده، یک فرزند هم داره.
حالا من پیگیر وصول مهریه از همسرش نیستم و دوست ندارم آن را دریافت کنم، آیا بعد از مرگ من سایر فرزندانم می تونن مهریه خواهرشون را وصول کنند؟

کارشناس حقوقی ترازو 19 اسفند 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
بعد از فوت شما کلیه حقوق مالی از جمله موردی که اشاره کردید به فرزندان شما منتقل میشه و میتونن مطالبه کنن

زهرا 26 تیر 1402
پاسخ

سلام آیا نمیشه مهر رو ببخشد تا بعد از مرگ هم به فرزندان منتقل نشه؟

کارشناس حقوقی ترازو 27 تیر 1402
پاسخ

سلام و وقت بخیر
چنین امکانی وجود داره.

عبدالکریمی 10 بهمن 1401
پاسخ

سلام وقتتون به خیر. اگر بنده بخواهم مهریه ام را بعد از مرگ خودم به همسرم صلح کنم. امکانش هست؟ کجا باید مراجعه کنم؟

کارشناس حقوقی ترازو 11 بهمن 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
صلح صرفا در زمان حیات ممکنه. میتونید با مراجعه به دفترخانه وصیت کنید تا بعد از فوت شما شوهر از پرداخت مهریه بری بشه(وصیت به ابرا)

ح ابراهیمی 6 اسفند 1401
پاسخ

اول
زن بچه ندارد مادر و پدرش هم فوت کرده خواهر و برادرش جز وراث محسوب میشن؟
دوم
زن و شوهر در خارج زندگی میکنن این قانون ارث و میراثی پابرجاست؟
سوم
ایا مطالبه ارث میتواند باعث ممنوع خروجی طرف میشود

کارشناس حقوقی ترازو 11 اسفند 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
جواب دو سوال اول بله هست. سوال سوم موضوعیت نداره اصولا

زهرا 11 اسفند 1401
پاسخ

سلام ببخشید دخترم فوت شده مهریه رو ریختن به حساب دولت کدوم ارگان باید برم بگیرم من نمیدونم برای دریافت کجا باید برم

کارشناس حقوقی ترازو 19 اسفند 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
باید به دادگستری شهرستان مربوطه مراجعه کنید.

حسین هاشمی طوسی 19 دی 1401
پاسخ

سلام همسرم در۳۰ آبان ۱۳۹۹ فوت شدند فرزندنداریم خواهروبرادرتقاضای مهریه نمودند ۱۱۴ سکه مهریه است چه مقدار سهم شوهر میشود وتمام مهریه چه مقداراست؟ممنون

کارشناس حقوقی ترازو 23 دی 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
یک دوم سهم شوهر است.

فاطمه 23 آذر 1401
پاسخ

سلام من مامانم فوت کرده نزدیکه دوساله مادربزرگم الان مهریه مامانم میخواد پول بوده ۱۵۰تومن چطور تقسیم میشه

کارشناس حقوقی ترازو 23 آذر 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
باید تعداد سایر وراث هم مشخص بشه. پیشنهاد میکنم از طریق لینک زیر با وکلای ما ارتباط برقرار کنید تا شما رو راهنمایی کنند.
مشاوره حقوقی آنلاین پلتفرم حقوقی ترازو

Mehdi 14 آذر 1401
پاسخ

سلام پدر بزرگ بنده سال ۹۰فوت شدن
زن دوم ایشون چند ماه قبلش فوت شدن که قبل از فوت یهو از خونه فرار میکنه و میره و حین دزدی از به جا اونو میکشن
بچه نداشته پدر و مادرش هم قید حیات نبودن برادر خواهرا اون طلب مهریه میکنن ایا راه حل وجود داره ک ورثه ایشون مهریه تعلق نگیره؟!

کارشناس حقوقی ترازو 25 آذر 1401
پاسخ

سلام و وقت بخیر
خیر هر یک از وراث ایشون به نسبت سهم الارث از مهریه ارث میبرن.

ولی سلیمی 11 آذر 1401
پاسخ

سلام مادرم ۴۰ سال که فوت کرده و پدرم زنی دیگری گرفته است پدرم ۱۰۰۰ متر زمین و ۱ باب اتاق بیشتر نداشته و در مهر نامه ی مادرم قید شده که باب اتاق و زمین و غیر از این پدرم از خودش نداشته و قتی که پدرم مرده . بچه های زن دوم ۵۰۰متر از ۱۰۰۰ مترملک پدرم را فروختن و در ضمن در صورتی که پدرم در زمان قید حیات کل ملک را به یکی از بچه های زن اولش با تائیدیه شورای محل به یکی از بچه هاش در حدود ۳۰ ساله به آن داده بوده از کل ۱۰۰۰ متر آیا حقی داشتن این کار انجام شود ؟

کارشناس حقوقی ترازو 21 مرداد 1402
پاسخ

سلام وقت بخیر. لطفا از طریق لینک زیر با وکلای ما در ارتباط باشید تا دقیق شمارو راهنمایی کنند.
https://etarazoo.com/مشاوره-حقوقی-آنلاین/